• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Ray, snabb review av en duglig smiskare

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: Orient CEM65008B Ray
Tillverkare: Orient
Referens: CEM65008B
Årsmodell: tillgänglig
Urverk: 46943 (automatic) (40H PR)
WR: 200M

Allmän beskrivning:
Typisk "japandykare", drygt 41mm case, 22mm mellan hornen, 13mm tjock, helt okej länk, mineralglas, hyfsad lume och allmänt stryktålig konstruktion. Två kronor, kronan klockan 3 reglerar tid och datum, den extra (skruvade) pusherkronan kl 2 styr datum.

Mina intryck:
När det gäller prisvärda dykare/beaters brukar ju det typiska valet för många vara nåt från Seiko (SKX007/9 SKX033, Monster etc). Ett lite bortglömt märke är Orient, som har rätt många riktigt bra och riktigt prisvärda dykvarianter i modellprogrammet. Dessutom tycker jag Orients logotype känns lite porrigare än Seiko så där finns ett klart övertag till Orients fördel...lite porrigare, lite mer udda.

Själva klockan då, hur är den då? Jag gillar den! Specen är bra för att vara en duglig beater i det billigaste segmentet och jag upplever den som minst i par med Seiko kvalitetsmässigt. Kronorna skruvar fast bra och känns stabila i kombination med en allmänt skön känsla i boetten. Inga vassa kanter. Tavlan är också den tydlig med bra lume, gillar också den röda spetsen på sekundvisare, en sån där liten detalj som höjer helheten.

Urverket har jag inget att säga om, känns som en arbetshäst som tickar på fint och vad jag märkt ligger tidshållningen kring +10 sekunder per dygn.

Det enda riktiga abret är väl egentligen länken som jag inte alls är särskilt förtjust i. Dels känns den lite för bred med sina 22mm, 20mm hade känts mer harmoniskt, den är också hyfsat massiv vilket gör klockan lite onödigt tung på armen.

Länkens design är jag inte heller särskilt förtjust i med de polerade linjerna kring mittbitarna..men det kanske är skit samma eftersom jag ändå är natofanatiker...

Så, ett par bilder på skönheten...

4DC4FE2C-0B4E-4CC7-A073-025B11F12308-9911-000007D100491D5C.jpg


478FE05A-A9EE-4CE1-809C-F470EBC7C25E-9911-000007D10E6AAE49.jpg


Prismässigt ligger de en bit under exempelvis en Seiko SKX, jag hade turen att kunna fiska upp ett ex begagnat för en femhundring men nya ligger runt tusenlappen på exempelvis ebay.

Summa summarum: ett fullgott (och i mitt tycke roligare) alternativ till en Seiko. Ett stort plus är att den inte riktigt får samma känsla av hockeypuck som en skx007 vilket gör den lite mer bärbar. Kör man den dessutom på nato så är den i mitt tycke en grym beater. :)

Tack för titten!
 

Camo00

Patek
Re: Orient Mako, snabb review av en duglig smiskare

Tack för en schysst review! Har sneglat på Makon med röd urtavla på diverse asiatiska siter senaste dygnen så detta var välkommet. Särskilt som Dina negativa punkter är positiva för mig; ju tyngre klocka desto bättre?! :)
 

calzone

Vacheron
Re: Orient Mako, snabb review av en duglig smiskare

Tack för god läsning :) Alltid trevlig med en review, Jag är lite sugen på en sånhär faktiskt :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Orient Mako, snabb review av en duglig smiskare

Bra skrivet! Det är helt klart en klassiker. Det enda jag inte gillar är kronan kl 14.

Edit: Nu ser jag att om bilderna på seriouswatches stämmer, så är det en Orient CEM65008B Ray du recenserat, inte en Mako.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Orient Mako, snabb review av en duglig smiskare

yonsson skrev:
Bra skrivet! Det är helt klart en klassiker. Det enda jag inte gillar är kronan kl 14.

Edit: Nu ser jag att om bilderna på seriouswatches stämmer, så är det en Orient CEM65008B Ray du recenserat, inte en Mako.

