• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis Date 43mm vs 40mm

ollkli

Rolex
2-Faktor
God afton gott folk. Har siktet inställt på någon av ovan nämnda dinkor (svarta varianten). Behöver nu kollektivets hjälp med val av storlek. Har 17,5cm runt handleden. Och står i valet och kvalet mellan dessa. Många vittnar om att 43mm varianten bärs nättare än måtten vittnar om. Har ni vristskott så bidra gärna med dem i tråden och även alla andra möjliga bilder oxå för den delen =)

Mvh
Olle
 
God afton gott folk. Har siktet inställt på någon av ovan nämnda dinkor (svarta varianten). Behöver nu kollektivets hjälp med val av storlek. Har 17,5cm runt handleden. Och står i valet och kvalet mellan dessa. Många vittnar om att 43mm varianten bärs nättare än måtten vittnar om. Har ni vristskott så bidra gärna med dem i tråden och även alla andra möjliga bilder oxå för den delen =)

Mvh
Olle


Jag har ~18cm handled och skulle nog tycka att 43mm skulle bli i största laget. Jag har haft Omega PO 2500 (42mm)/8500 (42mm)/Rolex GMT 16710 (40mm) och tyckte nog att GMTn var bäst i storlek följt av 2500an. Men det är väl ganska personligt hur stor man gillar, jag tror absolut inte att det kommer se dumt ut med 43mm.

Hur är tjockleken? Samma på båda? Det störde jag mig mest på med 8500an faktiskt, var lite bökigt med skjortärmar o.s.v.
 

fplteknikern

Omega
2-Faktor
40mm modellens länk är avsmalnande och blir väldigt smal undertill. Så den känns som en damlänk. Om du inte har känt på dom i verkligheten tycker jag du ska göra det, innan du bestämmer dig.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Har läst så mycket jag hittar på WUS om dessa. Meningarna går helt klart isär. Men de flesta verkar vara överens om att 43mm klockan upplevs som mindre än 43mm och sportigare medans 40mm diton upplevs som ett mer dressat alternativ (hur nu en Oris dykare kan göra det???) ;) Vad gäller tjockleken spelar det inte mig någon större roll då jag sällan och aldrig använder skjorta med nedfällda armar. Alltid uppvikta. Så den behöver inte funka vid dressade tillfällen.

Här är måtten jag hittat:
43mm - 14mm tjock - 50mm luglug
40mm - 12,5mm tjock - 48mm luglug
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
40mm modellens länk är avsmalnande och blir väldigt smal undertill. Så den känns som en damlänk. Om du inte har känt på dom i verkligheten tycker jag du ska göra det, innan du bestämmer dig.


Jo jag hittade ett gäng bilder där detta förevisas och det ser helt klart ut som ett problem. Den smalnar tydligen av till 17mm vilket är i nättaste laget. Någon nämnde att dom hos AD blandade ihop 40mm varianten med damuret på 36mm?!?! Gillar helt klart utseendet av 43an bättre. Vi har tyvärr ingen AD för Oris här upp i Luleå
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
43mm aquis (tyvärr såld) på 18cm handled.

image.jpg
 

Man

Rolex
Hej! Om du är 17,5mm skulle jag personligen säga att du ska välja 43mm. Mina är bara 16-16,5mm och min Oris är 43mm. Jag tror inte att du skulle ångra dig. Hade inga lysande bilder men skickar med dem ändå.

Ps. Jag gillar verkligen den maffiga länken. . Ds
 

Bilagor

  • 20150125_153258.jpg
    20150125_153258.jpg
    159.9 KB · Visningar: 766
  • 20150119_064256.jpg
    20150119_064256.jpg
    214.8 KB · Visningar: 653

Veratio

Cartier
Hej,

Jag tycker att du ska gå på 43 mm varianten. De Oris som jag har haft/provat (har en kvar) bärs mindre. Jag har ju träffat dig i verkligheten och jag tycker helt klart att en 43a skulle passa dig bättre.

Jag sneglade på en vit 40 till min sambo tidigare. Blev en Air-King istället.

Skitfin klocka! Lycka till!


