• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquiz - Bezel / Vridring

Anderz1

Omega
Oris Aquiz har ju olika varianter av material på bezelen. Är det stor stor skillnad på reptålighet, utseende mm när det gäller materialen keramik och stål. Finns även bezel i tungsten. Vilket bör jag välja vid mitt köp? Har nog med att välja färg på klockan :) Dock blir det med stållänk!
 

Wellesson

Breitling
Bezelen är väl i rostfritt oavsett klocka, utom de som är helt i titan då. Insertet som då är i tugsten/keramisk sitter ju relativt skyddat i och med safirglaset och bezelen.
Mellan rostfritt och titan så är titan lite mer benäget att få repor och angående insertet så är ju tungsten hårdare än keramiskt. Men jag skulle nog lägga min energi på att välja den klockan som tilltalar mig mest visuellt och inte lägga så mycket vikt i materialvalet.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bezelen är väl i rostfritt oavsett klocka, utom de som är helt i titan då. Insertet som då är i tugsten/keramisk sitter ju relativt skyddat i och med safirglaset och bezelen.
Mellan rostfritt och titan så är titan lite mer benäget att få repor och angående insertet så är ju tungsten hårdare än keramiskt. Men jag skulle nog lägga min energi på att välja den klockan som tilltalar mig mest visuellt och inte lägga så mycket vikt i materialvalet.

Jag tror att keramiken är hårdare än tungsten/volfram?
 

Wellesson

Breitling
Jag tror att keramiken är hårdare än tungsten/volfram?

metalhardnessgraph2_large.png
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kiselkarbid är en keram som används vid bearbetning av Volfram.
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Så det beror på vilken keramik man pratar om. Sedan är Volfram och Volframkarbid inte samma sak.
 

Wellesson

Breitling
Så det beror på vilken keramik man pratar om. Sedan är Volfram och Volframkarbid inte samma sak.
Nej det har du rätt i.
Men står nog fast vid att tungsten insertet är hårdare än det keramiska insertet, rätta mig gärna om jag har fel.
Skulle det keramiska insertet på orisen vara utav kubisk bornitrid så ber jag om ursäkt ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nej det har du rätt i.
Men står nog fast vid att tungsten insertet är hårdare än det keramiska insertet, rätta mig gärna om jag har fel.
Skulle det vara kubisk bornitrid i det keramisk insertet på orisen så ber jag om ursäkt.

Jag skrev fel, det jag tänkte på är kiselkarbid som änvänds vid tex slipning av hårdmetallfilar. Dessa filar är tillverkade av Volfram.
Keramik är ett utmärkt slipmaterial då det är nästan lika hårt som diamant men tål värme betydligt bättre.
I dess rätta former är det hårdare än alla metaller. Jag har faktiskt ingen aning vilken typ av keramik de olika klocktillverkarna använder men det skulle vara intressant att veta.

Här är en lite intressant artikel om keramik ur klocksynvinkel.
http://www.ablogtowatch.com/watch-case-materials-explained-ceramic/
 
Topp