Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Oris Aquis och Certina DS Action Diver

Diskussion i 'Diskussion' startad av MadeofChicken, 27 januari 2015.

1. MadeofChicken
    Trådstartare

MadeofChicken Stadsbo

Hejsan klocksnackare! Jag har nu letat ett tag efter min nästa klocka i samlingen och jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska vidare. Jag är ute efter en dykare som ska hålla mig sällskap varje dag. Enda sedan jag första gången såg Oris Aquis date så blev jag fast i den enkla och originella designen den hade. Efter att ha testat modellen i 40mm som satt som en smäck trodde jag att letandet var över. Men samtidigt har jag kollat in Certinas DS Action Diver som erbjuder mycket klocka för pengarna. Jag har för övrigt använt min kvartsare Certina DS Action ett par år nu. och jag känner nu att jag vill uppgradera. Vad tycker ni? Vilken klocka erbjuder mest, trots den stora prisskillnaden, och har ni några andra förslag på vad jag kan kolla in inom min budget som sträcker sig till 15k, tack för mig! :)

2. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Longines Hydroconquest är ett standardtips i det prisintervallet. Har du en Certina och tycker Oris är snygg hade jag gått på den, för mig hade det känns tråkigt att köpa en liknande klocka från samma tillverkare när det rör sig om ett så pass billigt märke.

MadeofChicken gillar detta.
  3. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Action divern bygger rätt mycket, något att tänka på om du gillar 40mm. Men förövrigt är den grym.

Erik1 och MadeofChicken gillar detta.
  4. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Har haft en Certina DS Action som jag bar mer eller mindre varje dag i 13 månader. Bra klocka som tål väldigt mycket.

Kolla gärna Longines HC som Ponlarsson nämnde. Den nya modellen med mindre kladdig tavla ser riktigt fräsch ut.

Mvh,

Erik1 och MadeofChicken gillar detta.
  5. Björklund

Björklund Friends of KS

Bytte från Aquis till HydroConquest och måste säga att Aquisen är en fantastisk klocka. HC'n är inte alls dum men så här i efterhand saknar jag verkligen Orisen.

6. Ronnie_82

Ronnie_82 Bonde

Jag har en Aquis och är supernöjd. Grymt mkt klocka för pengen. Inne på min 3:e Oris nu och dom blir bara bättre :)

Longines har jag också haft men den känns lite tråkigare på nåt sätt. Hade en Conquest med keramisk ring.

MadeofChicken och manekin gillar detta.
  7. Nicbex

Nicbex Biskop

Jag är ju själv ett stort fan av Oris Aquis. Longines Hydroconquest är lite trist imo och känns, när man jämför känslan mellan de båda på armen, billig.

8. Oli

Oli Präst

Har haft en Longines HC och kan säga att den känns väldigt liten på armen. T.o.m. tjejen tyckte den såg feminin ut så den fick inte vara kvar länge.

9. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Oris Aquis om du är efter en lite större dykare :) !

10. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Vilken hade du? 39 eller 41 mm?

11. Oli

Oli Präst

41 mm, den senaste modellen med den nya tavlan.

12. Oli

Oli Präst

Möjligt är att det var på mig den såg liten ut också, har rätt smala handleder men stora händer.

13. MadeofChicken
    Trådstartare

MadeofChicken Stadsbo

Jag måste vara en av få som faktiskt inte gillar HCn. Tycker den är alldeles för plottrig för min smak, både den nya och den äldre. Men jag har hört väldigt bra saker om modellen, och märket i sig är fantastiskt :)

14. MadeofChicken
    Trådstartare

MadeofChicken Stadsbo

Jag har bara hört bra saker från folk med erfarenhet av Oris. Verkar var ett riktigt stadigt märke som erbjuder grymt bra klockor för dom pengarna man ger för dom. Hur håller dom tiden förresten?

15. MadeofChicken
    Trådstartare

MadeofChicken Stadsbo

Haha bra att hon var ärlig! ;)

16. Jacke

Jacke Friends of KS

Från:
    Malmö
    Certinan är i mina ögon bra mycket snyggare än Oris, dock har jag bara sett dom på bild och har alltid haft svårt för Oris bandinfästning. Mitt förslag är Seiko Marinemaster sbdx001, som nog kan smyga in inom budget.

17. manekin

manekin Bonde

Jag har svårt att se hur man kan jämföra Certinan med Orisen...för mig är känslan av både märke och kvalitet avsevärt högre i Orisen...äger en TT1 Diver och en Aquis, fantastiskt mycket klocka för pengarna. Egen look som står ut och supersnygg på orginalgummi! Frugan äger en HC, fin klocka men känns ganska blek i jämförelse med Aquisen.

18. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

såklart ska det bli en Aquis! Certina och HC i all ära men du kommer tröttna på dessa i längden

manekin och MadeofChicken gillar detta.
  19. MadeofChicken
    Trådstartare

MadeofChicken Stadsbo

Det lär väl bli en Aquis då :) Tack för era tankar och input i tråden!

Xalle, watchwelder, manekin och 1 annan gillar detta.
  20. watchwelder

watchwelder Friends of KS

Läger min röst på att du ska hugga en Aquis :)
    Äger en själv och är otroligt nöjd!

Om du köper hos AD, försöka att få till någon deal. Köpte en på länk men tjatade lite och
    betalade endast 300kr extra för att få med ett gummi med viklås.

21. weeklund

weeklund Bonde

Äger själv en DS Action Diver som jag är riktigt nöjd med, perfekt som beater i mina ögon. Men Aquis är inte dum den heller, har dock aldrig sett en IRL.

22. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Köp Orisen och se till att få med gummi inkl viklås så du har ngt att byta med. En ok gångreserv och tidshållning. Jag diggar min Orisdykare både på länk och på gummi men länken är brutalcool

MadeofChicken och watchwelder gillar detta.
  23. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Håller inte helt med, nu har jag iof bara testat dem kort i butik men för egen del tycker jag kvalitén på de båda var långt ifrån 5-10k extra för en Aqua (föredrog pro divern, men den kostar ju också mkt mkt mer). Rent märkesmässigt är ju certina extremt välkänt, har en gedigen historia inte minst med skapande av massvis med klassiska dykarur. Något Oris saknar även fast de är dyrare.

24. manekin

manekin Bonde

Jaha, spännande....Jag ser Certinan som ett dussinmärke med billiga instegsklockor som sitter på var mans hand. Orisen är ovanlig, följer en egen designlinje och jag tycker att den ger mest pang för pengarna...tycker att den i finishen slår min seamaster 2254. Certina och Tissot lägger jag på samma hyllplan, märkena i sig väcker inget "ha begär"...

25. mjian

mjian Bonde

Nån i Stockholm som har en Oris Aquis man kan få klämma lite på idag kanske? Jag ska förbi Nymans på förmiddagen/lunch :)

Ps: gärna på gummi ;)

26. CarlV

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
    jag har beställt en Oris Aquis dia 43 svart urtavla och metall band!:)

manekin gillar detta.
  27. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag var mycket nöjd med min Certina DS Action jag ägde fram till nyligen. Kändes riktigt solid för pengen.

28. mjian

mjian Bonde

Kanske får kika på den när ni bekantat er? :)

29. CarlV

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
    Jag tycker att det bli härligt att bära en klocka som sticker ut lite! Alla klockor visar tiden! Så där är det samma! Det är mer känslan som gäller!

Mårtenssons ur Brookfield