Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Orient = härmapa!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricrob, 16 december 2013.

1. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Såg precis denna bild på Instagram och den dödade den lilla respekt jag hade för Orient.. Lite trist faktiskt.

vekktah och Bojke gillar detta.
  2. alfgren

alfgren Biskop

Känns en smula onödigt. De har ju egna modeller så varför gå och bli hommage tillverkare helt plötsligt?

yonsson gillar detta.
  3. Cash Rules Everything Around Me
    C.R.E.A.M., get the money
    Dollar, dollar bill y'all

yonsson, mace, Jakobb och 12 andra gillar detta.
  4. _jonte

_jonte Friends of KS

Även Casio och Seiko har några modeller i sina 'modesegment' som är olustigt lika vissa Rolex. Både tråkigt och synd...

5. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
  6. alfgren

alfgren Biskop

Mja, Longines Hydroconquest tycker jag inte är en Sub-kopia. Skillnaderna är ändå rätt stora. Visst finns det likheter dock men den tycker jag kommer undan.

7. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Just den modellen har väl ett par år på nacken och tillverkas väl inte längre? Även om det känns onödigt.

Mforce gillar detta.
  8. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Menade inte sub, men lite lik är den tudor BB.

Edit: det var iallafall den känslan jag fick när jag såg den.

Camo00 gillar detta.
  9. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
  10. alfgren

alfgren Biskop

Och vad i sig har Black Bay kopierat? :angel:

(Ja, jag vet att det är inom bolaget men vad fasen)

11. Är kanske så att mindre märken måste typ ha en Sub lookalike för att få affärerna att gå ihop, ta Squale t.ex som har en egen rolig historia och flertalet roliga modeller men ändå måste trycka ut en Sub lookalike....

Spelar ju inte såå stor roll om man får lite cred från några klocknördar att man kör egen design om man inte säljer några klockor...

12. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Enda likheten är väl det röda bezelinsertet? ...som inte ens är i närheten av rätt nyans. :)

Fabian, Bojke, Eurenius och 6 andra gillar detta.
  13. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Gammal modell, finns ej längre att tillgå, har faktiskt ägt en och riktigt bra till priset :D
    Sluta vara så skitnödig och köp nu en Orient star istället ;)

Mforce gillar detta.
  14. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    BB har mig veterligen hämtat inspiration från olika gamla Tudormodeller men nån kopia på en gammal Rolex är det ju inte.

15. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jo, man kan ju lätt räkna ut att det är en gammal modell men det hjälper ju inte.. Har alltid tyckt att Orient är lite kul och speciellt för att de gått in egen väg i designspråk, ta alla sköna "World-timers" och andra med färgglada tavlor t.ex.. Har ju även svårt att tro att de behöver sno Rolex design för att klara sig, de känns ju som ett av de större mindre märkena som dessutom har Seiko i ryggen (eller?).

16. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Mm, och Rolex "stal" dyk-bezelvridningen från Blancpain.

Who cares? :)

Beastie gillar detta.
  17. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Jag fick BB-vibbar när jag såg den, kan ha att göra med bezeln och timmvisaren?
    Men o andra sidan så äger du ju eb BB så du vet bäst :).

18. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    "Ruter/Fling"-visare och röd nyans på bezelvridningen ...men där slutar ju även likheterna.
    De som är mest framträdande, antagligen.
    Jag vet inte alls bäst, vi uppfattar saker olika och jag tänker inte osökt på BB.

mrMyagi gillar detta.
  19. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Visa den Blancpain där man direkt ser att Rolex stulit dess design tack.

Edit: Seriöst alltså. Vi pratar design nu och inte att de snodde funktionen, eller hur menar du? För att det blir stöld att ha en svart vridring bara för att ngn var före, så blir ju alla armbandsur en kopia på det första, alla som har läderband en kopia på det första med läderband, osv, osv.

20. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Jag talar om dyk-bezelvridningen, inget annat.

21. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jag anade det, se min edit ovan. :)

22. China

China Guest

Det är väl bara att inse att alla klocktillverkare är tiggare och tjuvar som lånat friskt av både andras designer och teknik?;)

mace, eriksson850, vonhall och 2 andra gillar detta.
  23. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    What China said...
    Jag är alltså inte blind, Ricrob, jag ser tydliga likheter med Rolex Submariner - väldigt väldigt lika.
    Vi får väl anta att Rolex uppmärksammat detta och kontaktat Orient om de nu funnit att det är designstöld. Jag tror att de skiter i det, att de har tillräckligt med självförtroende att göra sin grej och skita i andra. Rena kopior som det står Rolex på är dock en annan sak, och där lär de lägga mer krut.

Ricrob gillar detta.
  24. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jag är f.ö. ingen fanatiker när det gäller "hommager" och brukar inte bry mig så mycket, speciellt då många ända aviker en "rimlig" del från originalet men denna är väldigt lik originalet och det som förvånade mig var främst att det var Orient som låg bakom den. Hade det varit Steinhart, MKII, Davosa eller ngn av de kända härmapa-märkena så hade jag inte lyft ett enda ögonbryn.

25. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Yes, och just det förtydligar jag i ovan inlägg. Let's move on.

daviden gillar detta.
  26. Räcker inte det? Även om man sett värre så är det väl en solklar rippoff med Snowflake visaren och den röda färgen, såklart att dom härmat BBn i mina ögon men inte det värsta man sett såklart...

EDIT: känns värre när Longines gör det som ändå har egen historia och är ett 'riktigt' klockmärke...

27. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Med de där överdimensionerade kronskydden, helt annorlunda tavlan, bulliga länken osv. så är de långt bort enligt mig.
    Fast som sagt, vi uppfattar det annorlunda. :)

28. Håller med, dom har inte tagit hela klockan och gjort en kopia, men i mina ögon råder det inget tvivel vart dom har hittat färgen och visarna...

mrMyagi gillar detta.
  29. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Fast färgen är ju nästa orange på den?
    BB går åt vinröda hållet.

Dålig bild kanske?

30. Har inte sett den IRL så jag vet inte, men Snowflake visaren är synonym med Tudor och i kombination med röd bezelring såå....

Men det är ingen kopia helt klart....

mrMyagi och Molle gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield