• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Opus watches - Blocketsäljare/butik. Erfarenheter?

Så fel det kan bli och det enda de ville var att ge svenska konsumenter bättre pris på klockor iofs utan cert men vem bryr sig väl om sånt "skröfs" på ett entusiastforum?
Med vänlig hälsning
Ola G

Nja, nästan samtliga våra klockor kommer med cert, dock ej daterade/stämplade. De flesta entusiaster har goda kunskaper om hur sällan garantiskador inträffar på högkvalitativa ur. Inträffar de ändå så täcks de av den garanti vi erbjuder. Det är upp till varje köpare att värdera hur många extra tusenlappar man tycker det är värt att ha en stämpel på certet.
 

JohnDoe

Rolex
Är lite nyfiken på varför bolagsnamnet ni har på blocket inte överensstämmer med namnet hos Bolagsverket. Det är ju inte många dagars handläggning på Bolagsverket.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vem köper en dyr klocka utan korrekt stämplat/skrivet cert? Med vetskap om vad det innebär lär ju ingen göra det (vilket leder mig att tro att man köper en sådan klocka i okunskap).
 

sjökvist

<—Axel Nilson
låt säga att man köper en klocka för ca 12 000 därifrån, och vi vet ju att carte är ostämplade, en tid senare försvinner bolaget, vad fan gör man då, med ett ostämplat cert så gäller inte tillverkargarantin, alltså riktigt jävla dumt att handla därifrån när man inte sparar så speciellt många lusingar
 
Vem köper en dyr klocka utan korrekt stämplat/skrivet cert? Med vetskap om vad det innebär lär ju ingen göra det (vilket leder mig att tro att man köper en sådan klocka i okunskap).

Väldigt många väljer uppenbarligen att göra det då världens största gråhandlare arbetar på samma sätt som vi. Personligen skulle jag aldrig betala flera tusen extra för att kunna lämna in klockan i butik istället för att skicka in den vid ett eventuellt garantiärende. Dessutom är det ju en väldigt liten andel av kvalitetsklockor som överhuvudtaget drabbas av garantifel under de första åren.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Väldigt många väljer uppenbarligen att göra det då världens största gråhandlare arbetar på samma sätt som vi. Personligen skulle jag aldrig betala flera tusen extra för att kunna lämna in klockan i butik istället för att skicka in den vid ett eventuellt garantiärende. Dessutom är det ju en väldigt liten andel av kvalitetsklockor som överhuvudtaget drabbas av garantifel under de första åren.
men om det mot all förmodan skulle inträffa nåt, vad gör man då, låt säga att ni kursar av nån anledning och behöver använda tillverkarens garanti, det är ju tvärkört med ett ostämplat cert, en klok man sa: vill du fysiska butiker imorgon, handla där idag
 
låt säga att man köper en klocka för ca 12 000 därifrån, och vi vet ju att carte är ostämplade, en tid senare försvinner bolaget, vad fan gör man då, med ett ostämplat cert så gäller inte tillverkargarantin, alltså riktigt jävla dumt att handla därifrån när man inte sparar så speciellt många lusingar

För det första kommer vi inte försvinna. För det andra, även om du gör antagandet med ett worst case scenario där vi försvinner OCH där din klocka drabbas av ett garantifel inom de första åren så kommer reparationen med största sannolikhet kosta mindre pengar än den besparing du gjorde när du köpte klockan hos oss.
 
men om det mot all förmodan skulle inträffa nåt, vad gör man då, låt säga att ni kursar av nån anledning och behöver använda tillverkarens garanti, det är ju tvärkört med ett ostämplat cert, en klok man sa: vill du fysiska butiker imorgon, handla där idag

