• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient = härmapa!

naggge

Panerai
Denna har också vissa drag av något annat...

bild.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast grejen är väl att den kanske inte känns eller ser ut som en sub när den sitter på armen? Flera klockor jag testat är inte ens nära de påstådda förlagorna när de väl sitter på armen.
 
C

China

Guest
Så Jävla trött på att Rolex rippar av orient,davosa,Squale, steinheart. Man tycker ju att rolle borde kunna hitta på något eget.

Tja, fast frågan är vem som plagierat vem om man börjar gräva lite djupare...

Vem har inte plagierat Bulova och Gruens designer som en gång i en avlägsen forntid var marknadsledare, och vilken tillverkare har inte åkt snålskjuts på teknik utvecklad av t.ex. Abraham-Louis Perrele, Hubert Sarton och John Harwood?

Men det var ju så länge sedan, så låt oss bli upprörda över att välkända modeller som i sin tur mer eller mindre bygger både på andras teknik och mer eller mindre plagierade design element, i sin tur blir plagierade.

Smoke and mirrors.;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad menar du? En ny färg på urtavlan är väl fräckt?

Nej men asså. Jag säger det innan Spencer66 gör det: Tradition och orginalitet/ igenkännings faktor är några av Rolex största styrkor, ur ett varumärkesperspektiv... Se så, vad sägs?
Alla har rätt till sin egen åsikt, men jag tycker det är tråååkigt. :p

Inget som hindrar dem att ha kvar klassikerna men en ny modell var 10 år eller så är väl inte för mycket begärt. Som det är idag kan Rolex inte få något erkännande för någon form av orginalitet eller innovation att tala om.
 

plexan

Cartier
Har vart sugen på att slå till på denna ett tag nu men är osäker på Orient än, är det något att satsa på? tips på något liknande i 1000kr klassen?:
spd_20111009230512_b.jpg

Fin är den iallfall!
Den svarta påminner mycket om explorer:
spd_20111009233429_b.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har vart sugen på att slå till på denna ett tag nu men är osäker på Orient än, är det något att satsa på? tips på något liknande i 1000kr klassen?:
spd_20111009230512_b.jpg

Fin är den iallfall!
Den svarta påminner mycket om explorer:
spd_20111009233429_b.jpg
Vet inte om jag tycker den ser ut så mycket som explorern, snarare så att exploren ser ut som en klassisk klocka :)

Snygg va den orienten tycker jag iaf, ren och klassisk jag säger köp den :)
 

leicaphile

Panerai
Mycket klocka för pengarna, välbyggda, in-house verk. Gillar inte heller "homage" modellerna, men Orient har en hel del egna som är rätt fina. Ser har du Orient Star (liknande Seiko SARB, lite mer "premium" men inte alltför dyra) och Royal Orient om du vill spendera mer.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Alla har rätt till sin egen åsikt, men jag tycker det är tråååkigt. :p

Inget som hindrar dem att ha kvar klassikerna men en ny modell var 10 år eller så är väl inte för mycket begärt. Som det är idag kan Rolex inte få något erkännande för någon form av orginalitet eller innovation att tala om.
Åandra sidan är Rolex så mycket mer än oysterserien..
 

Ricrob

Patek
Alla har rätt till sin egen åsikt, men jag tycker det är tråååkigt. :p

Inget som hindrar dem att ha kvar klassikerna men en ny modell var 10 år eller så är väl inte för mycket begärt. Som det är idag kan Rolex inte få något erkännande för någon form av orginalitet eller innovation att tala om.
Ärligt talat och i all välmening.. Du kan inte vara påläst och mena allvar!?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mycket klocka för pengarna, välbyggda, in-house verk. Gillar inte heller "homage" modellerna, men Orient har en hel del egna som är rätt fina. Ser har du Orient Star (liknande Seiko SARB, lite mer "premium" men inte alltför dyra) och Royal Orient om du vill spendera mer.

