• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Originalkvitto vid försäljning

Hallis

Panerai
2-Faktor
På de allra flesta kvitton är kortnr delvis maskerat. Så nopp. Övriga personliga uppgifter? Pers,nr? - Leg koll vid köp = pers.nr.
1. Lutar mera om att säljaren är mkt. medveten om att det kan sticka i köparens ögon om denne får se det faktiska köppriset.
2. Säljaren vill få en ersättningsklocka från ett försäkringbolag.
För min del så är inköpspris ganska oviktigt så länge klockan inte är överprisat vid försäljning.

Ditt egentliga syfte är således att kolla säljarens pris?

Ett kvitto på köpet mellan säljaren och köparen förhindrar eventuella skurkar och är dessutom ärligt mot eventuellt försäkringsbolag. Originalkvittot är en bekräftelse mellan ursprunglig köpare och ÅF.
 

ludde28

Omega
Ditt egentliga syfte är således att kolla säljarens pris?

Ett kvitto på köpet mellan säljaren och köparen förhindrar eventuella skurkar och är dessutom ärligt mot eventuellt försäkringsbolag. Originalkvittot är en bekräftelse mellan ursprunglig köpare och ÅF.
På samma sätt som du är ärlig mot event. försäkringsbolag är jag intresserad av köparens pris.
 

RobVintage

Panerai
För mig är det en indikator för hur seriös säljaren är. En person som är noga med kvittot är ofta noga med andra saker också! Sen är det bra som bevismaterial ifall man blir anklagad för att ha stulit eller liknande.
Vilket skitsnack! Jag är noga med mina klockor och jag skickar aldrig med orginalkvittot, vad ska du med mitt kvitto till? Däremot skriver jag gärna ett nytt kvitto som avser den faktiska affären.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
90% av alla här tycker det är as coolt att hitta en klocka fullset från 70-80talet och är inköpskvittot med så höjar man ögonbrynen lite till! Men stackars alla som köper våra klockor om 30-40år när 99% av oss aldrig skulle ge en köpare kvittot. Folk är så rädda!
 

jupe

Breitling
På de allra flesta kvitton är kortnr delvis maskerat. Så nopp. Övriga personliga uppgifter? Pers,nr? - Leg koll vid köp = pers.nr.
1. Lutar mera om att säljaren är mkt. medveten om att det kan sticka i köparens ögon om denne får se det faktiska köppriset.
2. Säljaren vill få en ersättningsklocka från ett försäkringbolag.
För min del så är inköpspris ganska oviktigt så länge klockan inte är överprisat vid försäljning, fast då blir det ingen affär oavsett kvittots vara eller icke vara.

På slipen ja, men är det ett kvitto så kan det finnas andra uppgifter också som exempelvis person nr, kund nr och adress… Missförstå mig inte nu utan jag har personligen sparat alla kvitton från mina köp och brukar skicka med dom vid försäljning men ibland väljer jag att ha ”tappat” bort den. Ett exempel var för ett tag sedan när jag sålde en gammal mobil som jag annonserade ut på Blocket och köparen i fråga som dök upp såg ut att ha sysslat en hel del med självmedicinering… Då var kvittot från Telia borttappad men självklart fick hon ett personligt kvitto… Vad en säljare har köpt sin vara för är helt ointressant för mig men ett orginalkvitto från butiksköpet är alltid ett plus oavsett summan och speciellt om varan är under garanti men jag förstår dom som inte vill skicka med den...
 

oystercase

Cartier
I min bok så minskar tillgång till både box, papper men främst originalkvitto risken att sitta med stöldgods.

Nu har vi ju inte längre godtrosförvärv i Sverige (och knappt några andra länder heller) så visar det sig plötsligt att klockan man köpt varit stulen för 3 ägare sedan så är det bara att säga hejdå till klockan och varsågod och kräv säljaren på ersättning...
 

mackman

Cartier
Vilket skitsnack! Jag är noga med mina klockor och jag skickar aldrig med orginalkvittot, vad ska du med mitt kvitto till? Däremot skriver jag gärna ett nytt kvitto som avser den faktiska affären.
Visst jag drar alla över en kant men de klart det finns undantag.
Kvittot visar att du har köpt den och var vilket kan vara bra vid eventuella garantiärenden osv. En klocka med originalkvitto är alltid mer trovärdigt.
 

ludde28

Omega
Då tipsar jag dig, i all välmening, att läsa på om intressanta exemplar och aktuell prisbild. Kan bli jobbigt att köpa begagnat i annat fall!
Ber om ursäkt, det skulle vara "inte" i mitt svar -> "På samma sätt som du är ärlig mot event. försäkringsbolag är jag inte intresserad av köparens pris."
 