Visst kan man välja att betala extra för att gynna en fysisk butik. Detta gäller ju dock alla områden inte bara klockor. Personligen köper jag nästan allting på nätet, jag tycker det är både smidigare och avsevärt billigare nästan oavsett produkt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Väldigt många väljer uppenbarligen att göra det då världens största gråhandlare arbetar på samma sätt som vi. Personligen skulle jag aldrig betala flera tusen extra för att kunna lämna in klockan i butik istället för att skicka in den vid ett eventuellt garantiärende. Dessutom är det ju en väldigt liten andel av kvalitetsklockor som överhuvudtaget drabbas av garantifel under de första åren.
Helt irrelevant då förmodligen 0,1 procent om ens så många av alla svenska konsumenter köper från sådana klockhandlare (från US, de du kallar världens största gråhandlare) . Från europeiska gråhandlare skulle jag påstå att det är mycket mycket ovanligt att certen är inkorrekta. Det är väl sådana ni konkurrerar med, iom att det tillkommer tull och moms från amerikanska handlare.
 
Helt irrelevant då förmodligen 0,1 procent om ens så många av alla svenska konsumenter köper från sådana klockhandlare (från US, de du kallar världens största gråhandlare) . Från europeiska gråhandlare skulle jag påstå att det är mycket mycket ovanligt att certen är inkorrekta. Det är väl sådana ni konkurrerar med, iom att det tillkommer tull och moms från amerikanska handlare.

Varför tycker du det är irrelevant var amerikaner väljer att köpa sina klockor? Garantisituationen är likadan där. Vidare är väl Uret Sveriges största gråhandlare och en stor del av deras klockor kommer också med blanka certifikat (vilket du enkelt kan verifiera på deras hemsida om du inte tror mig). Det intressanta är ju dock inte hur de flesta handlare gör i dagsläget, det intressanta är ju vad som är mest gynnsamt för konsumenten. För mig är det solklart att det är bättre att få ett klart lägre pris med en garanti från handlaren, men det är i slutändan upp till var och en vad man prioriterar.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Varför tycker du det är irrelevant var amerikaner väljer att köpa sina klockor? Garantisituationen är likadan där. Vidare är väl Uret Sveriges största gråhandlare och en stor del av deras klockor kommer också med blanka certifikat (vilket du enkelt kan verifiera på deras hemsida om du inte tror mig). Det intressanta är ju dock inte hur de flesta handlare gör i dagsläget, det intressanta är ju vad som är mest gynnsamt för konsumenten. För mig är det solklart att det är bättre att få ett klart lägre pris med en garanti från handlaren, men det är i slutändan upp till var och en vad man prioriterar.
För dig är det klart bättre of course, konsumenten tycker troligtvis det är säkrare med garanti från märket som har ett rykte bakom sig och en historik där man vet exakt vad som ingår. Sen får ju konsumenten själv väga den auktoriserade märkesgarantin som gäller hos alla auktoriserade återförsäljare mot garantin från ett företag grundat i år. T.ex så får man ju vända sig till tillverkaren om handlaren går i konkurs och i om en sådan situation skulle uppstå så skulle det vara kört med ett cert som inte är ifyllt. Men prioriterar man ett lägre pris ska man ju helt klart välja ert företag.
 

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För att återgå till ämnet kan jag dela med mig av mina erfarenheter;)
Fick nyss hem min FC-303C5B4 och den var riktigt fin, väl packad och i utlovat skick.
Jag är supernöjd!

//J
20160901_183059.jpg
20160901_183059.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Varför tycker du det är irrelevant var amerikaner väljer att köpa sina klockor? Garantisituationen är likadan där. Vidare är väl Uret Sveriges största gråhandlare och en stor del av deras klockor kommer också med blanka certifikat (vilket du enkelt kan verifiera på deras hemsida om du inte tror mig). Det intressanta är ju dock inte hur de flesta handlare gör i dagsläget, det intressanta är ju vad som är mest gynnsamt för konsumenten. För mig är det solklart att det är bättre att få ett klart lägre pris med en garanti från handlaren, men det är i slutändan upp till var och en vad man prioriterar.
För att det här är ett svenskt forum och vi vänder er gissningsvis mot den svenska marknaden, jag kunde närmast inte bry mig mindre om vad amerikanska konsumenter köper för att det är inte relevant för svenska konsumenter.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Lite nyfiken på hur en eventuell garantiservice hos er går till?
Går ni via AD eller direkt till tillverkarna? Utgår från att varken har urmakare eller tillgång till reservdelar.

