• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient på Tratten

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Säljaren menar att denna dinka är 30 år gammal NOS.

Jag menar att han snackar skit.

http://www.tradera.com/toppfin-vint...21j-automatic-80-tal-auktion_341996_188832572

170962688_8be32887-f37b-4987-b6ca-1ed9c12959e1.jpg


Vad tror vi?
 

Camo00

Patek
Tror alltid att alla som hävdar att en klocka är NOS blåljuger!! Varför i helvete skulle det dyka upp hundratusentals fina klockor ur "gamla lager" varenda månad???
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Personligen skulle jag dra öronen åt mig när man ser övriga annonser från personen i fråga, mycket crap där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Googlade på referensnumret på baksidan (orient 469BA21) och hittade dessa:
485237d1347527318-was-findet-ihr-denn-nur-an-diesen-eigenartigen-orient-machwerken-wie-der-469ba21-orient-01.jpg



Där ser vi troligtvis hur länken ska se ut även om de har olika urtavla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"Dear Sir,

We received your e-mail dated 12th Oct. 2009, thank you very much.

With reference to your sent photo model, it is regret but it seems not original. We had a very similar model "EM0H" available on around 1997-2000. We need to say that the photo watch has a different designed hand, inner bezel color & bracelet from original. And case back number 469BA21 is different from the original number.

We have no way to check its movement, however, we think it seems not an original products. It is regret to say that still there are some counterfeit Orient watches available in the market especially through internet. We eagerly recommend to buy our products through the official distributor network.

Please feel free to contact us if you have any further questions.
Thank you very much again for loving Orient watch.

Thanks and best regards.
Orient Watch Co., Ltd.
"
 

leicaphile

Panerai
Har haft en sådan här, gick fint och kändes bra, men "world time" funktionen är ganska meningslös utan 24h markeringar på urtavlan. Har läst att dessa ofta är ihopplockade av Orient delar men är inte "riktiga" Orienter.
 

leicaphile

Panerai

Har läst på ett antal ställen att dessa "NOS" klockor skapas av reservdelar för äldre modeller som Orient har sålt. De brukar vara byggda med äkta Orient prylar, men en del av kombinationerna (som t.ex. world time med 12h dial) fanns aldrig som genuina Orient-modeller.

De flesta verkar väldigt nöjda med sina, de är ofta snygga och i fint skick, och går bra... så är troligtvis inte sämre än en "äkta".
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor

leicaphile

Panerai
Trist när det är en riktigt fin klocka. Ute efter nåt liknande men blir ju lite nojig när jag läser detta. Du som verkar ha koll, vet du vad de liknande men kosher modellen kallas eller tips på liknande? Tänkte mest på boett form och tavla. Tack!

Orient "SK Crystal" är den riktiga modellen så vitt jag vet:
http://bdwf.net/forum/showthread.php?t=53988

Sen finns det även en riktig "world time" modell. Den på tratten är nåt hopplock av båda...
http://www.watchmandan.com/world_time.htm
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Klockor behöver tyvärr inte vara i den högre prisklassen för att tilltala frankemästare! Säljs det i större skala kan även en enklare klocka dra in kosing för säljare utan skrupler! Situationen är tyvärr densamma för ännu enklare klockor (Vostok)!
 
Topp