Redan bestämt mig att näst klocka blir En Royal Prient, men först vid nästa besök i Japan (som jag hoppas blir någon gång i vår), sen är man 400 000 yen fattigare :) men den är läcker :D
 

plexan

Cartier
Vet inte om jag tycker den ser ut så mycket som explorern, snarare så att exploren ser ut som en klassisk klocka :)

Snygg va den orienten tycker jag iaf, ren och klassisk jag säger köp den :)
Ja du kanske har rätt, skiljer ju trots allt en hel del mellan dom. :rolleyes:

Ja jag kanske gör det då! Känns som en lagom sport-dress klocka. Har kollat lite seiko,s och citizen men nä har inte hittat något likvärdigt än. Undrar bara hur det extremt fula 48743 verket är? kvalitén? lönt att laga i framtiden eller är det bara slänga klockan då.
 

Ricrob

Patek
Redan bestämt mig att näst klocka blir En Royal Prient, men först vid nästa besök i Japan (som jag hoppas blir någon gång i vår), sen är man 400 000 yen fattigare :) men den är läcker :D
25500:- för en Orient!? Plötsligt kändes inte GS så tokigt ändå.. Men jag är glad att alla tycker olika och jag skulle gärna klämma på en sådan ngn gång, så kör hårt! :)
 
C

China

Guest
Ja du kanske har rätt, skiljer ju trots allt en hel del mellan dom. :rolleyes:

Ja jag kanske gör det då! Känns som en lagom sport-dress klocka. Har kollat lite seiko,s och citizen men nä har inte hittat något likvärdigt än. Undrar bara hur det extremt fula 48743 verket är? kvaliten? går det att laga i framtiden eller är det bara slänga klockan.

Orient 48743 är en pålitlig arbetshäst, om än ett enkelt urverk. Service skall inte vara några problem när det är aktuellt, men frågan är om det inte är billigare att byta verket rakt av (om det sedan går att få tag på är en annan fråga).
 

plexan

Cartier
Orient 48743 är en pålitlig arbetshäst, om än ett enkelt urverk. Service skall inte vara några problem när det är aktuellt, men frågan är om det inte är billigare att byta verket rakt av (om det sedan går att få tag på är en annan fråga).
Okej det låter bra! Kanske slår till på en sån då! :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Åandra sidan är Rolex så mycket mer än oysterserien..

Må så vara, dock är nästan det enda man ser Oyster serien. Och inom den är det särskilt stora variationer. Du har de klassiska klockorna DD, DJ, AK, Explorer, Millgauss. Sen har man de som jag nu löst kommer kalla för dykarstil som utgörs av Sub, YM, GMT, SD som alla är mycket lika varandra på lite håll. Och för samtliga är de mycket snarlika mellan olika modeller över många år (kom ihåg jag pratar om utseende inte under huven förändringar). Och att ha en modell som byter från röd till vit text på tavlan mellan två utgåvor är inte något revolutionerande, originellt eller innovativt.

Men visst jag har inte koll på alla Rolex designer som finns och är egentligen inte särskilt intresserad. Så för mig är de väldigt snarlika. Om man tar många andra märken och radar upp lika många olika modeller kommer man tydligt på ganska långt avstånd att se att det är olika modeller även om man är oinsatt. :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Må så vara, dock är nästan det enda man ser Oyster serien. Och inom den är det särskilt stora variationer. Du har de klassiska klockorna DD, DJ, AK, Explorer, Millgauss. Sen har man de som jag nu löst kommer kalla för dykarstil som utgörs av Sub, YM, GMT, SD som alla är mycket lika varandra på lite håll. Och för samtliga är de mycket snarlika mellan olika modeller över många år (kom ihåg jag pratar om utseende inte under huven förändringar). Och att ha en modell som byter från röd till vit text på tavlan mellan två utgåvor är inte något revolutionerande, originellt eller innovativt.

Men visst jag har inte koll på alla Rolex designer som finns och är egentligen inte särskilt intresserad. Så för mig är de väldigt snarlika. Om man tar många andra märken och radar upp lika många olika modeller kommer man tydligt på ganska långt avstånd att se att det är olika modeller även om man är oinsatt. :)
Som alla omega Sea/speedmaster varianter som finns då? På cleana designer gör den lilla detaljen den största skillnaden.
 
Topp