Känns som en rätt kostsam historia för er då tillverkarna knappast står för den.
De amerikanska gråhandlarna ni refererar till är ju betydligt större och omsätter rätt många klockor varför varje enskilt fel blir betydligt mindre kostsam.
@OpusWatches.com
 
Senast ändrad:
För att det här är ett svenskt forum och vi vänder er gissningsvis mot den svenska marknaden, jag kunde närmast inte bry mig mindre om vad amerikanska konsumenter köper för att det är inte relevant för svenska konsumenter.

I Sverige har ju ingen (vad vi vet) kört vår affärsmodell förut, så det är ju svårt att dra slutsatser kring det. Vår övertygelse är dock att även svenskar kommer komma till samma insikt som amerikaner, nämligen att det är betydligt mer fördelaktigt med ett lågt pris på klockan än att få fabriksgarantin. De flesta vet vid det här laget att tex elektronikkedjorna tjänar mycket pengar på att sälja sina försäkringar, dessa är då ändå avsevärt billigare än skillnaden på våra priser mot priser från leverantörer med ifyllda cert. Men återigen, allt är upp till slutkunden, vi förstår att det finns många som vill betala för ett ifyllt certifikat, men vi tror även det kommer bli en växande grupp av kunder som vill ha bästa möjliga pris på sitt ur.
 
Lite nyfiken på hur en eventuell garantiservice hos er går till?
Går ni via AD eller direkt till tillverkarna? Utgår från att varken har urmakare eller tillgång till reservdelar.
Känns som en rätt kostsam historia för er då tillverkarna knappast står för den.
De amerikanska gråhandlarna ni refererar till är ju betydligt större och omsätter rätt många klockor varför varje enskilt fel blir betydligt mindre kostsam.
@OpusWatches.com

Vi har ett samarbete med en duktig urmakare som hjälper oss. Som tur är så håller ju de klockor vi valt att sälja väldigt bra kvalitet och därför blir det en väldigt låg andel av klockorna som drabbas av garantifel. Detta gäller särskilt då vi fokuserar på klockor i prisklassen 5.000:- - 20.000:-. Klockor i denna prisklass har ju sällan några avancerade komplikationer, utan det handlar ju oftast om någon av, eller en kombination av datum, veckodag, månfas och kronograf. De ur vi säljer bygger nästan uteslutande på väl beprövade "baskalibrar" som Valjoux 7750 eller Sellita SW200, verk som det är relativt lätt att reparera och där det finns god tillgång på originaldelar.
 

