• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

V

Viggen

Guest
Vad blir nästa steg, limitera vilka klockmärken man får posta om? ;) Bättre att ha en separat OT-avd istället. :)

Låt medlemmar få pratat av sig om allt möjligt, hur annars skall man kunna lära känna varandra över ett forum? Sant dock att inte alla har vänner irl, jag är en av dem.
 

David

Bödeln
Röstar emot. Oönskade trådar försvinner automatiskt från förstasidan. Medlemmarna gör forumet, vill medlemmarna prata OT ska medlemmarna göra det. Tycker redan det är för uppdelat (vintage-avdelningen är helt onödig) och ser ingen anledning att dela upp ännu mer.
 

Isodor

Audemars
Varför inte skapa en OT-del?

De som vill prata OT kan hänga där då, och de som stör sig på OT-trådar slipper se det här.

Win-win för alla.
 
Just nu inget problem, men blir det mer så röstar jag för OT-avdelning. Det kan väl få frodas vi sidan av, finns ju uppenbarligen en del av oss som ser detta som ett livsstilsforum snarare än ett klockforum. Inget fel i att dela andra intressen med varandra, men gärna i egen avdelning om det blir för mycket.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Har inte KS hyllats hur många gånger som helst nu för det duktiga postandet och den trevliga gemenskapen??

OT-trådarna är en stor del av detta! Att kunna diskutera allt inklusive klockor här är ju tjusningen med KS! Förbjud OT så sjunker aktiviteten och gemytet snabbt...
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Camo00 skrev:
Har inte KS hyllats hur många gånger som helst nu för det duktiga postandet och den trevliga gemenskapen??

OT-trådarna är en stor del av detta! Att kunna diskutera allt inklusive klockor här är ju tjusningen med KS! Förbjud OT så sjunker aktiviteten och gemytet snabbt...

+10
 

durutti

Cartier
Det ena säger inte emot det andra. :) Allt beror på vår inställning till forumet och varandra.. nu blev det kanske lite OT..
Med separat OT del skulle det kanske vara lättare att hitta gamla klockrelaterade trådar och fylla på dem med nya inlägg exempelvis. Samtidigt skulle det vara lättare att hitta i OT delen.
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Josef B skrev:
Camo00 skrev:
Har inte KS hyllats hur många gånger som helst nu för det duktiga postandet och den trevliga gemenskapen??

OT-trådarna är en stor del av detta! Att kunna diskutera allt inklusive klockor här är ju tjusningen med KS! Förbjud OT så sjunker aktiviteten och gemytet snabbt...

+10

Jag ökar på med +100. :cool:
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Viggen skrev:
Josef B skrev:
Camo00 skrev:
Har inte KS hyllats hur många gånger som helst nu för det duktiga postandet och den trevliga gemenskapen??

OT-trådarna är en stor del av detta! Att kunna diskutera allt inklusive klockor här är ju tjusningen med KS! Förbjud OT så sjunker aktiviteten och gemytet snabbt...

+10

Jag ökar på med +100. :cool:

Gaah! Du ska alltid vara värst! ;)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Camo00 skrev:
Har inte KS hyllats hur många gånger som helst nu för det duktiga postandet och den trevliga gemenskapen??

OT-trådarna är en stor del av detta! Att kunna diskutera allt inklusive klockor här är ju tjusningen med KS! Förbjud OT så sjunker aktiviteten och gemytet snabbt...
Såvitt jag kan se är det ingen som vill förbjuda OT så där är du ute på cykeltur ;) Jag uppskattar att debatten om OT finns men vi kanske inte ska ta ut svängarna så att det blir en plakatdebatt.
Jag anser också att OT bidrar till att göra forumet lite mer mänskligt och avslappnat. Jag skulle inte ens vilja att man skapar en egen OT-avdelning för den skulle snart dö och istället bleve hela forumet lite tristare. Istället är det ju fråga om att vi tillsammans skulle begränsa oss lite vad avser OT. Det blir lite väl tramsigt med tre - fyra OT-trådar på första sidan. Mitt initiala förslag kvarstår.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Pappikjolo skrev:
Såvitt jag kan se är det ingen som vill förbjuda OT så där är du ute på cykeltur ;) Jag uppskattar att debatten om OT finns men vi kanske inte ska ta ut svängarna så att det blir en plakatdebatt.
Jag anser också att OT bidrar till att göra forumet lite mer mänskligt och avslappnat. Jag skulle inte ens vilja att man skapar en egen OT-avdelning för den skulle snart dö och istället bleve hela forumet lite tristare. Istället är det ju fråga om att vi tillsammans skulle begränsa oss lite vad avser OT. Det blir lite väl tramsigt med tre - fyra OT-trådar på första sidan. Mitt initiala förslag kvarstår.

Det nämndes totalförbud av OT i tråden så jag utgick från det mest extrema förslaget.

