• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ord mot ord, vad gör man? (Hedens Guld vs. Bergströms)

P

Philippe Stern

Guest
Fast säljaren har rätt att åtgärda "felet" två gånger enligt konsumentköplagen, så lycka till. Tvivlar även på att det är vettigt att stämma någon för 6000kr. Bara arvodet skulle bli dyrare.
Det är inget "fel". Det är bedrägeri. Vid stämning betalar förloraren motpartens juridiska kostnader. Jag sa aldrig att han skulle stämma. Jag sa att JAG skulle göra det bara för att jävlas. Har stämt både multinationella bolag, globala koncerner och massmedia. Har aldrig förlorat. Har man torrt på fötterna så brukar man vinna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det är inget "fel". Det är bedrägeri. Vid stämning betalar förloraren motpartens juridiska kostnader. Jag sa aldrig att han skulle stämma. Jag sa att JAG skulle göra det bara för att jävlas. Har stämt både multinationella bolag, globala koncerner och massmedia. Har aldrig förlorat. Har man torrt på fötterna så brukar man vinna.
I ett så kallat småmål(förenklat tvistemål), dvs under ett basbelopp står vardera part sin kostnad. RB 18:8a
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja det är ju så det verkar vara i många fall, därför hörde vi för oss innan om vi kunde få den kollad och möjligheten att lämna tillbaka den.
Hedens har nog inte öppnat den själv utan han litar på sin urmakare.
Tyvärr är ju inte Huke AD för Rolex. Men dom kanske kan titta i den ändå..
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Det är inget "fel". Det är bedrägeri. Vid stämning betalar förloraren motpartens juridiska kostnader. Jag sa aldrig att han skulle stämma. Jag sa att JAG skulle göra det bara för att jävlas. Har stämt både multinationella bolag, globala koncerner och massmedia. Har aldrig förlorat. Har man torrt på fötterna så brukar man vinna.
Nja, möjligheterna att få sina juridiska kostnader täckta är starkt begränsade i småmål. En timme är det man generellt räknar på.
 
P

Philippe Stern

Guest
I ett så kallat småmål, dvs under ett basbelopp står vardera part sin kostnad har jag för mig.
Desto bättre. Då tar man in en kompis som är jurist som bombar motparten med inlagor etc. Driver upp motpartens juridiska kostnader om de har en riktig advokat. Kan ej småmål. Min sista advokatnota var på 700 000 kr. Den fick motparten betala :cigar:
 

poormans

Rolex
Så du menar att AD har för vana att blåsa rök upp i arslet på sina kunder? Att inte byta torra packningar vid en service är förövrigt en ren och skär skam.


läste du mitt inlägg? en servad klocka lämnas till AD som rekommenderar fullservice, sen till en 3'dje auktoriserad urmakare och då är klockan helt ok, hur skulle du tolka det?

Tror du glömde ett "inte" där va?

japp
 

poormans

Rolex
Skulle nog sträcka mig så långt som att påstå att det var en direkt korkad kommentar.

Var inne på Rob idag med en kollega som hade en nyköpt DD från 2001 utan servicehistorik. Urmakare Marcus öppnade klockan, mätte amplitud och trycktestade klockan och kommenterade bara, denna klocka behöver inte service (då var vi ändå inne för det). Så att Bergströms skulle hitta på finner jag löjligt. Urmakarna hinner ju inte ens med de klockor de får in..


skulle nog säga att det är korkat och blåögt att tro på allt en AD säger, det var det ju uppenbart i det fallet jag förmedlade
 

jhm

Panerai
TS, försök få till att säljaren betalar så mycket som möjligt av servicekostnaden och sen lämnar du den på Bergströms i Malmö. Vad jag förstått har de den bästa urmakaren i hela den koncernen. Många klockor från både Uppsala och Göteborg skickas till Malmö internt, just av denna anledning. Har säljaren rent mjöl i påsen, så möter han dig åtminstone på halva vägen. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tramsigt att prata stämning enligt min mening. Det är först när alla andra vägar är uttömda som det är aktuellt. Personligen tror jag att Gabriel kommer att lösa biffen men det är bara en gissning från min sida. Ska bli kul att se hur det slutar då jag varit nära att handla klocka av honom.
 