Niclas
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Ja ju mer jag grottar i ämnet lutar det åt 43mm. Vad säger alla lyckliga ägare och olyckliga fd ägare? Hur bra är den? Rekommendationer på inköpsställen online? Uret.se har den för 12500:-
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ja ju mer jag grottar i ämnet lutar det åt 43mm. Vad säger alla lyckliga ägare och olyckliga fd ägare? Hur bra är den? Rekommendationer på inköpsställen online? Uret.se har den för 12500:-

Gå in på Klockslaget, Carl-Johan kan säkert fixa en trots att han inte är AD.
Jag rekommenderar dig att även titta på TAG Heuer Aquarcer finns en forummedlem i Luleå som äger en sådan, Carlton
 

manekin

Omega
Ja ju mer jag grottar i ämnet lutar det åt 43mm. Vad säger alla lyckliga ägare och olyckliga fd ägare? Hur bra är den? Rekommendationer på inköpsställen online? Uret.se har den för 12500:-
Jag har en med grön Bezel och vita Bezelsiffror, är toknöjd. Hade en Divers innan och tycker att det är otroligt mycket klocka för pengarna. Köpte min Aquis via Chrono24 (via trusted checkout) från en Tysk handlare för 9400:- fraktat och klart, alla papper etc
 

Carlton

Cartier
Gå in på Klockslaget, Carl-Johan kan säkert fixa en trots att han inte är AD.
Jag rekommenderar dig att även titta på TAG Heuer Aquarcer finns en forummedlem i Luleå som äger en sådan, Carlton

Tror det är Axwell som äger en Aquaracer, jag har bara gamla Heuers =) I övrigt så kan jag verkligen rekommendera Carl-Johan, han är grym! Dessvärre är han ute på fält rätt ofta men du kan ju ringa in och kolla när han är där =) ollkli
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Men tror ni klockslaget har nån som helst chans att matcha uret.se prismässigt? Ska givetvis ge Carl-Johan en chans att göra detta!

Tack för tipset ang Tag heuer men det är nått med den som gör att det inte klickar fullt ut. Den är riktigt snygg men missförstå mig rätt, lite för "lik" standard uren (Glycine Combat Sub osv) boett mässigt alltså. Oris känns mer egen i sin design. Köpa den på länk och komplettera med ett gummi för omväxlingens skull.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Men tror ni klockslaget har nån som helst chans att matcha uret.se prismässigt? Ska givetvis ge Carl-Johan en chans att göra detta!

Tack för tipset ang Tag heuer men det är nått med den som gör att det inte klickar fullt ut. Den är riktigt snygg men missförstå mig rätt, lite för "lik" standard uren (Glycine Combat Sub osv) boett mässigt alltså. Oris känns mer egen i sin design. Köpa den på länk och komplettera med ett gummi för omväxlingens skull.

Det finns annat att fundera på än enbart priset när man ska köpa en ny klocka.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Jo jag känner till det faktumet med personlig service osv men ska jag vara helt ärlig så går jag mest på priset om det nu inte handlar om en femhundring i skillnad. Vid ev service/reklammation får jag ta smällen och skicka klockan isåfall.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jo jag känner till det faktumet med personlig service osv men ska jag vara helt ärlig så går jag mest på priset om det nu inte handlar om en femhundring i skillnad. Vid ev service/reklammation får jag ta smällen och skicka klockan isåfall.

Akkurat, det är givetvis upp till dig.
 

Axwell

Omega
Som Carlton säger har jag en aquaracer, kör dock kronograf versionen och på gummi vilket görs att den bärs lite nättare trots sin storlek. Jag har runt 17,5 cm handled, sorry för kass bild men var bara den jag hade tillgång till nu! Hoppas du blir nöjd oavsett val, båda är schysta klockor!
IMG_1105.jpg
 

noeLLY

Cartier
40mm versionen (de modeller jag sett) smalnar länken av väldigt mycket, ser nästan feminint ut! Vet inte om det går och se via oris hemsida?
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Hittade bra sidor på WUS som förevigade detta. Siktet inställt på 43mm nu. Fresta mig gärna ytterligare med lite bilder ni som äger en. Alltid kul att se annat än produktbilder.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
För stort enligt min smak. Aquaracern och conquesten är också för stor fast blott 41mm.
 

Onlywinston

Breitling
Nu är min visserligen grön, men den är iaf 43mm på 17.5 cm handled.

Jag tycker att den ser betydligt större ut på bilderna än vad jag upplever den i verkligheten. Har även testat den i 40mm, men då kändes proportionerna helt fel. Hela klockan kändes bara hög och topptung, mycket mer harmoniskt i den större varianten IMO.

Bildbomb:

119332522dd00e5e9145f9548ca7e864.jpg


0d8fda77be5e23e2b99be700bb1a06d2.jpg


2aeff6669cae36b7ac55a6731189533e.jpg


2a2986a0a9e288e4a62270044a36f1b7.jpg


0536f8bfd35e511946f039979ad988ec.jpg
 
Topp