• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Caliber 451

seikoswede

Panerai
God Afton!

Plockade upp en gammal Oris för ett tag sedan men hittar ingen direkt information angående verket. Det enda jag hittat är att de är inhouse.

7 juveler är ju inte mycket att skryta över men klockan är fin trots att boetten är i basmetall och i princip allt ytskikt är borta. Kanske skulle polera upp den?

Misstänker att den är från 50-talet men är osäker.

Skall se om någon av forumets urmakare kan få igång den då den är fin trots basmetallen och storleken.

Trevlig lördag!

Jim

IMG_8068.JPG
IMG_8069.JPG
IMG_8070.JPG
 

seikoswede

Panerai
Ser ut att vara ett stiftankarverk? Med lite speciell shockfjäder på balansen? Kul klocka och verk?

Har ingen som helst aning om vad man kallar verken eller om fjädern är speciell?:confused: Är en sådan där ytlig kille som mest bryr mig om utsidan.:angel:
När det gäller klockor i alla fall!:cool:

Hoppas att någon av "mekanikerna" här ser posten och kanske kan hjälpa mig kika på den?

Ser för övrigt nu att det står något på insidan av bettlocket men måste ta fram förstoringsglaset för att se vad det står. Slutar på 49 kanske?

Jim
 

rogart-63

Patek
Har ingen som helst aning om vad man kallar verken eller om fjädern är speciell?:confused: Är en sådan där ytlig kille som mest bryr mig om utsidan.:angel:
När det gäller klockor i alla fall!:cool:

Hoppas att någon av "mekanikerna" här ser posten och kanske kan hjälpa mig kika på den?

Ser för övrigt nu att det står något på insidan av bettlocket men måste ta fram förstoringsglaset för att se vad det står. Slutar på 49 kanske?

Jim
Troligen nån gammalt urmakarinristning? Står nåt uppe oxå? Svinne eller nåt sånt? Inte riktigt mina favorit verk annars kunde jag kanske fixat den? Ska fundera lite :)
 

seikoswede

Panerai
Angående datumen i boettlocket.

Har kikat lite snabbt och det verkar vara markeringar från olika urmakare? Tre fyra olika datum/årtal med det tidigaste 49.

Inte så spännande men ändå.

Jim
 
Topp