• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris - nåt att ha?

ranepaj

Omega
Hejsan! Såg alldeles nyss en annons på en Oris BC4 Retrograde Day och slogs av hur fantastisk den är med det bruna lädret!

Vad känner ni för Oris? Är det välrenommerat? Det jag funderar på är vad annonsören begär för pris. Man kan bevisligen få den ny för lite drygt 13 lakan, vilket inte alls stämmer överens med annonsörens angivna nypris. Kan någon bringa klarhet i detta? Tack på förhand! :)

Annons:
http://www.blocket.se/stockholm/Oris_BC4_Retrograde_Day___Stallank_medfoljer_50140703.htm?ca=11&w=1

Nypris:
http://www.uret.se/oris-aviation-bc4-retrograde-day-stal-o427-mm-p-14486.html
 

Ricrob

Patek
Oris är bra grejer! Har ingen erfarenhet av BC4'an men har haft en TT1 47 mm small second, en likadan fast i titan, en Williams F1 och en ProDiver Chrono 51 mm och alla har varit klanderfria och grymt prisvärda. Gillar också designen på BC4'an men vet inte om priset är rätt.. Om såmär fallet, köp!
 

vekktah

Cartier
Har haft 4 stycken. Dels en 47mm som jag sålde till mannen ovan. Men även en chronoris, en aquis och en bc3. (Bc3=keeper) kan bara instämma. För mig kommer oris alltid att ha en särskild ställning. Och vad gäller byggkvalitet så är de kalas. Andrahandsvärdet upplever jag går lite upp och ner, men det ska man ju inte tänka på när man skaffar nytt. Kööp!
ugazume8.jpg
 

ranepaj

Omega
Oris är bra grejer! Har ingen erfarenhet av BC4'an men har haft en TT1 47 mm small second, en likadan fast i titan, en Williams F1 och en ProDiver Chrono 51 mm och alla har varit klanderfria och grymt prisvärda. Gillar också designen på BC4'an men vet inte om priset är rätt.. Om såmär fallet, köp!


Har haft 4 stycken. Dels en 47mm som jag sålde till mannen ovan. Men även en chronoris, en aquis och en bc3. (Bc3=keeper) kan bara instämma. För mig kommer oris alltid att ha en särskild ställning. Och vad gäller byggkvalitet så är de kalas. Andrahandsvärdet upplever jag går lite upp och ner, men det ska man ju inte tänka på när man skaffar nytt. Kööp!


Härligt att den känns igen! Alltid skönt med referenser. ;) Lite av en lättnad är också att man inte behöver gå high-end för att kunna bära en vettig klocka. Andrahandsvärdet skiter jag i, har inga tankar på att sälja. Nånsin!
 

vekktah

Cartier
Btw, skulle inte betala det som anges i annonsen...

Skicka ett meddelande till den här killen, han har en jäkla snurr på oris, har gott rykte och snygga priser http://www.ebay.com/sch/preppyboy1971/m.html

Har haft kontakt med honom och fick intrycket att han kunde tillmötesgå ens önskemål rätt bra. Ett tips bara.

Vill dock poängtera att jag aldrig handlade av honom då det jag sökte dök upp här hemma till samma peng obetydligt begagnat.
 

vekktah

Cartier
Vad gäller High end så är väl det kanske AP, brequet etc. Men oavsett så var gränsen går så har jag nu tre rolex istället för tre oris, men oris skäms verkligen inte för sig jämte dem i lådan och är ofta med när det är lämpligt. Har minst tre oris på "att-göra-listan" :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Haft massa Oris, nått ut varje segment.
Oris är min musa i ETA/SW-"nivån"

BC4'n i annonsen går köpa ny under hans pris.

Gör som ovan och kolla med Preppyboy, handlat av honom några ggr, bra handlare.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har en Aquis själv och kan inte annat än ställa in mig i hyllningskören. Oris är fantastiskt fina, mycket pang för pengen och gillar att de flyger lite under radarn också. Så, kör ba och stanna aldrig.
 

ranepaj

Omega
Har en Aquis själv och kan inte annat än ställa in mig i hyllningskören. Oris är fantastiskt fina, mycket pang för pengen och gillar att de flyger lite under radarn också. Så, kör ba och stanna aldrig.

