• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient 300m

Buckshot

Panerai
Efter att funderat på att beställa Orient Mako så ändrade jag mig till 300M. Är det någon som har en sådan? Vad jag är intresserad av är kvaliteten (verklig och upplevd) och för och nackdelar jämfört med andra dykare.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Finns minst 2 på forum varav Spindel minsann har en. Finns intryck i inoficiella orienttråden så kolla där.
Kort sagt så är det en Orient Star med Orient på tavlan.
Spelar i en helt annan division än Makon med 5 mm safirglas och Heliumsäker boett.
Den brukar inte göra bort sig i en jämförelse mot Seikos Marinemaster mm300 även om Seikon har något bättre urverk.
Med det sagt behöver du inte oroa dig för verket alls. Sitter själv med samma verk på armen i en M-force just nu och det är en arbetshäst med väldigt god tidhållning.
Länken har bl.a en rätt smart dykförlängning som brukar uppskattas av de som använder sånt.
Förmodligen mest dykare under 10k på marknaden.
Enda negativa är väl storleken om man inte gillar riktiga bestar.
Gillar du utseendet och storleken behöver du definitivt inte oroa dig för kvaliten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig läst något negativt om den klockan. Alla verkar hylla den och den är ju ascool. Så jag säger kör.
Stor dock, men det är ju en SAT-diver så det får man ta. :)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag har en. Det är en tung dykare i alla dess rätta bemärkelser. Stadig pjäs, tjock, länken är ok men inte mer. Dock rätt trevlig dykförlängingsmekanism. Absolut ett steg upp från tex Seiko Sumo. Haft allt från SKX till PO och i prisklassen är den här verkligen ingen besvikelse i känsla av gedigenhet och kvalitet. Finns du i sthlm får du gärna klämma lite.
DSC02045~2.jpg
20150503_113217~2~2.jpg
DSC02150~2~2.jpg
20150530_134307~2~2~2~2.jpg
 

john b

Rolex
Stor så det får man vara beredd på.
Om jag inte minns fel om min gamla kunde man inte dra upp den manuellt. Det var lite surt.

I övrigt grym känsla och tyngd. Riktigt bra vridring.
Byt länken mot isofranegummi så balanseras den stora boetten bra samtidigt som klockan blir lite lättare.

Gammal jämförelsebild


 

Buckshot

Panerai
Efter att ha skummat igenom Orienttråden så verkar det vara en solid klocka. Enda frågetecknet är väl om man behöver serva den.
Att lägga ut ca 8000kr och sedan behöva strula med att skicka den till Japan (eller Norge?) känns sådär.
Dalomo: Tyvärr så befinner jag mig långt från Sthlm(Småländska Höglandet).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Efter att ha skummat igenom Orienttråden så verkar det vara en solid klocka. Enda frågetecknet är väl om man behöver serva den.
Att lägga ut ca 8000kr och sedan behöva strula med att skicka den till Japan (eller Norge?) känns sådär.
Dalomo: Tyvärr så befinner jag mig långt från Sthlm(Småländska Höglandet).

Seriouswatches i Nederländerna eller Orientuhren i Tyskland kan serva. Var lite snack om att stjärnurmakarna ev kunde också då de tidigare varit AD för orient. Är det bara en rundsmörjning som skall göras borde vilken kompetent urmakare som helst greja det då det är rätt enkla verk.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Instämmer! Det är väl 21600bph i den där dessutom? Känns ju på pappret inte i närheten av mm300 urverksmässigt, men 21600bph är väl tåligt som en tank å andra sidan.
Verket är som jag sa sämre än MM300. Prisskillnaden väger dock upp det i min bok. Personligen funderar jag på att nån gång äga både Seikon och Orienten.

Orient har faktiskt inga verk över 21600 bph i produktion längre. Även Royal Orient har förfinade verk som baseras på cal.469 och därmed är 21600.
Tidigare fanns en kaliber, 88A00, som var 28800 men det har tagits ur produktion. Denna satt då endast i de dyrare Royal Orient på dryga 30k i Japan.

Edit // Håller med om att visarna är snyggare på den äldre, andra generationen, men den är definivt mer svårfångad.
Orient Star som första gick under saknar både hack och handuppdragning men är i min bok den snyggaste. Brukar gå för ganska mycket mer begagnad än senaste versionen ny.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Grymt mycket klocka för pengarna om man kan leva med att den är stor och tung. 300 m är mer baserad på det tryck den klarar att hålla ute heliumet än det vattentryck den klarar av (lättare att hålla vatten ute än helium).

Service är det bara japan som gäller, även om man kanske kan ta hjälp av europeiska servicecenter för att få den ditskickad.

Urverket i de nyare modellerna har stopp och manuell uppdragnignsfunktion och urverket går i 3 Hz (21600 bph). Även om angiven precision från fabrik är +25/-15 s/d går de flesta jag hört talas om väl inom detta, min egen ligger på ungefär -2 s/d vid varierande användning.

