• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Divers Sixty Five - årets bästa rykte?

VRD

Cartier
Länken finns redan att beställa, fick min idag:D

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Blackmore

Panerai
Den ser ännu bättre ut på länk. Vilket jag tycker att 97,1% av alla klockor gör.

Undantaget är Seiko 6105-8xxx och Seiko 62MAS ...
 

VRD

Cartier
Snyggt! Vart beställde du det? Ringde Klockmaster Nacka och där fick jag höra att de kommer till Sverige vid maj/april någon gång...

Jodå, alla som säljer oris kan få tag på länken nu, dock inte komplett med klocka för den lanseras först i vår som du säger. Men beställa lös länk och montera på en klocka går nu:D.
 

Norra

Panerai
Jodå, alla som säljer oris kan få tag på länken nu, dock inte komplett med klocka för den lanseras först i vår som du säger. Men beställa lös länk och montera på en klocka går nu:D.
Fyfan, har aldrig absat efter något såhär förut. Jag har klockan på det sexiga tropic-gummit.. behöver dock den ännu sexigare länken! Törs man fråga vad du betalade med tanke på vilket skatteland vårat avlånga land är?
 

Whedda

Rolex
Den ÄR riktigt snygg och ser ännu bättre ut på länk. Men tusan så svårt jag har för moderna klockor med låtsasvintagelook... Jag vet att jag slår lågt nu, men är det inte lite som att köpa en Steinhart, en nästanklocka när man vet att det finns ett original som man egentligen skulle vilja ha... ;)

Vad mycket roligare det är med moderna klockor som flörtar lite med historien men ändå känns nya och fräscha...IMO

(Disclaimer: jag utgår naturligtvis från mitt egna, högst subjektiva perspektiv och har full respekt för alla som tycker att denna klocka är det bästa som hänt sedan skivat bröd. :) )

Håller med dig i sak men tycker den klarar sig pga tre saker...

1. Klockan är från samma tillverkare som originalet.
2. Den har absolut en vintageestetik men med modern teknik/funktionalitet.
3. Originalet kostar inte närmare miljonen (tvärtom knappast mer än den nya versionen) vilket minskar risken för att det blir ett nästan-köp. Även om originalet är härligt skulle det vara sämre lämpat för mig som sommarbeater pga sin ålder.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med dig i sak men tycker den klarar sig pga tre saker...

1. Klockan är från samma tillverkare som originalet.
2. Den har absolut en vintageestetik men med modern teknik/funktionalitet.
3. Originalet kostar inte närmare miljonen (tvärtom knappast mer än den nya versionen) vilket minskar risken för att det blir ett nästan-köp. Även om originalet är härligt skulle det vara sämre lämpat för mig som sommarbeater pga sin ålder.

Hm....fast eftersom originalet är så "överkomligt" så blir det ju just ett nästanköp...om än uppdaterat... ;)
 

Whedda

Rolex
Hm....fast eftersom originalet är så "överkomligt" så blir det ju just ett nästanköp...om än uppdaterat... ;)

Förstår hur du tänker. Vad jag menar är bara att om originalet kostar lika mycket eller mindre så köper man med stor sannolik den om det är vad man helst vill ha. Steinhardts starkaste argument är att man ser ut som något som kostar 100 gånger så mycket.

Jag skulle nog kunna se mig själv äga en sixty-five bara för att spöa och använda. Typ för de få stunder där man vill ha modern standard så som badsemester, träning etc. Den har samtidigt en estetik jag gillar och lider inte av samma storlekshysteri som mycket annat nytt gör.

Som fikaklocka (läs klocka för användning med minimal ansträngning och påverkan) håller jag originalet eller något helt annan vintagedinka högre.
 

Norra

Panerai
Förstår hur du tänker. Vad jag menar är bara att om originalet kostar lika mycket eller mindre så köper man med stor sannolik den om det är vad man helst vill ha. Steinhardts starkaste argument är att man ser ut som något som kostar 100 gånger så mycket.

Jag skulle nog kunna se mig själv äga en sixty-five bara för att spöa och använda. Typ för de få stunder där man vill ha modern standard så som badsemester, träning etc. Den har samtidigt en estetik jag gillar och lider inte av samma storlekshysteri som mycket annat nytt gör.

Som fikaklocka (läs klocka för användning med minimal ansträngning och påverkan) håller jag originalet eller något helt annan vintagedinka högre.
Sen kanske alla inte vill ge sig in i vintage-träsket, speciellt när det gäller dykare/kronografer eller andra sportklockor.. men absolut, jag förstår ditt argument. Hade jag varit presenterad "originalet" i bra skick till runt samma pris hade jag säkert tagit den över min moderna, men så var inte fallet och lär ej heller bli för de flesta. Min var bara att köpa hos Klockmaster i Nacka, strappa runt handleden och gå därifrån med ett stort leende, 60-talsälskare som man är, och veta att man har något som funkar perfekt på alla sina sättm vilket en vintage inte alltid kanske gör.
 

Gurgel

Cartier
Man kan ju analysera ihjäl sig. Egentligen borde det vara ganska enkelt. Hur mycket pengar vill jag lägga på en klocka? Vilken klocka är snyggast/passar bäst in i klockboxen för de pengarna? Vintage-Look, nästan original osv, spelar roll... Det är den coolaste klockan för de pengarna. Tycker jag.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår hur du tänker. Vad jag menar är bara att om originalet kostar lika mycket eller mindre så köper man med stor sannolik den om det är vad man helst vill ha. Steinhardts starkaste argument är att man ser ut som något som kostar 100 gånger så mycket.

Jag skulle nog kunna se mig själv äga en sixty-five bara för att spöa och använda. Typ för de få stunder där man vill ha modern standard så som badsemester, träning etc. Den har samtidigt en estetik jag gillar och lider inte av samma storlekshysteri som mycket annat nytt gör.

Som fikaklocka (läs klocka för användning med minimal ansträngning och påverkan) håller jag originalet eller något helt annan vintagedinka högre.

Jo, jag fattar. Om vi ska koka ner det så ör det nog bara så enkelt som att jag tycker att den är rätt ful. Och sånt är ju subjektivt, även om god smak iofs är ett av mina många positiva signum. :D
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Sen kanske alla inte vill ge sig in i vintage-träsket, speciellt när det gäller dykare/kronografer eller andra sportklockor.. men absolut, jag förstår ditt argument. Hade jag varit presenterad "originalet" i bra skick till runt samma pris hade jag säkert tagit den över min moderna, men så var inte fallet och lär ej heller bli för de flesta. Min var bara att köpa hos Klockmaster i Nacka, strappa runt handleden och gå därifrån med ett stort leende, 60-talsälskare som man är, och veta att man har något som funkar perfekt på alla sina sättm vilket en vintage inte alltid kanske gör.
Helt rätt! Dessutom är ju datumet på originalet en rejäl designmiss. Skulle ta den nya 10 gånger av 10 vad gäller den här modellen.
 
Topp