JohnDoe

Rolex
Vi har ett samarbete med en duktig urmakare som hjälper oss. Som tur är så håller ju de klockor vi valt att sälja väldigt bra kvalitet och därför blir det en väldigt låg andel av klockorna som drabbas av garantifel. Detta gäller särskilt då vi fokuserar på klockor i prisklassen 5.000:- - 20.000:-. Klockor i denna prisklass har ju sällan några avancerade komplikationer, utan det handlar ju oftast om någon av, eller en kombination av datum, veckodag, månfas och kronograf. De ur vi säljer bygger nästan uteslutande på väl beprövade "baskalibrar" som Valjoux 7750 eller Sellita SW200, verk som det är relativt lätt att reparera och där det finns god tillgång på originaldelar.
Så ni säljer inte t.ex Rolex, Omega? Vet att det är ju rätt svårt att få tag i delar till dessa utan att vara auktoriserad servicepartner.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu måste jag nästan försvara @OpusWatches.com lite här. Vadan denna oerhörda hangup på att kunna lämna in klockan hos vilken AD som helst för en relativt osannolik garantirep? Om man sparar 6-7 tusen och sannolikheten att behöva garantireparera den är 5-10%? är det ju ett ganska rimligt affärserbjudande. Det är ju också helt upp till var och en att göra bedömningen om man tycker det är värt det. Själv skulle jag aldrig komma på tanken på att köpa FC hos svensk AD (finns det ens någon?) med tanke på de dåliga andrahandsvärdena. Om jag kan börja med att få 30-40% rabatt så finns åtminstone chansen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nu måste jag nästan försvara @OpusWatches.com lite här. Vadan denna oerhörda hangup på att kunna lämna in klockan hos vilken AD som helst för en relativt osannolik garantirep? Om man sparar 6-7 tusen och sannolikheten att behöva garantireparera den är 5-10%? är det ju ett ganska rimligt affärserbjudande. Det är ju också helt upp till var och en att göra bedömningen om man tycker det är värt det. Själv skulle jag aldrig komma på tanken på att köpa FC hos svensk AD (finns det ens någon?) med tanke på de dåliga andrahandsvärdena. Om jag kan börja med att få 30-40% rabatt så finns åtminstone chansen.
FC?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Nu måste jag nästan försvara @OpusWatches.com lite här. Vadan denna oerhörda hangup på att kunna lämna in klockan hos vilken AD som helst för en relativt osannolik garantirep? Om man sparar 6-7 tusen och sannolikheten att behöva garantireparera den är 5-10%? är det ju ett ganska rimligt affärserbjudande. Det är ju också helt upp till var och en att göra bedömningen om man tycker det är värt det. Själv skulle jag aldrig komma på tanken på att köpa FC hos svensk AD (finns det ens någon?) med tanke på de dåliga andrahandsvärdena. Om jag kan börja med att få 30-40% rabatt så finns åtminstone chansen.

Får ta och hålla med dig. Dessutom har handlaren navigerat hyfsat och kommit med bra svar på de kommentarer som givits. De som köpt verkar dessutom nöjda.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vi har ett samarbete med en duktig urmakare som hjälper oss. Som tur är så håller ju de klockor vi valt att sälja väldigt bra kvalitet och därför blir det en väldigt låg andel av klockorna som drabbas av garantifel. Detta gäller särskilt då vi fokuserar på klockor i prisklassen 5.000:- - 20.000:-. Klockor i denna prisklass har ju sällan några avancerade komplikationer, utan det handlar ju oftast om någon av, eller en kombination av datum, veckodag, månfas och kronograf. De ur vi säljer bygger nästan uteslutande på väl beprövade "baskalibrar" som Valjoux 7750 eller Sellita SW200, verk som det är relativt lätt att reparera och där det finns god tillgång på originaldelar.
Hade missat vilka klockor ni faktiskt säljer och utgick från helt andra märken.
Får känslan att många andra gjort samma sak vilket nog lite kan ha att göra med er anspelning på stora amerikanska gråhandlare.
Med det sagt tycker jag inte att blankt cert är hela världen på en FC etc och skulle själv köpa till lägst pris.
Tack för att ni tog er tid.
 
Senast ändrad:
Väldigt konstigt resonerat att cert ska vara stämplat till slutkund. Vill den AD ni har deal med ej stämpla certen eller vill ni själva dölja vem ni hämtar klockor från så förstår jag. Men att hävda att man lämnar ut blanka cert av principiella skäl känns bara fel. De jag känner som köpt av Uret har alltid fått korrekt ifyllt cert, har de sedan valt att lagerföra populära modeller så bryr jag mig personligen inte om jag får någon månad mindre av garantitiden pga det.

Sedan att du väljer att ta upp amerikanska säljare hela tiden tycker jag är märkligt då ni siktade på den skandinaviska marknaden. Då är det väl mer rimligt att jämföra sig med svenska/europeiska handlare?

Så skippa offerkoftan och sadface smileys så fort någon inte håller med, känns bara oseriöst.
 
Topp