• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Original skadad eller restaurerad, vad väljer du?

Original skadad eller restaurerad, vad väljer du?

  • Jag väljer original skadad, att måla på en tavla är att förstöra den ännu mer.

  • Jag väljer hellre en restaurerad, bara det är snyggt gjort.


Resultatet är endast synligt efter enkät.

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
En fråga jag själv ställts inför. Jag har ju en gammal IWC femtiotalare I Calatrava style som har "parinerad" tavla.
Visst hade det varit väldigt trevligt med en fin tavla, men att måla om den så tror jag inte man skulle lyckas med tex den fina snirkliga texten på tavan och så vidare. Ommålad hade den förmodligen bara sett konstig ut, ny perfekt tavla till det slitna yttre.
Nej, jag har bestämt mig för att gilla den som den är.
auktionsvara_479676_stor.jpg
hg.jpg
imsgage.jpg
Tavlan ser ju helt underbar ut när ljuset faller rätt, en keeper! Klart historian skall synas. Som ärren på kroppen:pirate:
 

Sond

Patek
Det är int så länge sedan en klocka med restaurerad tavla kostad mer en en sliten original... I alla fall vad gäller mer vardagliga ur som Omega seamaster och Rolex AK och Date.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är int så länge sedan en klocka med restaurerad tavla kostad mer en en sliten original... I alla fall vad gäller mer vardagliga ur som Omega seamaster och Rolex AK och Date.
Gätter fortfarande Omega på tradera iaf. Och ommålade smårollar cirkulerar med ommålade tavlor även här vad jag vet.
 

Sond

Patek
Gätter fortfarande Omega på tradera iaf. Och ommålade smårollar cirkulerar med ommålade tavlor även här vad jag vet.
Fast min bild är att det blivit en successivt minskad marknad för ommålade. För 10-15 år sedan var det betydligt mer accepterat bland "seriösa" klockintresserade personer att köpa en ommålad.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har förenklat det hela till huruvida jag skulle vilja använda klockan eller inte och blir svaret nej så är det ommålning som gäller. Jag har ett tiotal klockor som väntar på ett nytt ansikte då de helt enkelt är riktigt fula och kommer förmodligen kosta mer än vad man får för klockorna när man säljer dem.

Man skall dock inte bestämma sig förrän resten av klockan är iordninggjord då det kan helt ändra på vad man tycker för en gammal klocka med ett nytt glas kan göra underverk.

1149.jpg


En trött gammal 30-talare

1153.jpg


En pigg gammal 30-talare
 
Topp