Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Originalkvitto vid försäljning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Torsten, 26 juli 2016.

1. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Ber om ursäkt i förväg om det redan finns en tråd om detta :)
    (Sökte men hittade ingen)

Hur gör ni med originalkvittot när ni köper och säljer begagnade klockor?
    Saknar det någon större betydelse så länge klockan har ett värderingsintyg?

Kanske lite luddigt frågat men hoppas ni förstår!

2. Dubbes

Dubbes Borgare

Från:
    Stockholm
    Finns det så finns det.
    Jag har köpt lite äldre klockor (70-tal) då tycker jag det gör verken till eller från.
    Inget mervärde i min bok. Men är det en nyare klocka typ 2000-tal och första eller andra ägare
    kan jag tycka att det ska finnas. Det är ett tecken på hur seriös säljaren är.

ludde28 och Torsten gillar detta.
  3. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag brukar inte skicka med det vid en försäljning, mer än cert behövs inte. Men skulle en köpare vilja ha det så klart han kan få det men ingen har frågat efter det när jag har sålt något.
    Servicekvitton däremot följer alltid med klockan.

rillesnille och Torsten gillar detta.
  4. TLåbbman

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm
    helt onödig handling. spelar väl ingen roll vad den är köpt för, marknadsvärde gäller, den är inte värd mer än någon är beredd att betala för den. I övrigt säger kvittot inget om äkthet eller skick. Cert och servicekvitton är en annan sak dock.

rillesnille och Torsten gillar detta.
  5. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    För mig är det en indikator för hur seriös säljaren är. En person som är noga med kvittot är ofta noga med andra saker också! Sen är det bra som bevismaterial ifall man blir anklagad för att ha stulit eller liknande.

6. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Vintage där originalkvittot finns kvar brukar bringa premium, så är kanske inte dumt att be om. Jag har sparat kvittona på mina nyköp och lagt dem tillsammans med boxarna.

Icaras, eriksson850 och Torsten gillar detta.
  7. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Jag tillhör den lilla skara som ofta efterfrågar det vid begagnatköp. För min del har det ingen som helst betydelse vad tidigare ägare köpt den för men uppskattar när allt är helt komplett och skulle klockan behållas länge är det extra kul att ha inköpskvitto.

Torsten gillar detta.
  8. MånsT

MånsT Biskop

Cert och box kan ligga högt i min priolista men inköpskvitto? Kom igen...

Torsten och TLåbbman gillar detta.
  9. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Verkar med andra ord som att det varierar lite :)

Kan förstå om säljaren undviker att skicka med kvittot om de fått en kanondeal och faktiskt tjänar pengar på försäljningen.

10. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Inköpskvitto anser jag vara relevant helt beroende av årtalet på klockan.

Det kan ju vara fördel att man skriver ett eget kvitto mellan köpare och säljare både vid privataffär. Detta eftersom man då har något att uppvisa om klockan försvinner som bevisar för försäkringsbolaget att man köpt den (om box,cert osv saknas), vid försäljning så brukar banken vara smidigare att ta emot eventuella kontanter om man kan uppvisa ett kvitto som redovisar vart pengarna kommer ifrån.

11. Per

Per Björklövens finest

Du som jobbat som rådgivare åt Bukowskis(?) borde väl veta att proveniens är viktigt värdemässigt på äldre ur? ;)

Spencer, Torsten, hook och 1 annan gillar detta.
  12. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Exakt, underhåll bara tanken med en 1655 som är komplett med ursprungligt inköpskvitto :greedy:

Icaras, JLW, Apansson och 1 annan gillar detta.
  13. watchesarefun

watchesarefun Stadsbo

På nyare klockor har det i mitt tycke ingen betydelse med originalkvitto. Jag brukar kasta sådant om jag får med det vid något byte/köp.

Torsten gillar detta.
  14. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Är det inte en fördel att ha ett kvitto vid försäkringsärende om man skulle bli av med klockan, avseende ägande av den aktuella klockan? Inget avgörande kanske men kanske bra att ha?

