• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aqua

CarlV

Cartier
När man längtar efter något roligt så blir som ett barn på julafton tiden står stilla! Man får aldrig öppna julklapparna. Nu äntligen kom den igår! Har ju bara haft den på armen i nästan 24 timmar. Så det är bara dom första intrycken som jag sätta på pränt!

Orisen har en diameter på 43mm och cirka 15mm hög.Så första gången den satt på armen så såg den klumpig ut!
Min första tanke var helvete den är för stor!! Nu har tittat på den cirka den 1500 gånger och hjärnan säger den är inte för stor! Skönt att man kan ändra sig!

Urtavlan är svart som natten! I vissa lägen helblank i andra matt! Snyggt! Bezelen är svart med tydliga siffror lite trög att vrida (moturs). Glaset är safirglas svagt välvd! Luminensen finns där men har ej testet den ännu!
Datum visningen sitter kl 6 utan förstoring. Litet men snyggare tycker Jag! Struntar i datum! Hade varit bättre i mina ögon med bara veckodag!

Boetten uppfattar jag som matt borstad. Kronskydden sitter fast med skruvar! Stiligt! Under sidan är som vanligt av glas där man se det rörda hjärtat röra på sig! Hjärtat är Urverket Oris 733 (basverk SW 200) med 26 juveler, 28800 vph. Ett ånglok till verk väl beprövat! Oris ska ha gjort några modifieringar i verket . Vilka vet jag inte! Enligt spec ska den klara -5/+20, Min klarade +12. Kanske blir det bättre ! Vem vet?

Armbandet är en blank metall länk. De länkar som kan justeras är skruvade. Dessutom kan man finjustera länken i tre steg vid länk låset.

Har jag glömt något? Hoppas inte det!Fråga i så fall!

Jag är jätte nöjd! Klocka är tung välgjord! Alltid lite kul att ett klockmärke som inte kreti och pleti känner till!
En parentes uttrycket kreti och pleti betyder i allmän folkmun " den breda allmänheten. Men uttrycket har hebreiskt ursprung, och var i äldre bibelöversättningar en benämning på två utländska folkslag i kung Davids livvakt, keretéer och peletéer. Lite onyttigt vetande men lite kul iaf!
007.JPG
007.JPG
023.JPG
022.JPG
019.JPG
018.JPG
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag håller med om att datum inte alltid behövs - speciellt inte i de klockor där den verkar vara mer eller mindre dittvingad (typ de som har datumet 4:30). Men på din så är det diskret och bra.

Bra vattentäthet antar jag. Med något kul nato så blir det en bra sommarklocka.
 
Jag håller med om att datum inte alltid behövs - speciellt inte i de klockor där den verkar vara mer eller mindre dittvingad (typ de som har datumet 4:30). Men på din så är det diskret och bra.

Bra vattentäthet antar jag. Med något kul nato så blir det en bra sommarklocka.


Nato kan bli svårt med dom luggarna, men ett schysst originalgummi vore nått!
 

viqs

Omega
Har en själv, fast färgen de kallar tungsten (grå ring och tavla) och den skiftar också mellan matt och blank och så ger den sexiga reflektioner som du också nämne. Helt klart bra köp!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Grattis till ett riktigt bra klockköp! Grymt fin klocka som dessutom är extremt prisvärd. Tyvärr för stor för mina små handleder. Synd att det är så när omöjligt att träna tjockleken på handleden ;) Jag vill dock påpeka att, nästa gång du tar kort på en klocka, lägger den på en duk utan matfläckar och liknande ;) Klockan heter Oris Aquis också, om man ska vara petig.
 

CarlV

Cartier
Grattis till ett riktigt bra klockköp! Grymt fin klocka som dessutom är extremt prisvärd. Tyvärr för stor för mina små handleder. Synd att det är så när omöjligt att träna tjockleken på handleden ;) Jag vill dock påpeka att, nästa gång du tar kort på en klocka, lägger den på en duk utan matfläckar och liknande ;) Klockan heter Oris Aquis också, om man ska vara petig.

Du har så rätt!:)
 

CarlV

Cartier
Nu har jag haft klockan i några veckor! Är verkligen nöjd! Den fortar sig cirka 1-2 sek per dag! Där har jag haft lite tur för specen säger -5/+20. Har den på armen även när jag spelar golf! Inga problem!
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Trevligt, jag har också en Aquis som varit med lite överallt. Tycker det är fantastiskt mycket klocka för de pengarna.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Jag är nyfiken på hur du upplever den keramiska vridningen, hur står det sig mot rolex keramiska inlägg?
 
Har kikat lite på denna, men är som många andra rädd att den ska bära för stort på armen... Kanske är värt ett besök hos Magnusson i GBG för att testa den.

Gör det! Dem är väldigt trevliga på Magnussons Ur. Jag funderade på att köpa en Oris Aquis 40 eller 38mm, men jag kom därifrån med en Maurice Lacroix Pontos S Diver istället! Det är samma urverk, men designen tilltalade mig bättre med supercompressor looken :D Plus att bandhornen tillåter en större variation av band och Nato ;)
image.jpg
 
Gör det! Dem är väldigt trevliga på Magnussons Ur. Jag funderade på att köpa en Oris Aquis 40 eller 38mm, men jag kom därifrån med en Maurice Lacroix Pontos S Diver istället! Det är samma urverk, men designen tilltalade mig bättre med supercompressor looken :D Plus att bandhornen tillåter en större variation av band och Nato ;)
image.jpg

Då blir det garanterat ett besök i helgen! Snygg combo!
 

Bottenviken

Breitling
Mkt fin klocka!! Tycker Oris gör grymt prisvärda klockor med en kvaltietskänsla som få andra i den prisklassen når upp till. Grattis till ett bra köp :)
 

XMJan

Cartier
Grattis till en supersnygg klocka. Såg en Oris för första gången för ca 3 veckor sedan. "Ja' bara liksom wow asså bara det är inte sant liksom vem å då liksom"... Googlade hela kvällen efter det. Roligt att höra att många anser att de håller hög kvalitet!
/J
 
Pratade med en urmakare som också är samlare för en tid sedan och Oris var hans favoritmärke just beroende på kvaliteten. De kan tydligen (enligt honom) utan några som helst problem mäta sig med både Omega och Rolex kvalitetsmässigt sett.
 
Gör det! Dem är väldigt trevliga på Magnussons Ur. Jag funderade på att köpa en Oris Aquis 40 eller 38mm, men jag kom därifrån med en Maurice Lacroix Pontos S Diver istället! Det är samma urverk, men designen tilltalade mig bättre med supercompressor looken :D Plus att bandhornen tillåter en större variation av band och Nato ;)
image.jpg


Kan vara världens snyggaste klocka (ihop med UTS München 3000m och kanske någon till)..! Pontos S Diver står i alla bland de allra högsta på min lista.. :)
 

Ganga

Omega
Ett orginal-gummi till Aquis Gör den otroligt snygg till sommaren! Kostar ca 2000 kr men enligt mig väl investerade pengar!
 

viqs

Omega
Ja, gummit gör klockan mycket tooligare än den polerade länken som drar till sig hairlines som flugor till skit.
 
Topp