Ditt förslag är svårt att genomföra då det inte finns en enhetlig "första-sida". Jag surfar tex uteslutande med Tapatalk på mobilen och ser där alla olästa inlägg på en enda sida. Andra ser bara uppdateringar i trådar där de deltagit, respektive forumdel eller någon annan variant.
Dessutom innebär Ditt förslag regler som, eventuellt, behöver sanktioner vid dålig följsamhet. Hur ska detta skötas? Vem är sugen på att jaga de som postar för mycket OT? Vad blir påföljden?
Jag har mycket svårt att se hur forumet skulle förbättras av att lägga på ett krångligt regelverk och sänka den berömda takhöjden.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Sv: Ordningsfråga hr. ordförande och mötesdeltagare; OT

Camo00 skrev:
Pappikjolo skrev:
Såvitt jag kan se är det ingen som vill förbjuda OT så där är du ute på cykeltur ;) Jag uppskattar att debatten om OT finns men vi kanske inte ska ta ut svängarna så att det blir en plakatdebatt.
Jag anser också att OT bidrar till att göra forumet lite mer mänskligt och avslappnat. Jag skulle inte ens vilja att man skapar en egen OT-avdelning för den skulle snart dö och istället bleve hela forumet lite tristare. Istället är det ju fråga om att vi tillsammans skulle begränsa oss lite vad avser OT. Det blir lite väl tramsigt med tre - fyra OT-trådar på första sidan. Mitt initiala förslag kvarstår.

Det nämndes totalförbud av OT i tråden så jag utgick från det mest extrema förslaget.

Ditt förslag är svårt att genomföra då det inte finns en enhetlig "första-sida". Jag surfar tex uteslutande med Tapatalk på mobilen och ser där alla olästa inlägg på en enda sida. Andra ser bara uppdateringar i trådar där de deltagit, respektive forumdel eller någon annan variant.
Dessutom innebär Ditt förslag regler som, eventuellt, behöver sanktioner vid dålig följsamhet. Hur ska detta skötas? Vem är sugen på att jaga de som postar för mycket OT? Vad blir påföljden?
Jag har mycket svårt att se hur forumet skulle förbättras av att lägga på ett krångligt regelverk och sänka den berömda takhöjden.

Jag ber om ursäkt om jag missade att någon har föreslagit totalförbud. Det tror jag inte att många håller med om. I övrigt så tror jag inte att det är så svårt att upprätthålla lite sans i OT-postandet. Om det i forumreglerna står att OT ska begränsas till ett på de två på de första sidorna så kan nog de flesta anpassa sig och känna när det inte är läge. Det behövs inte några sanktioner från forumledningen då de flesta deltagarna ju är regelbundna postare och kan säga till om det blir för mycket.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi kan väl tänka som så att vi alla är lite musikaliska och postar lite på gehör vad gäller OT? Lite sådär enligt principen att vi är vuxna människor som respekterar varandras olika stora intresse för OT. ;)

Jag är personligen ingen förespråkare av ett rent OT-forum, i dagsläget. Jag är inte heller någon förespråkare av nitisk reglering. Men samtidigt kan jag se TS poäng. Kanske kan diskussionen i sig bidra till ett musikaliskt förhållningssätt?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Denke skrev:
Vi kan väl tänka som så att vi alla är lite musikaliska och postar lite på gehör vad gäller OT? Lite sådär enligt principen att vi är vuxna människor som respekterar varandras olika stora intresse för OT. ;)

Jag är personligen ingen förespråkare av ett rent OT-forum, i dagsläget. Jag är inte heller någon förespråkare av nitisk reglering. Men samtidigt kan jag se TS poäng. Kanske kan diskussionen i sig bidra till ett musikaliskt förhållningssätt?

+1
 

fredtiger

Cartier
Jag vill först och främst framhålla att jag inte är emot OT-trådar. Jag är dock av uppfattningen att forumdeltagarna gemensamt bör söka begränsa förekomsten av desamma.

OT-trådar kan ha ett berättigande. Ibland är det ju riktigt kul och fyndigt men ser man tre - fyra OT-trådar på första sidan så faller entusiasmen några snäpp. Nu kan säkert någon ha åsikten att; ja, ja men det är ju bara att inte öppna OT-trådarna. Så är det kanske men jag anser nog att det också är ett slags hygienfråga. Vi deltar i ett klockforum och ska i huvudsak avhandla klockämnen i trådarna.

Mitt förslag är att vi enas om att inte posta OT om det redan finns en OT-tråd på de första två sidorna.

Någon däremot?
Håller med och tycker ditt förslag är bra!
 

jandan

Panerai
OT tycker jag bidrar till en trevlig och avslappnad stämning, men jag kan också se svårigheten med att
begränsa antalet OT. Ibland dyker man på en OT på sidan 2 eller 3, vill göra ett inlägg vilket bumpar tråden
till sidan 1. Svårt att hålla reda på om någon annan bumpar en tråd samtidigt....
Jag röstar nog för en egen OT-del eller att låta det vara som det är.
 
Topp