• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Mako USA II

Köpa?


  • Totala väljare
    35
Tjena! Har fått upp ögonen För Orient Mako USA II och skulle vara tacksam om jag kunde få lite förklarat om klockan. Samt om ni rekomenderar ett framtida köp och isåfall var jag kan/borde beställa den ifrån.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    145.5 KB · Visningar: 523

sjobbe

Cartier
Sjukt fin. Är rätt säker på att de även har uppdaterat den modellen med SEL, något som störde mig att det inte var på den gamla. Jag säger kör!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Säljs bara i USA.
Skillnaden mot vanliga Mako/Ray II är solida ändlänkar och safirglas.

Longislandwatch fick in föregångaren ett tag efter släpp. Just nu säljer bara orientwatchusa och de skickar inte hit.
Vänta eller hoppas på ebay.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Sjekk ut Longislandwatch som @Mforce refererer til.
De er for øyeblikket utsolgt, men kan hende den kommer inn igjen. Du kan eventuelt sende de en mail og høre om når de får den inn.
Har selv handlet 2 stk Mako der tidligere. Shipping og handel gikk helt fint.
http://www.longislandwatch.com/Orient_EM6500GW_Watch_p/em6500gw.htm
SEL och safirglas för 2000kr, känns ju spontant jäkligt billigt.
Tyvärr inte rätt klocka och rätt pris.
Mako USA II har det uppdaterade verket med hack och handuppdragning och saknar övre krona.
OrientwatchUSA tar $375 och är enda återförsäljaren. Iofs inte så dumt pris heller för vad man får men jag räknar med att longislanwatch kommer ligga lägre när de väl får in den.
SAA0200CW9-510x652.png
 
Tyvärr inte rätt klocka och rätt pris.
Mako USA II har det uppdaterade verket med hack och handuppdragning och saknar övre krona.
OrientwatchUSA tar $375 och är enda återförsäljaren. Iofs inte så dumt pris heller för vad man får men jag räknar med att longislanwatch kommer ligga lägre när de väl får in den.
SAA0200CW9-510x652.png

Jag la märke till att att bilden jag la upp innan var en föregångare med två kronor. Spelar ingen större roll för mig om det är en eller två. Säljer OrientwatchUSA till sverige? $375 är inte ett dåligt pris. Btw är en ny och ganska ung klockenthusiast har inte fått grepp på alla begrepp än, vad är SEL?
 

RemiWM

Breitling
Tyvärr inte rätt klocka och rätt pris.
Mako USA II har det uppdaterade verket med hack och handuppdragning och saknar övre krona.
OrientwatchUSA tar $375 och är enda återförsäljaren. Iofs inte så dumt pris heller för vad man får men jag räknar med att longislanwatch kommer ligga lägre när de väl får in den.
SAA0200CW9-510x652.png

Du har helt rett @Mforce ! Var bare jeg som var litt for rask. Takk for at du rettet opp i det.
 

RemiWM

Breitling
Jag la märke till att att bilden jag la upp innan var en föregångare med två kronor. Spelar ingen större roll för mig om det är en eller två. Säljer OrientwatchUSA till sverige? $375 är inte ett dåligt pris. Btw är en ny och ganska ung klockenthusiast har inte fått grepp på alla begrepp än, vad är SEL?

SEL = Solid End Links
 
Ojsan, såg att Mforce skrev att den enbart säljs i usa. Synd. Ni tror inte att man kan få tag på den på chrono24? Jag ska ta en titt!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag la märke till att att bilden jag la upp innan var en föregångare med två kronor. Spelar ingen större roll för mig om det är en eller två. Säljer OrientwatchUSA till sverige? $375 är inte ett dåligt pris. Btw är en ny och ganska ung klockenthusiast har inte fått grepp på alla begrepp än, vad är SEL?
Finns iofs i orienttråden men vi kör igen...
Mako USA (II) är inte en officiell modell från Orient. OrientWatchUSA gjorde en förfrågan till Orient Japan baserat på vad deras kunder efterfrågade.
Orient Japan gick med på att tillverka mot att OrientWatchUSA tog hand om garantiärenden etc och att den endast fick säljas i USA.
Uppenbarligen var det skrivet så att andra amerikanska handlare fick sälja varför Longislandwatch kom över ett gäng av första modellen när marknaden började mättas där över. De skickar hit men Orient tar fortfarande inget ansvar för produkten.

Finns ett par av första modellen här på forum så inte helt omöjligt nån kommer på K&S.
Jag tycker däremot du ska avvakta och kolla om Longislandwatch får in 2an då nya verket är en duktig uppgradering.
Ett annat alternativ kan vara att köpa en moddad Ray2 med samma verk från OrientUhren.de. Bättre lume och safir med antireflex (något som MakoUSA saknar) för cirka €220.
 
Finns iofs i orienttråden men vi kör igen...
Mako USA (II) är inte en officiell modell från Orient. OrientWatchUSA gjorde en förfrågan till Orient Japan baserat på vad deras kunder efterfrågade.
Orient Japan gick med på att tillverka mot att OrientWatchUSA tog hand om garantiärenden etc och att den endast fick säljas i USA.
Uppenbarligen var det skrivet så att andra amerikanska handlare fick sälja varför Longislandwatch kom över ett gäng av första modellen när marknaden började mättas där över. De skickar hit men Orient tar fortfarande inget ansvar för produkten.