Torsten och ludde28 gillar detta.
  15. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    En seriös säljare lämnar ifrån sig origkvitto och inte behåller det (nyare klockor).
    Rent teoretiskt kan säljare dubblera försäljningspengar om denne behåller originalkvitto på en nyare klocka.
    Efter försäljning är det bara att förlustanmäla klocka och bifoga originalkvitto.
    Självklar kan man alltid säga att kvittot kom bort vid flytten ,eller hunden blev hungrig.
    Jag köper inte nya saker utan orig kvitto.

Torsten gillar detta.
  16. poormans

poormans Präst

brukar lägga mer vikt vid hur skicket på klockan är än tillbehören när det gäller vintage, visst, finns cert och boxar eller något kvitto är det bonus men att köpa sönderskruvat vintage bara för att cert, boxar och nykvitto finns är ju hål i huvudet,

på nyare klockor faktiskt lite samma sak, hellre än lös klocka i bra skick än en sliten med cert och boxar

Gummo och Torsten gillar detta.
  17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Har en svinbra lösning för er som tycker att det är givet att man ska få med inköpskvittot när man köper begagnat;

Köp nytt i butik.

jarrebarre99, MånsT, Icaras och 14 andra gillar detta.
  18. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Nej, du är körd om du inte är förstaköpare och inte har värderingsintyg. I alla fall fick jag det som svar när jag frågade trygg hansa förra året

Torsten gillar detta.
  19. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm

Har en svinbra lösning för er som tycker att det är givet att man ska få med Box och Cert när man köper begagnat;

Köp nytt i butik.

JLW och Torsten gillar detta.
  20. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    Förstår faktiskt inte varför vill en seriös säljaren behålla orig kvitto vid försäljning.

21. Oscaro

Oscaro Biskop

Lite som den här som har sin gmt från 1960 med bakelit bezel och kvitto. Skulle gärna köpa några såna för 230$ :)

JLW och Tomas Eriksson gillar detta.
  22. TWH

TWH Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har skickat med inköpskvitto på två klockor. Tror många inte vill visa vad dem betalat för klockan (med rabatten). Men inget jag skulle bry mig om när jag köpt klocka, så länge resten finns på nyare klockor så är jag nöjd:)

Torsten gillar detta.
  23. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Kanske var otydlig men jag menade inte att jag vill behålla det. Det slog mig bara att man kanske inte brukar skicka med det och undrade hur de som köper och säljer mycket gör :)

24. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Vill inte märka ord men du menar väl "eller"?

25. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Lite åt det hållet jag funderade. Men å andra sidan är det som några redan skrivit tillgång och efterfrågan som sätter priset.
    Men det vore ju trist om en köpare inte förstod det och kände sig lurad.

engst och TWH gillar detta.
  26. jupe

jupe Torpare

Från:
    Gbg
    Det kan inte vara så att kvittot innehåller personliga uppgifter som exempelvis kortnummer som man inte vill dela?

Torsten gillar detta.
  27. Torsten
    Trådstartare

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Den kostade dessutom bara $120. Kvittot var för två olika klockor :)

28. konkas

konkas Friends of KS

Jag varken lämnar eller vill ha originalkvittot vid en beg affär, det kvittot är helt betydelselöst eftersom det rör en transaktion som den nya ägaren inte är delaktig i.
    Däremot skriver jag alltid ett nytt kvitto och är det en okänd köpare/säljare vill jag även se leg så man vet vem man handlar med.

jarrebarre99, Compiss, Jakobb och 2 andra gillar detta.
  29. Oscaro

Oscaro Biskop

Juste ännu bättre :D

Torsten gillar detta.
  30. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    På de allra flesta kvitton är kortnr delvis maskerat. Så nopp. Övriga personliga uppgifter? Pers,nr? - Leg koll vid köp = pers.nr.
    1. Lutar mera om att säljaren är mkt. medveten om att det kan sticka i köparens ögon om denne får se det faktiska köppriset.
    2. Säljaren vill få en ersättningsklocka från ett försäkringbolag.
    För min del så är inköpspris ganska oviktigt så länge klockan inte är överprisat vid försäljning, fast då blir det ingen affär oavsett kvittots vara eller icke vara.

Torsten och Zingo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield