• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Opolerat skick?

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur avgör man om en klocka är opolerad? Vad man själv tycker? Att förstaköparen vittnar? Vad expertpanelen på Klocksnack säger?


Vad man själv tycker är inte riktigt relevant när det handlar om att beskriva skick på något som man har för avsikt att sälja, känslor styr oftast och vad du tycker är 4 av 5 kan vara 2 av 5 för någon annan, så skick är alltid bäst beskrivet av bra och tydliga bilder tillsammans med en beskrivande och objektiv text där dings osv framgår. Därefter är det upp till köpare att själv avgöra skicket. Alltså kan inte vad man själv tycker avgöra om en klocka är opolerad eller ej utan det är så enkelt som att klockan själv berättar den historien, dock är det inte alltid det lättaste att avgöra alla gånger.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Var det inte en på VRM som älskade ordet "unpolished" som blev bannad?
Jag lyfter diskussion för att det skall bli så tydligt som möjligt här på KS
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det skumma är att jag vet flera "proffs" som köper från dem.


Jag har varit nära att köpa från bl.a. nbTimes men då jag vet att det finns substans i det som sagts så har jag dragit mig för det. Vissa av klockorna har sett ok ut men vad man får i handen kan vara något annat, känns to risky business för min del, risk att man inte bara lurar andra utan också sig själv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl ändå väldigt enkelt att se om nbtimed klockor är opolerade eller nyskurna? Vissa är orörda, andra polerade och vissa lasrade. Bara att använda ögonen. :)

Opolerat är självklart aldrig polerat. Om man inte duger till att avgöra om klockan är polerad eller ej så är det väl bara att skita i uttrycket och ta bra bilder som visar skicket. Då kan alla göra sin egen bedömning.

Kan inte ens vara något som är värt att diskutera. Känns självklart.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden är jag helt med på att konsensus verkar vara att "opolerat" = "aldrig polerad" i klockvärlden.

Men rent språkligt finns det ju självklart utrymme för oklarheter. Att man är "okammad" är ju de flesta överens om betyder att det var så länge sedan man kammade sig, att håret har blivit rufsigt igen. Att ett hus är "ostädat" betyder att det för tillfället är stökigt, inte att det aldrig någonsin har städats. Osv.

Utan att bli allt för obstinat måste jag därför ändå mena att det också är upp till köparen att vara säker på att man har förstått säljaren.

Sedan kan vi självklart ha en liten ordlista här på KS där vi har ambitionen att komma överens om vad vissa ord och uttryck betyder i "vår värld".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden är jag helt med på att konsensus verkar vara att "opolerat" = "aldrig polerad" i klockvärlden.

Men rent språkligt finns det ju självklart utrymme för oklarheter. Att man är "okammad" är ju de flesta överens om betyder att det var så länge sedan man kammade sig, att håret har blivit rufsigt igen. Att ett hus är "ostädat" betyder att det för tillfället är stökigt, inte att det aldrig någonsin har städats. Osv.

Utan att bli allt för obstinat måste jag därför ändå mena att det också är upp till köparen att vara säker på att man har förstått säljaren.

Sedan kan vi självklart ha en liten ordlista här på KS där vi har ambitionen att komma överens om vad vissa ord och uttryck betyder i "vår värld".

Opolerat är aldrig polerat, annat är bedrägeri att påstå.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Syftet är väl det väsentliga? Vill man säga att den är repig så är opolerad helt fel uttryck. Ska mycket till om jag ska tro att opolerad används fel av misstag. Skriver man opolerad så vill man att folk ska tro att den är precis det.

I ursprungsfallet av denna tråd så vet jag inte vad som sagts så min kommentar gäller generellt de fall där uttrycket används och där boetten uppenbart inte är orörd.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är en bil som är krockad och därefter renoverad, aldrig krockad?

Nej. Den är för tillfället okrockad?

I min värld är det semantik. Men jag köper att det är ett uttryck som bör ha en given mening i detta sammanhang. Alltså bestämmer vi att "opolerad = aldrig polerad" på KS. Jag vänder mig dock emot att det skulle vara bedrägligt att använda det på något annat sätt. Är det viktigt för mig som köpare att klockan är "aldrig polerad" så får jag väl helt enkelt fråga säljaren om det är det han menar (och kan vara säker på) när han/hon skriver "opolerad".

