Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Opålitliga italienare

Diskussion i 'Diskussion' startad av skallagrimson, 26 december 2013.

1. skallagrimson
    Trådstartare

skallagrimson Borgare

Hej
    Ska nu köpa mig en ny Black bay och behöver forumets expertis. Har kollat på Chrono24 och hittar den med länk för 18k. Problemet är att det är en italiensk handlare...

Egentligen vet jag inte om det är ett problem, har själv inga dåliga erfarenheter av Italien på något sett. Problemet är att det verkar vara en utbredd uppfattning att italienska handlare ska vara opålitliga. Stämmer detta verkligen?
    Handlaren ifråga är en "trusted seller" sedan 2010 och rekommenderas av 18 köpare.

Vad säger ni? Finns det någon sanning i detta eller är det elaka fördomar?...

mvh

2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har du kollat referensarkivet över chrono24-handlare? Vet att många handlat från Italien med framgång.

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Problemen har väl oftast legat hos det italienska postväsendet. Sedan har det väl visat sig för flera medlemmar att begreppet servad och går bra inte har riktigt samma innebörd i Italien..

vonbahr, Aquaracer2, Compiss och 8 andra gillar detta.
  4. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Annars kan du ju alltid ta en semester samtidigt och se klockan på plats!

5. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Köpa från ITA är nog inget problem (mer än att det ofta är dyrt) skicka dit är många som tvekar inför.

yonsson gillar detta.
  6. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Dyrt? Jag har inte handlat från Italien men priserna (om man bortser från eventuella kostnader som kan uppstå med tanke på vad Spencer66 skriver) på T ex chrono 24 är betydligt lägre än här.

7. k9handler

k9handler Stadsbo

Har handlat från Italien ett antal gånger, aldrig haft några problem.

Denke gillar detta.
  8. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Är det Show Commerce du syftar på? Handlade själv från honom och det gick väldigt smidigt! Enda du ska komma ihåg är att frakten åker på en dryg tusing. Lycka till :)

9. Da_Ni

Da_Ni Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har handlat från Italien och det var inga problem, snabb återkoppling på mail och klockan var enligt beskrivningen.
    Lycka till med köpet ;)!

10. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Undvik italienska posten som fraktsätt så är det nog inga problem!

11. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Om du ska köpa från Italien på distans är det säkrast att köpa helt nya klockor.

12. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Det är väl individuellt som allt annat vad gäller säljare? Säljaren kanske är känd av forumets medlemmar?

13. skallagrimson
    Trådstartare

skallagrimson Borgare

Klockan jag ska köpa är ny och frakten kostar 50 eur. Handlaren är Orologeria Bodoni, har hittat några utländska, positiva referenser men ingen från KS...
    Det lutar nog åt ett köp tror jag :)

14. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Har handlat mycket från Italien helt utan problem. Men som alltid, köp säljaren. Precis som nämns ovan så är det att skicka TILL Italien som kan vara problematiskt.

MKRGG gillar detta.
  15. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Jag fick betala 50 euro och klockan levererades inom två dagar :)

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

16. Whedda

Whedda Präst

Finns både seriösa och oseriösa säljare i Italien likt andra länder. Brukar föredra de med fysisk butik och som varit igång länge. Spencer66 har en poäng i att deras syn på servat skiljer sig nämnvärt. Ofta servas klockorna av en fristående urmakare i huset oavsett om det är Tudor eller AP och när man låter en Utbildad AP urmakare titta på det är de inte alltid helt nöjda med jobbet om man säger så...

Som flera skrivit tidigare. Använd alltid fristående firmor som Ups, Fedex, Dhl etc och försäkra paketets fulla värde. Då vi inte har någon tull/moms inom EU är det väl värt.
    Kolla även upp med säljaren vad som gäller vid ett eventuellt garantiärende. Står dem eller du för returfrakten. Har varit med om bägge delar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Boris Balkan, andheg och Spencer gillar detta.
  17. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Va fan?! Haha, han skickade försäkrat med något företag med en pelikan som logga (bra beskrivning jag vet...). Kostade kring 1000:-, och hört andra som sagt likadant. Kändes lite surt när man hade ställt in sig på en viss summa ;-)

18. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Haha, be de skicka via DHL nästa gång ;)

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

19. Sond

Sond Friends of KS

Jag har köpt två klockor från Italien. Inget problem någon av gångerna. Det händer tydligen ibland att leveranserna strular. Och som det skrivs här i tråden ska det vara det Italienska postväsendet som är illa fungerande. trots det har jag sällan eller aldrig sett några påtagliga bevis för det. Någon som varit med om dessa problem? Däremot är det ofta billigt att köpa från Italien. Varför har jag aldrig riktigt förstått.

20. JS

JS Friends of KS

Ferrari express förmodligen. Väldigt seriös fraktfirma som bland annat fraktar juveler. Har fått mina italienska klockleveranser via dem utan problem

21. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Man höjde momsen i Italien från 21 till 22% från första oktober i år, så det kan inte förklara prisskillnaden mot t ex Tyskland. Tror snarare att marknaden för "lyxartiklar" är rätt död med tanke på den kärva ekonomin. Det finns många fina beg Ferrari som står och samlar damm om någon skulle vara intresserad. Samma gäller ju i Spanien och Grekland.

När det gäller fraktkostnad åkte jag också dit på runt tusingen från Belgien när jag tog hem min Spitfire-chronograf. Tjafsade en hel del med säljaren om detta, men han hävdade benhårt att det var hans faktiska kostnad för en fullt försäkrad leverans med FedEx. Nu pratar vi i och för sig dubbla värdet jämfört med den BB som tråden avser. Fick ett bra pris på klockan istället, så det jämnade ut sig. ;)

22. skallagrimson
    Trådstartare

skallagrimson Borgare

Nu har jag gjort det :)

Har beställt en black bay och pröjsat 500 eur i bokningsavgift. Om ca 30 dagar får dom klockan, jag betalar resten och får förhoppningsvis drömklockan.
    Frakten blev dyr, 110 Eur men totalpriset landar på 19 000 med stålarmbandet.
    Mycket bra pris måste jag säga!

Ako, Boris Balkan, Jonulf och 3 andra gillar detta.
  23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Låter som du köpt av bodoni:)

24. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Kul att du tagit steget! Berätta gärna hur det går att handla från Bodoni; många har undrat hur de är.

25. skallagrimson
    Trådstartare

skallagrimson Borgare

Stämmer... Orologeria bodoni
    Ska hålla er uppdaterade :)

26. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Då kan du vara lugn.

skallagrimson gillar detta.
  27. Henrik A

Henrik A Bonde

Hur gick affären?

Boris Balkan och Mr Skurkburk gillar detta.
  28. J.Hall

J.Hall Bonde

Är det något land i Europa som man INTE ska handla ifrån?
    Många klockor jag har tittat på är till salu av spanska försäljare, hur ligger det till med dem?

29. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Finns städer i Sverige du inte skall handla klockor ifrån iaf...

yonsson gillar detta.
  30. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Min magkänsla säger Södertälje haha, villa tänkte du på?

Mårtenssons ur Brookfield