Låter bra! Jag skulle nog inte gilla att gå runt med en Rolex eller Omega, jobbigt att alltid få frågor på om den är äkta... Sen är det mer coolt att ha nåt som "ingen" riktigt känner igen! ;)

Btw, skulle inte betala det som anges i annonsen...

Skicka ett meddelande till den här killen, han har en jäkla snurr på oris, har gott rykte och snygga priser http://www.ebay.com/sch/preppyboy1971/m.html

Har haft kontakt med honom och fick intrycket att han kunde tillmötesgå ens önskemål rätt bra. Ett tips bara.

Vill dock poängtera att jag aldrig handlade av honom då det jag sökte dök upp här hemma till samma peng obetydligt begagnat.

Haft massa Oris, nått ut varje segment.
Oris är min musa i ETA/SW-"nivån"

BC4'n i annonsen går köpa ny under hans pris.

Gör som ovan och kolla med Preppyboy, handlat av honom några ggr, bra handlare.

Känns lite risky att handla på ebay... :bag: Har handlat mycket kameraprylar från ebay tidigare, men inte nåt där äkthet och skick spelar roll. Vad har jag för garantier när jag handlar med honom, samt skriver han saker av saker som "gift" för att skippa tullen?

Nu är annonsen borta förövrigt, kan en fellow KS-are ha sett tråden och insett att han låg lite väl högt i pris?
 

ranepaj

Omega
Just detta är inget jag känner igen iallafall... Har burit min 114060 i över en månad och ingen har sagt någonting :)

Absolut, finns nog dom som kan bära en utan större problem. Jag tror dock att åldern på bäraren spelar roll. Som 19-åring med en rolle på handleden får man nog utstå en och annan ifrågasättning ;)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Absolut, finns nog dom som kan bära en utan större problem. Jag tror dock att åldern på bäraren spelar roll. Som 19-åring med en rolle på handleden får man nog utstå en och annan ifrågasättning ;)

Jag är 22 ^^ menmen, 1 månad är förmodligen alldeles för kort tid för att kunna dra någon slutsats.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Den där var inte alls dum!

Dock har jag aldrig ägt en Oris så jag kan inte komma med någon input gällande kvalité, men jag har bara hört gott om dom.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Kul om du får hugg på något som leder till en bra affär, kom tillbaka och berätta![USER=1795]ranepaj[/USER]


Edit: Ranelid? :)
 

ranepaj

Omega
Kul om du får hugg på något som leder till en bra affär, kom tillbaka och berätta!ranepaj


Edit: Ranelid? :)

Absolut, det ska jag göra! Räkna med en paketöppning + handledsskott inom de närmsta månaderna! MÅSTE ha en sån!
Inte jag nej, men nästan! ;)

Någon som har något att säga angående ebay-affärer? Som jag skrev tidigare så känns det lite swahili att köpa därifrån.
 

vekktah

Cartier
Du behöver inte nojja med att handla från preppyboy såvitt jag förstår det. Jag har köpt massor på ebay, både klockor och annat. Aldrig varit problem, kolla omdömet bara. Jag skulle heller inte oroa mig för fejk vad gäller oris om handlaren har bra omdöme. (tror inte fejk-oris är så stort öht)

Vad gäller kommentarer på rolex så har jag efter 4 rolex under ett par år inte fått EN ENDA kommentar (utom från en annan klocknörd) vare sig angående äkthet eller i störst allmänhet. Folk kollar inte på klockor. annars finns det ett forum som heter friends of oris, där kan du också handla. Tror inte det är så stort problem med scammers i den prisklassen.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt att den känns igen! Alltid skönt med referenser. ;) Lite av en lättnad är också att man inte behöver gå high-end för att kunna bära en vettig klocka. Andrahandsvärdet skiter jag i, har inga tankar på att sälja. Nånsin!
Oris är helt klart bra grejer för pengarna. Men vaddå "inga tankar på att sälja"?! HAHAHA säger jag bara.. Har du väl hittat hit till KS så är det bevis nog på att du är fast i träsket så nog F.N kommer du att börja tänka tanken på att flippa klockor inom kort:)
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Oris är helt klart bra grejer för pengarna. Men vaddå "inga tankar på att sälja"?! HAHAHA säger jag bara.. Har du väl hittat hit till KS så är det bevis nog på att du är fast i träsket så nog F.N kommer du att börja tänka tanken på att flippa klockor inom kort:)
Detta forum handlar inte om bra grejer för pengarna, utan om det högsta priset för grejerna.
 
Topp