• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis 43, Longines Conquest GMT?

Hej,
Jag har spenderat mycket tid till att lista ut nästa klocka som skall köpas. Nu är min fråga, vilken borde man köpa mellan Oris Aquis 43 eller Longines Conquest GMT! Lägg inte med i åtanken att den ena är klocka anpassad för dykning, jag tänker mest när de kommer till urverk, komfort och stil!

Tack på förhand för genomtänkta och kloka val!
 

Norra

Panerai
Äckligt nog fick jag för första gången se min kollegas Conquest GMT idag, så den här trådstarten tycker jag är klockren. Jag som ägare till Aquis 43 säger Aquis 43, inte bara för att jag äger en, men den känns på något sätt mer seriös och toolig. Longinesen är onödigt tjock, och sitter större än Aquis 43.. :)
 
Äckligt nog fick jag för första gången se min kollegas Conquest GMT idag, så den här trådstarten tycker jag är klockren. Jag som ägare till Aquis 43 säger Aquis 43, inte bara för att jag äger en, men den känns på något sätt mer seriös och toolig. Longinesen är onödigt tjock, och sitter större än Aquis 43.. :)
Okej. Tyvärr har jag inte kunnat känna på GMT'n för ingen har den i lager, inte i någon av de urmakare jag har besökt i Malmö och Stockholm. Hur insatt är du när det kommer till urverk? Vilket anses bättre av de två?
 

Norra

Panerai
Nästan samma. Longines använder ETA och Oris använder Sellita. Bådas urverk är baserade på samma teknologi och tillverkas på precis samma sett. Vissa anser att de har Sellita-verk som är mer noggranna än ETA-verk, trots att ETA är äldre och enligt de flesta mer "anrikt".

Jag kan nog gå lite djupare, men mer än såhär mycket behöver du faktiskt inte veta. Båda är lika bra och pålitliga, men jag råkar tycka Orisen i det här fallet är snyggare, och det är den enda avgörande faktorn för mig - utseende/design.

Edit: bra att veta är att Sellita varit underleverantör för ETA.
 

hollow123

Rolex
Två helt olika klockor. Jag hade valt Oris Aquis på gummi, i min mening mycket roligare klocka som du kan bära till det mesta, undantaget kostym.
Longinesen tycker jag ser alldeles för tråkig ut.
 
Nästan samma. Longines använder ETA och Oris använder Sellita. Bådas urverk är baserade på samma teknologi och tillverkas på precis samma sett. Vissa anser att de har Sellita-verk som är mer noggranna än ETA-verk, trots att ETA är äldre och enligt de flesta mer "anrikt".

Jag kan nog gå lite djupare, men mer än såhär mycket behöver du faktiskt inte veta. Båda är lika bra och pålitliga, men jag råkar tycka Orisen i det här fallet är snyggare, och det är den enda avgörande faktorn för mig - utseende/design.

Edit: bra att veta är att Sellita varit underleverantör för ETA.
Tack så mycket, väldigt hjälpsam och uppskattad kommentar!
 
Klockan har för tillfället 20 ägare (kan man säga), men lottas ut när det hela är avslutat till en lycklig vinnare.

Sisådär en vecka har man klockan och sedan är det näste man som får känna på den:D
Detta låter ju helt fantastiskt trevligt. Riktigt kul att tilliten är så pass bra att den kan skickas runt, värmer om hjärtat. Lottas klockan ut till en av de som har haft klockan? Samt, vem är det som har betalat för den från första början?
 

Vicnic

Omega
Detta låter ju helt fantastiskt trevligt. Riktigt kul att tilliten är så pass bra att den kan skickas runt, värmer om hjärtat. Lottas klockan ut till en av de som har haft klockan? Samt, vem är det som har betalat för den från första början?

Vi fick ett supererbjudande från uret.se där alla batalade 350kr för att medverka och ha en chans att få klockan i slutet när den lottas ut.

