• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis 43mm samt Laco JU-52.

Hejsan forumiter, tänkte dela med mig utav mina intryck utav två stycken väldigt olika klockor som jag införskaffade för inte så längesedan. Dessa två är då alltså en Oris Aquis black/blue 43mm och en Laco JU-52. Den förstnämnde utav dessa klockor är en klocka jag har ägt tidigare och som jag sedan ångrade att jag sålde, tittade runt oerhört mycket efter nånting nytt och spännande att köpa men kunde inte riktigt hitta någonting under 15.000kr som mitt öga fastnade lika mycket för som just Orisen jag precis hade sålt. Under denna tid av jagande tänkte jag införskaffa en daglig beater, en klocka som jag har på gymmet eller när jag jagar eller dylikt och valet föll udda nog på en pilotklocka? Alltså en Laco JU-52. Här nedanför kommer jag dela med mig med lite bilder på dessa två skapelser samt visa upp min gamla flippade Aquis och skriva ner lite intryck om dom båda klockorna.

Vill även passa på och tacka klocksnack för att ha väckt ett stort intresse hos mig som växer stadig. Även om jag har en väldigt liten "samling" har klocksnack inspirerat mig till att planera och spara till framtida köp, vad det blir härnäst får vi se men en Seiko ska införskaffas förhoppningsvis en Marinemaster av något slag, även sugen på en Doxa eller en Sinn men vi får se vad framtiden bjuder.

Här kommer bilder utav mina två Aquisar

6XwEo4M.jpg


VaIb11E.jpg


9n9ulB5.jpg


bCZPqGr.jpg


51SxIPz.jpg


VnsQGc1.jpg


xmmqwOC.jpg


kupvmRb.jpg


3J3KtYj.jpg


enWkQ7a.jpg


6gPLyLR.jpg


Positivt: Den är byggd som en tank och länken är extremt stabil och ger ett högkvalitativt intryck. Samtidigt som vridringen klickar med distinkta mekaniska klick. Finishen är överlag väldigt bra, något som delar dom flesta är dem högpolerade länkbitarna på länken. Jag själv tycker att det ger klockan en mer kameleont egenskap iform av att den funkar väldigt bra till både casual och mer dressade klädstilar. Dock så repas såklart det högpolerade väldigt enkelt men jag gillar lite patina på bitarna som kommer med tiden och ger klockan en historia och charm.

Negativt: Lumen, ja lumen är inte den bästa på denna klocka tyvärr. Tom Laco:n slår Orisen på fingrarna på den här punkten. Jag förväntar mig mer vid den här prisklassen men man kan tydligen inte få allt under 15.000kr. En annan aspekt är att reservtiden på klockan känns lägre än den specifierade angivelsen, har vaknat upp och dragit på mig klockan och konstaterat att klockan omöjligt kan vara 17.24 på dagen.

Sammanfattning av Orisen är då alltså att det är en klocka jag gillar väldigt mycket. Gillar du designen tveka inte, den är 43mm men bärs mindre enligt mig och länken samt kvaliten är så hög satt tex en Longines Hydroquest känns budget enligt mig (iofs tycker jag att en Certina ds action känns mer kvalitativ).
Samt att du får ett klockmärke med en intressant och lång historia som jag inte tänker dra upp här då det blir för långdraget.


Laco JU-52

YaXUPYO.jpg


4uVlIfT.jpg


kupvmRb.jpg


8pOm923.jpg


DFADZKX.jpg


Ja då har vi då den 'lilla' flygaren kvar, detta är då en Laco JU-52 som är tillverkad i Tyskland och har ett Japanskt hjärta (Miyota 8218), den har en diameter på 42mm och ett rostfritt stålcase som är PVD coatat i mattsvart och även ett Sapphire crystal glas.
Mina intryck av denna klocka är förvånansvärt bra, jag hade inte så höga förväntningar till att börja med men finishen är även här riktigt bra. Har tittat på klockan in i minsta detalj och kan inte hitta någonting avvikande eller störande med finishen, samt att den har hållt som en tank. Jag har gymmat,jobbat,badat och användt den som en beater och den har inte fått en enda repa?
Om jag ska försöka hitta något negativt så är det att gångavvikelsen är lite hög på denna klocka, får skruva om den 1gång med 1-2veckor mellanrum men det är ingenting jag egentligen kan eller tänker klaga på.
Annars så tycker jag att det är en väldigt estetiskt tilltalande klocka från ett företag som varit med i gamet länge och har en intressant historia även dom.
Samt att jag gillar Tyska bilar (precis införskaffat en Bmw m235) som jag kommer bifoga i en annan tråd här på forumet :).

Som Forrest Gump sa 'thats all i have to say about that' så avslutar jag nu min första klockrecension och hoppas att den funkar någorlunda okej för er och att några av er kanske tom tyckte att det var intressant att läsa.
 
Senast ändrad:

widde_f

Breitling
Tack för trevlig läsning! Sneglat på Orisen många gånger och din text gjorde mig bara ännu mer sugen på en. =)
Blir ett besök hos nån butik i veckan för att prova hur den sitter på armen!
 
Vackert, en Aquis ska bli min första "riktiga" klocka och tanken är att leva med den länge. Väldigt fina klockor till ett väldigt bra pris! återigen stort tack!
 

Oak&Oscar

Breitling
Två riktigt fina klockor. Bär själv en Oris Small Second Date som hängt med i ett antal år nu, som du säger är det en tank :)
Är på jakt efter en beater och din Laco ser väldigt fin ut. Är inne i en fas där jag sneglar på pilotklockor.
 
Topp