Jag tycker faktiskt inte att det är en biggie.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden är jag helt med på att konsensus verkar vara att "opolerat" = "aldrig polerad" i klockvärlden.

Men rent språkligt finns det ju självklart utrymme för oklarheter. Att man är "okammad" är ju de flesta överens om betyder att det var så länge sedan man kammade sig, att håret har blivit rufsigt igen. Att ett hus är "ostädat" betyder att det för tillfället är stökigt, inte att det aldrig någonsin har städats. Osv.

Utan att bli allt för obstinat måste jag därför ändå mena att det också är upp till köparen att vara säker på att man har förstått säljaren.

Sedan kan vi självklart ha en liten ordlista här på KS där vi har ambitionen att komma överens om vad vissa ord och uttryck betyder i "vår värld".
Du har en poäng. Och om man tänker sig "polerad" som en kvalitet, som något har, till exempel matsilver (eller en metallisk yta) som man vill ska vara polerat... Då är "opolerat" ett sätt att beskriva skicket, som jag tror många förstår på liknande sätt som "okammat", dvs att det behöver poleras.

Saken, när det gäller klockor, är väl den att ordet används för att beskriva skicket av alla ytor, dvs oavsett om de är blanka (polerade), matterade, borstade, blästrade...

En borstad yta, till exempel, ska ju inte vara "polerad"...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Trodde verkligen inte någon kunde missförstå betydelsen..
Jodå, det går uppenbarligen att missförstå. Sedan om det är avsiktligt eller ej, är kanske en annan fråga.

Och det är kanske den sista frågan som gör att man blir irriterad från tid till annan...

Kanske inte är så dumt med en fras i riktlinjerna till säljsidorna:

"Med opolerad, förstås här att klockan aldrig har blivit slipad, polerad, borstad, eller liknande."

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det skumma är att jag vet flera "proffs" som köper från dem.
Beror väl på att folk - trots allt - vill köpa vintage Rolex med boetter som framstår i nyskick...på samma sätt som att folk vill ha orört, men med spår av användning.

... Saken med nbTimes är ju att han inte säger ett pip om att boetten är lasrad, omslipad och borstad, vilket väckte ilska på VRM. Är ju rimligt att anta att en och annan visare samt tavla får en behandling utan att han nämner det också. Det beteendet gillar jag inte.

Inte heller när dessa fixade klockor vandrar vidare... Utan att ngt sägs...

A
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur svårt ska det vara? Opolerad betyder inte repig, utan orörd.

När vi ändå är igång:
"Genomgången av urmakarare" betyder inte ett skit.
"Nysmord" betyder inte ett skit.
"Nyoljad" betyder inte ett skit.
"Går bra" betyder inte ett skit.

Är folk dumma eller försöker de lura en eventuell köpare? Hur svårt ska det vara att beskriva en klocka utan massa egenpåhittade ord?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag håller med er men jag förstod vad som menades. Ska man dra parallellen till bilar så kan ju en bil vara i "opolerat skick" idag trots att den polerades 95.


Viss skillnad på att polera en klocka då det oftast innebär att massa från boetten slipas bort för att få en jämn och osliten yta medans det på en bil handlar om att polera lacken skinande. Viss skillnad kring hur polering används och därför drog jag inte parallellen med en polerad bil utan valde krockad istället.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Viss skillnad på att polera en klocka då det oftast innebär att massa från boetten slipas bort för att få en jämn och osliten yta medans det på en bil handlar om att polera lacken skinande. Viss skillnad kring hur polering används och därför drog jag inte parallellen med en polerad bil utan valde krockad istället.


Jag håller med, och man ska nog inte använda uttrycket för att beskriva skicket. Därför drog jag parallellen med bilen. Antingen har den blivit "åtgärdad" (polerad/borstad/slipad) eller så den inte det, oavsett skick. Tror bara att folk gör en tankevurpa ibland.
 
Topp