Japp! Tack Yonsson, det är en Ray! Jag har uppenbarligen inte ens koll på vad det är för klockor jag skaffar längre. :oops:

Jag avgår helt enkelt och korrigerar min recension så det blir rätt modellnamn. :mrgreen: :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Orient Ray, snabb review av en duglig smiskare

Näää, tänk nu om jag hade beställt fel utifrån denna felaktiga information?! :shock:

Jag föreslår att vi omgående tillsätter en arbetsgrupp som tar fram rutiner för hur vi undviker att detta händer igen!

Jag nominerar Denke och Yonsson och arbetet startar nu på måndag 07.30!! Då var det fixat...
 

tradden

Omega
Verkar vara ett köp som är väldigt vettigt. Jag gillar Orient mer och mer faktiskt. Känns som bra och väldigt prisvärda klockor att komplettera samlingen man har med.

Tack för recension!

/t
 

Mikroskop

Omega
Min erfarenhet är att Orient är ett snäpp upp från motsvarande Seiko (i samma prisklass) men med en del missar i designen. Av det positiva för prisklassen kan nämnas att det ofta finns "gångtidsmätare" etc.

För att nämna några nackdelar:
Ofta medioker lume, även på "divers"
Vad är meningen med den ofta förekommande extra knappen för att växla dagar! Hur ofta är det två torsdagar samma vecka? Funktionen hade varit berättigad utifall man hade kunnat skifta datum istället.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mikroskop skrev:
Min erfarenhet är att Orient är ett snäpp upp från motsvarande Seiko (i samma prisklass) men med en del missar i designen. Av det positiva för prisklassen kan nämnas att det ofta finns "gångtidsmätare" etc.

För att nämna några nackdelar:
Ofta medioker lume, även på "divers"
Vad är meningen med den ofta förekommande extra knappen för att växla dagar! Hur ofta är det två torsdagar samma vecka? Funktionen hade varit berättigad utifall man hade kunnat skifta datum istället.

Håller med dig om kvaliteteten, med ett undantag, Seikos länkar känns bättre.

Lumen är helt ok på mitt ex men det är inte riktigt samma fackla som lumen på en Monster....
 

Daddyeo

Omega
Min erfarenhet är att Orient är ett par snäpp upp från motsvarande Seiko (i samma prisklass) men med en del missar i designen.

Nja. Jag har SKXen och den tycker jag knäcker Mako XL på i princip alla punkter (förutom utseende). Nu har iofs Mako XL ett par grejer som är helt oförklarliga, typ värdelös lume bland annat. Den lilla Makon är närmare SKXen, men inte riktigt där. Seiko känns allt som oftast lite vassare än Orient.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Då jag är lite sen till festen vill jag påpeka att det ref nr du anger enbart är den svarta Rayen på länk.

Några andra exempel på ref nr för andra färger och gummiarmband är:
CEM65007B
CEM65009D
CEM6500AM
CEM6500BB
CEM6500CD
 
Köpte en Black Ray på länk, som jag fick levererat för ca en vecka sedan, kan bara säga att jag har positiva tankar om den!
Länken är solid, men inte ändstyckena i luggarna, aningen rasslig men absolut inte så det stör!
Så här efter en vecka ligger den stadigt på +2sec/dygn superbra!! (under min normala dygnsanvändning).
Personligen valde jag denna för att Orient känns lite ovanligare än Seiko, och att bezelringens kanter sluttar utåt så klockan inte blir så "ishockeypucksformad", elegant i mina ögon, men att dyka med så blir greppet om ringen sämre!
Extremt prisvärd tycker jag! (ska erkänna att jag sannolikt kommer att köpa en SKX007 med bara för att jag vill ha bägge)
 

Minuteman

Rolex
Verkar som Orienterna med 46943 verket ofta har riktigt bra tidshållning. Min Mako XL ligger på +1,4 sek / dygn i snitt under användning :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har blivit stolt ägare till en blå Ray som jag klickade hem från Orientuhren.de, frakten tog en vecka med rek-post och dinkan var schysst inslagen i deutscher Zeitungspapier unt Bubbelplast. Gummibandet kändes ok men åkte av direkt i förmån för NATO. Är nöjd med den hittills, speciellt för priset.

Sedan älskar jag den skruvade extrakronan. Får klockan att kännas sådär skönt yxig i kontrast till den rätt dressade boetten/tavlan. Att den sedan bara styr dag-visningen bryr jag mig inte så mycket om, huvudsaken är att den sticker ut och är funktionell.
 
Topp