RobVintage

Panerai
Visst jag drar alla över en kant men de klart det finns undantag.
Kvittot visar att du har köpt den och var vilket kan vara bra vid eventuella garantiärenden osv. En klocka med originalkvitto är alltid mer trovärdigt.
Jag har lämnat in klockor för att få saker åtgärdade på garantin och haft med mig certifikatet ett från Sverige och ett från Italien inga problem(givetvis två olika klockor), varför tror du att ett kvitto skulle underlätta? Helt jävla pantat resonemang!
 

mackman

Cartier
Jag har lämnat in klockor för att få saker åtgärdade på garantin och haft med mig certifikatet ett från Sverige och ett från Italien inga problem(givetvis två olika klockor), varför tror du att ett kvitto skulle underlätta? Helt jävla pantat resonemang!
Vadå pantat? förstår vad du menar men inte alltid alla klockor kommer med världsgaranti? Eventuell försäkring på klockan mellan butiken och dig? Reklamation? Bytesrätt? osv osv.
Du har mycket större möjlighet att hävda dig med ett kvitto än exempelvis ett garantikort, eller vad det nu handlar om.
Otrevlig ton btw!
 

RobVintage

Panerai
Vadå pantat? förstår vad du menar men inte alltid alla klockor kommer med världsgaranti? Eventuell försäkring på klockan mellan butiken och dig? Reklamation? Bytesrätt? osv osv.
Du har mycket större möjlighet att hävda dig med ett kvitto än exempelvis ett garantikort, eller vad det nu handlar om.
Otrevlig ton btw!
Menade inte att vara otrevlig förstår inte hur man kan vara så skitnödig bara.
Vet inte hur det funkar utan världsgaranti har bara köpt med det.
Ett tips till dig är att köpa nytt på butik så kan du arkivera kvittot i bankfacket och i molnet så är du helt säker ;)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har bara skickat med originalkvittot en gång (i början då man var klocknewbie). Det gjorde varken från eller till för affären i sig förutom att jag skämdes över att visa upp att jag förlorat så mycket på att köpa nytt hos AD :D

Det känns mer som en Blocketgrej att kräva originalkvitto på allt ifrån 5 år gamla mikrovågsugnar till leksaker. Här på Klocksnack känns som att referenssystemet duger gott och väl till att bedöma om en säljare/köpare är seriös eller inte.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Har jag org kvitto bifogas det. Men för mig spelar det ingen roll när jag själv köper. Man får det man får. Förväntar mig inte att fullset tex. Innehåller orginalkvittot.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Har bara skickat med originalkvittot en gång (i början då man var klocknewbie). Det gjorde varken från eller till för affären i sig förutom att jag skämdes över att visa upp att jag förlorat så mycket på att köpa nytt hos AD :D

Det känns mer som en Blocketgrej att kräva originalkvitto på allt ifrån 5 år gamla mikrovågsugnar till leksaker. Här på Klocksnack känns som att referenssystemet duger gott och väl till att bedöma om en säljare/köpare är seriös eller inte.

Tror nog att motsatsen även kan vara ett stort skäl att inte lämna med kvittot..
Mångårigt byggade av relation med AD samt många dyra klockköp kan resultera i bra rabatter. Lägg till de årliga prishöjningrna så säljs i vissa fall populära begagnade klockor dyrare än när de köptes nya.
Även fast köparen gör en bra affär kan det nog kännas lite surt att få reda på det, i värsta fall kan köparen känna sig lurad även fast så inte är fallet.
En novis klockköpare kan även tro att det är det man får betala för en ny klocka och i värsta fall backa ur affären när han/hon ser ursprungspriset.
 
Ärligt talat, ni som tycker att man ska skicka med originalkvitton med evenuella personuppgifter tänk om lite. Varför tror ni det tex finns så många Pateker utan cert men med resten av tillbehören? Personuppgifter ska man inte leka med, och särskilt inte med personuppgifter som cirkulerar i klockaffärer från låt oss säga 10000kr och uppåt.

Det finns ett gäng medlemmar på forumet som förstår exakt vad jag pratar om. Det är ett hårt klimat där ute, rätt som det är så hamnar dina personuppgifter hos någon som inte ska ha dem.
 

ludde28

Omega
Ärligt talat, ni som tycker att man ska skicka med originalkvitton med evenuella personuppgifter tänk om lite. Varför tror ni det tex finns så många Pateker utan cert men med resten av tillbehören? Personuppgifter ska man inte leka med, och särskilt inte med personuppgifter som cirkulerar i klockaffärer från låt oss säga 10000kr och uppåt.

Det finns ett gäng medlemmar på forumet som förstår exakt vad jag pratar om. Det är ett hårt klimat där ute, rätt som det är så hamnar dina personuppgifter hos någon som inte ska ha dem.
Foliehatt på. ;-)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ärligt talat, ni som tycker att man ska skicka med originalkvitton med evenuella personuppgifter tänk om lite. Varför tror ni det tex finns så många Pateker utan cert men med resten av tillbehören? Personuppgifter ska man inte leka med, och särskilt inte med personuppgifter som cirkulerar i klockaffärer från låt oss säga 10000kr och uppåt.

Det finns ett gäng medlemmar på forumet som förstår exakt vad jag pratar om. Det är ett hårt klimat där ute, rätt som det är så hamnar dina personuppgifter hos någon som inte ska ha dem.
Nu är ju både identitetsstölder samt inbrott hos välmående individer inget man kanske ska bagatellisera men jag vill nästan påstå att det inte är värre än att köra runt med en lite finare bil registrerad på dig. Det är lätt att söka upp personer med bra inkomster och från vilken dator som helst egentligen gräva fram fulla identitetsuppgifter, inkomst, skulder, osv...
 
Topp