Finns ett par av första modellen här på forum så inte helt omöjligt nån kommer på K&S.
Jag tycker däremot du ska avvakta och kolla om Longislandwatch får in 2an då nya verket är en duktig uppgradering.
Ett annat alternativ kan vara att köpa en moddad Ray2 med samma verk från OrientUhren.de. Bättre lume och safir med antireflex (något som MakoUSA saknar) för cirka €220.

Jaså! Nu förstår jag, tack för att du la ner tid och förklarade! Uppskattar all information! :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Där kan jag hålla med dig men är det även så på tvåan?
Fet kupol a'la delfin vore nåt men jag misstänker att det skulle dra upp priset en del.
Vad jag vet är det enda som är ändrat att de satt Mako USA delarna på en Mako 2/Ray 2 boett.

Behöver inte vara kupat, det är OK för mig om det sticker upp lite över ringen som på vanliga Mako/Ray eller om det är som OSD där allt ligger i linje. Men med glaset lägre än ringen blir det lite muppigt enligt mig.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vad jag vet är det enda som är ändrat att de satt Mako USA delarna på en Mako 2/Ray 2 boett.

Behöver inte vara kupat, det är OK för mig om det sticker upp lite över ringen som på vanliga Mako/Ray eller om det är som OSD där allt ligger i linje. Men med glaset lägre än ringen blir det lite muppigt enligt mig.
Där var jag med. Vad jag frågade på ett dumt sätt var om Mako/Ray 2 har lika hög boett och om glaset är samma som på ettan? Antar ja och håller med om att glaset bör vara minst i linje.
 

Sjoroos

Omega
Hej från en "nybörjare" :)
Råkade ramla in på just denna tråd efter en sökning på Orient Mako, hoppas det är ok med en kort fråga (lovar presentera mig bättre i den publika tråden senare). Är på jakt efter en första "diver" modell till ett rimligt pris för att se hur jag trivs med den och Orient får överlag rätt bra omnämnande, är snygg och har just ett rimligt pris. Surfade därför in på orientuhren.de enligt tips från ovan och hittar nu en "AUTOMATIC "MAKO II" DIVER WATCH AA02002D" som markeras med ett stort NEW. Kan någon vänlig klockkännare hjälpa mig med om det är den nya "förbättrade" modellen som nämns ovan i denna post (Mako USA II)? Tack på förhand!
Direktlänk: http://www.orientuhren.de/product_i...d-box-p-698?osCsid=eprt94gedd59vh5u1fj3g24eg3
 

Sjoroos

Omega
Kan någon vänlig klockkännare hjälpa mig med om det är den nya "förbättrade" modellen som nämns ovan i denna post (Mako USA II)? Tack på förhand!
Direktlänk: http://www.orientuhren.de/product_i...d-box-p-698?osCsid=eprt94gedd59vh5u1fj3g24eg3

Såg nu på bilderna att det är olika urtavlor så inte exakt samma klocka m.a.o :)
Däremot listas den "nya" på orientuhren.de med samma urverk, Cal. F6922, så det kanske är ett bra köp fär €199 ändå?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Såg nu på bilderna att det är olika urtavlor så inte exakt samma klocka m.a.o :)
Däremot listas den "nya" på orientuhren.de med samma urverk, Cal. F6922, så det kanske är ett bra köp fär €199 ändå?
Urverket som satt i orginal mako/ray (46943) är i stort sett oförändrat sedan första 469xx urverket kom 1971. Det urverket är väldigt eobust men saknar stopp och handuppdragning. Byte av dag för dagvisning sker via en separat tryckknapp som på mako/ray är skruvad vilket får det att se ut som dessa har två kronor.

F6922 som sitter i mako II/ray II är en vidarutveckling på 469xx serien (som alla automatiska 3 Hz urverk från Orient) och har fått funktionerna stopp och handuppdragning. Utöver detta har knappen för byte av dag försvunnit och snabbval av dag görs med kronan.

Nackdel med mako II/ray II är att de blivit dyrare (nästan dubbelt så dyra som de gamla versionerna med 46943) samt att de blivit av med den extra "kronan" som gav ett ganska eget utseende. Fördelen är att man får en klocka med ett modernare urverk till ett bra pris med mako II /ray II
 

Sjoroos

Omega
Nackdel med mako II/ray II är att de blivit dyrare (nästan dubbelt så dyra som de gamla versionerna med 46943) samt att de blivit av med den extra "kronan" som gav ett ganska eget utseende. Fördelen är att man får en klocka med ett modernare urverk till ett bra pris med mako II /ray II

Men €199 är ju inte mycket alls, om nu de håller såpass kvalitet som många verkar tycka?
Tycker f.ö att den är snyggare utan extra kronan :)
Gissar att det är ett ganska riskfritt köp? Rycker ordentligt i beställningsfingret... hehe
Köpa/inte köpa.... hmmmmm?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Men €199 är ju inte mycket alls, om nu de håller såpass kvalitet som många verkar tycka?
Tycker f.ö att den är snyggare utan extra kronan :)
Gissar att det är ett ganska riskfritt köp? Rycker ordentligt i beställningsfingret... hehe
Köpa/inte köpa.... hmmmmm?
Allt är relativt ;)
Hade den inte kostat 110€ tidigare hade man tyckt att 199 är billigt.
 
Topp