Tycker helt klart att du borde välja orisen om du väger mellan den och Conquesten!
 
Vi fick ett supererbjudande från uret.se där alla batalade 350kr för att medverka och ha en chans att få klockan i slutet när den lottas ut.

Tycker helt klart att du borde välja orisen om du väger mellan den och Conquesten!
Så trevligt! Då får jag hålla utkik inför nästa tur då! Ja jag tror jag lutar mer åt Aquis. Jag såg att de hade en 43mm med blå urtavla på uret.se! Har dock inte använt Uret någongång då jag brukar föredra handla hos en AD. Vet du om allt går som det ska på uret.se? Har hört olika kommentarer. För jag sparar ändå 3-4000 för att köpa den där ifrån.
 

hollow123

Rolex
Så trevligt! Då får jag hålla utkik inför nästa tur då! Ja jag tror jag lutar mer åt Aquis. Jag såg att de hade en 43mm med blå urtavla på uret.se! Har dock inte använt Uret någongång då jag brukar föredra handla hos en AD. Vet du om allt går som det ska på uret.se? Har hört olika kommentarer. För jag sparar ändå 3-4000 för att köpa den där ifrån.

Testa först att ta en dialog med din lokala AD, se om de ev kan göra på priset. Var allmänt trevlig
Annars är uret.se safe. Men alltid trevligt att stödja ens lokala aktörer oavsett bransch
 

Sjobedan

Rolex
Så trevligt! Då får jag hålla utkik inför nästa tur då! Ja jag tror jag lutar mer åt Aquis. Jag såg att de hade en 43mm med blå urtavla på uret.se! Har dock inte använt Uret någongång då jag brukar föredra handla hos en AD. Vet du om allt går som det ska på uret.se? Har hört olika kommentarer. För jag sparar ändå 3-4000 för att köpa den där ifrån.

Bor du dessutom i Malmö trakten så kan du få klämma på den när den återkommer till mig för utlottning :)
 
Bor du dessutom i Malmö trakten så kan du få klämma på den när den återkommer till mig för utlottning :)
Väldigt gärna, för jag är orolig att den är för stor. Jag vet att jag testade en på Huke är i Malmö men den kanske var större än 43mm, minns inte. För jag vill ha den i länk, inte i gummi. Bor du i Malmö också?
 
Testa först att ta en dialog med din lokala AD, se om de ev kan göra på priset. Var allmänt trevlig
Annars är uret.se safe. Men alltid trevligt att stödja ens lokala aktörer oavsett bransch
Precis. Jag gillar ju de. Beundrar hanterk över lag och därför känns de roligare att köpa den i butik men som sagt, 14300 går den på uret.se och 18000 i butik.
 

PCB

Audemars
Svart Är snyggast:)

image.jpg
 

Björklund

Panerai
Aquisen är otroligt mycket klocka för pengarna. Har haft en blå och räknar kallt med att ha en svart när passarounden är klar ;)
 
Aquisen är otroligt mycket klocka för pengarna. Har haft en blå och räknar kallt med att ha en svart när passarounden är klar ;)
Jag är inte med i passarounden :(! Men jag tror jag hellre vill ha 40mm, för 43 tror jag kommer vara för stor. Jag hittar dock inte 40 mm någonstans förutom i vit? Vet du om den finns i svart/orange eller blå?
 

Björklund

Panerai
Jag är inte med i passarounden :(! Men jag tror jag hellre vill ha 40mm, för 43 tror jag kommer vara för stor. Jag hittar dock inte 40 mm någonstans förutom i vit? Vet du om den finns i svart/orange eller blå?

Det är rätt stor skillnad i känsla på 40mm-versionen. Jag har spaghettihandleder men 43mm känns inte så stor tack vare korta luggar. Kolla oris.ch för komplett register över vilka modeller som finns i de olika storlekarna. Prova på handleden innan köp!
 
Topp