• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ORIENT SEL03001B M-FORCE

Spindel

KS vulkanolog på Island
Visstfasen, tänkte inte på momsen. Kollade newcam men hittar inte klockan. Har du möjlighet att länka? Är den heliumfylld? Kanske inte så praktiskt för vardagsbruk :)
Inte heliumfylld. Den är tät för helium gjord för mättnadsdykning.

Mättnadsdykning är när du är nere så länge eller på sådana djup att blodet mättas med gas det tar upp (vid större tryck kan mer gas lösas i blodet). För att slippa tidsödande dekompression vid undervattensarbete bor därför dykarna i tryckklockor med samma tryck som det djup de arbetar på, under sina skift (kan röra sig om dagar eller i vissa fall veckor). Då kväve blir giftigt för människor i högre koncentrationer så andas och lever dykarna i en syre-heliumblandning.

Heliummolekylen är så liten att den långsamt tränger igenom packningar via diffusion. Problemet är dock att denna process är så långsam att dekompressionen för en dykare, efter dennes skift, sker snabbare än vad dekompressionen av klockan gör med glas som lossnar/exploderar som följd när omgivande trycket sänks.

De flesta märken som har klockor för mättnadsdykning löser detta med att helt enkelt ha en heliumventil. Antingen en extra krona du skruvar ur vid dekompression eller en automatisk backventil som släpper ut övertrycket ur klockan. Seiko, Orient och något eller några andra märken har designat klockan så den inte släpper in helium (alternativt släpper in det mycket mycket långsammare) så trycket aldrig byggs upp inne i klockan.

Rörande Orients mättnadsdykare, OSD (Orient Saturation Diver), så är den en riktig håll käften klocka. Stor och solid, jag älskar min.

Bjussar på en bild på min ;)

image.jpeg
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Lätt en av mina favoriter! Den håller verkligen en sån sjukt hög kvalitet trotts priset :)
Snygg på Obris gummi och just nu sitter den på ett mesh :)
image.jpg
 

rejsfejs

Breitling
Sådärja! Nu har jag en EL02002B runt handleden. Har haft den i ett par dagar och är fantastiskt nöjd. Precis vad jag var ute efter. Tack alla för feedback :)
 
Topp