P

Philippe Stern

Guest
Tramsigt att prata stämning enligt min mening. Det är först när alla andra vägar är uttömda som det är aktuellt. Personligen tror jag att Gabriel kommer att lösa biffen men det är bara en gissning från min sida. Ska bli kul att se hur det slutar då jag varit nära att handla klocka av honom.
Om Gabriel har några pungkulor och ryggrad så ger han TS 6 000 kr. Sen får Gabriel hoppa på sin lögnaktiga urmakare. Case closed.

PS. Stämningsnacket var bara vad jag skulle gjort. Inget jag rekommenderade TS. Att stämma lögnare, banditer och bedragare är så himla kul. De brukar inte vara så stöddiga länge då.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om Gabriel har några pungkulor och ryggrad så ger han TS 6 000 kr. Sen får Gabriel hoppa på sin lögnaktiga urmakare. Case closed.

PS. Stämningsnacket var bara vad jag skulle gjort. Inget jag rekommenderade TS. Att stämma lögnare, banditer och bedragare är så himla kul. De brukar inte vara så stöddiga länge då.

Jösses! Relax! :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Om Gabriel har några pungkulor och ryggrad så ger han TS 6 000 kr. Sen får Gabriel hoppa på sin lögnaktiga urmakare. Case closed.

PS. Stämningsnacket var bara vad jag skulle gjort. Inget jag rekommenderade TS. Att stämma lögnare, banditer och bedragare är så himla kul. De brukar inte vara så stöddiga länge då.


:cigar:
 

Camo00

Patek
Så, för er som la märke till det i paketöppningstråden så köpte min sambo en Rolex DJ 31mm -92 för en vecka sedan. Klockan köptes av Gabriel på Hedens Guld, som har väldigt fina referenser på forumet.

Denna är/ska vara servad för 2-4 veckor sedan, dock utan papper. Så vi bad om möjligheten att få den kollad hos Bergströms i Malmö för att vara säkra på att den verkligen var det, och om den då inte var det skulle vi ha möjligheten att lämna tillbaka den.

Nu har den varit inne hos Bergströms och dom säger att verket är torrt och att packningarna inte är bytta, precis tvärtom mot vad Gabriels urmakare säger. Det dom är överens om är att glaset är bytt.

Så vad gör man? Sambon vill behålla klockan men inte betala för en nyservad klocka OM den inte är det. Dock så hävdar Gabriel/urmakarn att den är det, och Bergströms har sagt att den behöver servas inom kort för 6k+.

Det snurrar i skallen och jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga, en tanke som slår mig är att ta den till Hukes för att se om dom kan fastställa skicket. Att låta en tredje part titta på den helt enkelt.

Finns det någon här på forumet boendes i Malmö/Skåne som kan öppna upp den och hjälpa oss att bedöma skicket? Har varken möjlighet eller kunskap att göra det själv.

Damen är förtvivlad..

Jag vill poängtera att Gabriel gör allt han kan för att lösa detta och vi har en bra dialog, hyser inget agg mot honom. Men det är konstigt att man får olika svar om en sak som borde vara "antingen eller."


Jag har bara bra erfarenheter av Bergströms i Malmö, och det vet jag att många andra här också har.
Bland annat avrådde de mig från att serva en Breitling då den presterade för bra i Tidsmaskinen...
Hade helt klart litat på Bergströms över säljaren i det här fallet!

Sen har ju yonsson en poäng i att AD bedömer klockan efter sin standard, vilket såklart är mer petigt än hos "Mekonomen"... Handlar ju som med bilar om ifall det är värt att småfixa... Men säger Bergströms att verket är torrt så...
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp