Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Oris eller Breitling?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andreas Carlsson, 19 augusti 2015.

1. Andreas Carlsson
    Trådstartare

Andreas Carlsson Torpare

Kan inte bestämma mig, så behöver hjälp här på KS..

Funderar mellan Oris aquis (43mm) eller Breitling superocean (44mm).
    Vad har ni för erfarenheter?

Har kapat två bilder från nätet....

ea202613.jpg photo1_zpsdb23279d.jpg

2. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Är ett stor fan av Oris och har alltid varit, kan dock tycka att just denna modell är deras tråkigaste och hade därför gått på Bratten (även fast jag inte är jätte intresserad av Breitling)

3. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Hur resonerar du själv kring de två modellerna? Superocean är ju nästan dubbelt så dyr så en jämförelse rakt av känns ju inte riktigt rättvis.

Starillusion gillar detta.
  4. steffe

steffe Friends of KS

Välkommen till Klocksnack!
    Jag gillar Orisen på gummi, speciellt den orangea versionen!

5. nöt

nöt Biskop

Breitling Superocean Heritage 42mm röstar jag på. Var inte med i frågan men tycker heritage är mycket snyggare.

tgofswe, Warwian och Molgan gillar detta.
  6. Andreas Carlsson
    Trådstartare

Andreas Carlsson Torpare

Det är egentligen de två klockorna jag fastnat mest för när jag tittat runt. Sen att Orisen är billigare är ju ett plus ;)
    Skulle egentligen haft med Omega PO här med som jag tycker är riktigt snygg...

7. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

Ignorerar teknisk fakta och pris och går endast på utseende. Svaret blir då Breitling! Tycker den är riktigt snygg!

8. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Där har du svaret! Planet Ocean ska du ha av dessa tre!!
    Men av de två du frågar om så skulle jag generellt säga Breitling. Men av just de två så är Orisen snyggare enligt mig.
    Men detta är ju en ickefråga! Ta PO:n!!! Gärna en med orange detaljer..:)

Parabellum och Andrée Varg gillar detta.
  9. Wemb

Wemb Friends of KS

Baserat på utseende skulle jag välja Oris, har svårt för Breitlings stora siffror och typsnitt.

Har du kollat på andra modeller från Breitling och bestämt dig för att denna är den du verkligen vill ha från deras sortiment?

10. Mattias Söderberg

Mattias Söderberg Friends of KS

Från:
    Östergötland
    Tycker denna är mycket snyggare än den helsvarta. Bratten har ju blå tavla så du kan inte vara emot det då? :)
    image.jpg

AndyK, Wozzor och Folke08 gillar detta.
  11. Folke08

Folke08 Bonde

Från:
    Stockholm
    Kör på aquis , jag är dock partisk då jag själv äger en Oris och inte är något större fan av Breitling. :)

12. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Snyggast i det här segmentet av breitling är dock Avenger Seawolfen(kan vara lite subjektiv då jag har den själv tihi)

13. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

14. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Breitling om Du har råd. Oris om inte...

15. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Den där Orisen är riktigt snygg. Dock har Bratten svart tavla. :)

16. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Bratten är sjukt mkt snyggare

17. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag skulle valt Breitling:en. Dessutom har den den stora fördelen att du kan använda massor av olika sorters band till den.

Eurenius gillar detta.
  18. holmjohaan

holmjohaan Stadsbo

Breitling!

19. Poppe

Poppe Friends of KS

Från:
    Varberg
    För att svara på den direkta frågan. Orisen helt klart, grym känsla för rimliga pengar. Men som någon ovan skrev, superocean heritage är fantastisk. Köp den.

20. Zcooter

Zcooter Torpare

Köp den som känns mest rätt för dig!
    Jag röstar på Bratten, kanske för jag själv har en Navitimer men Super O är snäppet snyggare. Tycker ju jag då

21. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Min erfarenhet säger att Breitlingen känns stabilare i byggkvalite, länken är en av de skönaste och mest gedigna jag har testat. Sedan är den kronometercertifierad om man är svag för en mer exakt gång. Även när det kommer till gummiband så tycker jag att Breitlingen är svårslagen, och det är lättare att hitta tex ett läder som passar då Orisen har lite speciella bandhorn. Med det sagt så är den väl också dubbelt så dyr men förmodligen inte dubbelt så bra, precis som de flesta dyrare klockor.

22. Andreas Carlsson
    Trådstartare

Andreas Carlsson Torpare

Den var ju riktigt läcker faktiskt!!

23. Andreas Carlsson
    Trådstartare

Andreas Carlsson Torpare

Hur ligger seawolfen i pris jämfört med superocean?

24. Oli

Oli Präst

Breitlingen är nog ett roligare val då du har lite mer valmöjligheter på band.

25. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Kanske något dyrare...hmm

26. Oli

Oli Präst

Rätt mycket dyrare va? Verkar vara prisändringar på gång också. Breitling har tagit bort priserna på sin hemsida, fanns där i helgen.... Står price upon request nu istället.

27. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Bratten är inget kul nånstans tyvärr och ändå är jag ett fan.

J

28. Julledoc

Julledoc Friends of KS

SOH 42mm ser bätter ut I min bok.
    5.jpg

nissehult och Ako gillar detta.
  29. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Kikade nu, jepp det stämmer, 5k kanske billigare.

30. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har tyvärr ingen ägarerfarenhet av Breitling men haft Oris Aquis (på gummi). Var faktiskt besviken. Inte på byggkvaliteten på klockan i sig, men den är i mina ögon felproportionerad, dels med de feta lugsen, dels med det enorma spännet på gummit. Väljer man att ha länk till så tycker jag att länken är på tok för blingig samt för bred.
    Jag har respekt för Orisklockor men den är på tok för "modern" eller "nyskapande" för min smak just pga dess annorlunda proportioner.

Tycker Breitlingen är rentav ful (som med flesta av deras modeller). Ser ut som att en 6-åring har ritat urtavlorna med överfeta tecken överallt.

Satsa på PO om du nu har den bland dina alternativ fast den kostar betydligt mer, där snackar vi klocka :)
    Satsa direkt på det du verkligen tycker är snyggt och vill ha istället för att "börja" någonstans. Du kommer spara pengar i det långa loppet, tro mig.

Mårtenssons ur Brookfield