Partisk som jag är tycker jag det är ett självklart köp inder förutsättning att du kan leva med storleken.

Jag är själv inte så förtjust i länk över huvudtaget och har själv satt min på ett mesh eftersom det passar klockan ganska bra.

Lite bilder på min



image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha skummat igenom Orienttråden så verkar det vara en solid klocka. Enda frågetecknet är väl om man behöver serva den.
Att lägga ut ca 8000kr och sedan behöva strula med att skicka den till Japan (eller Norge?) känns sådär.
Dalomo: Tyvärr så befinner jag mig långt från Sthlm(Småländska Höglandet).
Köper du en ny så lär den klara sig lääänge utan service. Sånt löser sig alltid när det väl är dags. Det är ju inte direkt haute horologie med enbart en snubbe i världen som kan serva den.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Har haft en med vit tavla. Den var så najs att jag saknar den och troligen kommer att ha en snart igen. Långt ifrån mm300 men säger inte emot angånde mest prisvärda under 10 lax. MKT gedigen. Storleken är det inget fel på!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Service är det bara japan som gäller, även om man kanske kan ta hjälp av europeiska servicecenter för att få den ditskickad.
Utgår från att du som vanligt vet bättre än jag men är det pga boetten som den inte kan servas i Europa? Urverket är ju ett standard-verk.

För mig spelar det iofs mindre roll om den servas i Japan eller på Kungsholmen så länge jag kan ha en bra kontakt med antingen urmakaren eller återförsäljare som skickat dit den.

Edit// Visste inte om att 300m var heliumtrycket utan trodde mer att Orient inte pallade trycka lägre. Mer nördigt. Vill ännu mer ha en nu även om jag inte dyker under 300mm
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Utgår från att du som vanligt vet bättre än jag men är det pga boetten som den inte kan servas i Europa? Urverket är ju ett standard-verk.

För mig spelar det iofs mindre roll om den servas i Japan eller på Kungsholmen så länge jag kan ha en bra kontakt med antingen urmakaren eller återförsäljare som skickat dit den.

Edit// Visste inte om att 300m var heliumtrycket utan trodde mer att Orient inte pallade trycka lägre. Mer nördigt. Vill ännu mer ha en nu även om jag inte dyker under 300mm
Japan only service beror på He-tätheten. Om garantin ska gälla på klockan vill Orient själva öppna och stänga den. Därav Japan service, urverket i sig är inte det som kräver service av ninja ;)

Gällande djupet är det inget som är bekräftat utan slutsatser som dragits av folk som öppnat den och tittat på dimensionerna i boett och glas etc.

Jag vågar dock inte testa den ;) kommer ju ändå aldrig behöva mer än 30 m vattentäthet själv ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Japan only service beror på He-tätheten. Om garantin ska gälla på klockan vill Orient själva öppna och stänga den. Därav Japan service, urverket i sig är inte det som kräver service av ninja ;)

Gällande djupet är det inget som är bekräftat utan slutsatser som dragits av folk som öppnat den och tittat på dimensionerna i boett och glas etc.

Jag vågar dock inte testa den ;) kommer ju ändå aldrig behöva mer än 30 m vattentäthet själv ;)
Som jag trodde då. Det jag menade med boetten.
Resten är logiskt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har velat ha den Gula varianten länge. Den tavlan är underbar!!!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är tuff men rätt svår att få tag på. Enda OS sat diver jag sett på länge har varit den svarta.
Svår?! Stört omöjlig!! Den enda jag sett på senare år var en här på KS. Men jag tvekade för lönge så den hamnade hos en Dansk handlare som höjde priset med en tusing eller 2... Försökte pruta men den försvann till en som inte var lika snål som jag :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Svår?! Stört omöjlig!! Den enda jag sett på senare år var en här på KS. Men jag tvekade för lönge så den hamnade hos en Dansk handlare som höjde priset med en tusing eller 2... Försökte pruta men den försvann till en som inte var lika snål som jag :)
Sista svarta OS jag såg låg ute för 21k på bukten. Så det har varit hyfsad prisutveckling senaste åren.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Va??!! När jag såg den gula så var det fråga om 5 tusen typ?!
Sjukt men så var det. Om den blev såld vet jag inte. Inte sett nån under 10k på väldigt länge. Nya modellen går att finna strax över 7k ny i Europa om man letar lite och det är egentligen en bättre klocka.
 

Helvetia

Cartier
Har haft den äldre varianten i gult.

Några reflektioner: Byggd för att klara ett världskrig eller två. Stor. Mycket stor. Vridning var gedigen men trög (iallafall på min). Saknade hack-funktion. Finns tydligen på nya (?) men tyvärr har den inte lika fin tavla som äldre version. Skulle placera den mellan sumo och mm300 i kvalitet.

Nu när sommaren börjar komma saknar man den som mest. På med ett svart isofrane så är man ballast på stranden.
 

Buckshot

Panerai
Ok, nu har jag lagt en beställning på en svart 300m på longislandwatch för ca 8000Sek. Någon som har erfarenhet av dom?
 
Topp