Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Oris - nåt att ha?

Diskussion i 'Diskussion' startad av ranepaj, 21 oktober 2013.

1. ranepaj
    Trådstartare

ranepaj Bonde

Hejsan! Såg alldeles nyss en annons på en Oris BC4 Retrograde Day och slogs av hur fantastisk den är med det bruna lädret!

Vad känner ni för Oris? Är det välrenommerat? Det jag funderar på är vad annonsören begär för pris. Man kan bevisligen få den ny för lite drygt 13 lakan, vilket inte alls stämmer överens med annonsörens angivna nypris. Kan någon bringa klarhet i detta? Tack på förhand! :)

Annons:
    http://www.blocket.se/stockholm/Oris_BC4_Retrograde_Day___Stallank_medfoljer_50140703.htm?ca=11&w=1

Nypris:
    http://www.uret.se/oris-aviation-bc4-retrograde-day-stal-o427-mm-p-14486.html

2. Ricrob

Ricrob Friherre

Oris är bra grejer! Har ingen erfarenhet av BC4'an men har haft en TT1 47 mm small second, en likadan fast i titan, en Williams F1 och en ProDiver Chrono 51 mm och alla har varit klanderfria och grymt prisvärda. Gillar också designen på BC4'an men vet inte om priset är rätt.. Om såmär fallet, köp!

3. vekktah

vekktah Borgare

Har haft 4 stycken. Dels en 47mm som jag sålde till mannen ovan. Men även en chronoris, en aquis och en bc3. (Bc3=keeper) kan bara instämma. För mig kommer oris alltid att ha en särskild ställning. Och vad gäller byggkvalitet så är de kalas. Andrahandsvärdet upplever jag går lite upp och ner, men det ska man ju inte tänka på när man skaffar nytt. Kööp! [​IMG]

4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Farsan hade en tt1 diver. Bra, biffiga klockor.

5. ranepaj
    Trådstartare

ranepaj Bonde

Härligt att den känns igen! Alltid skönt med referenser. ;) Lite av en lättnad är också att man inte behöver gå high-end för att kunna bära en vettig klocka. Andrahandsvärdet skiter jag i, har inga tankar på att sälja. Nånsin!

6. vekktah

vekktah Borgare

Btw, skulle inte betala det som anges i annonsen...

Skicka ett meddelande till den här killen, han har en jäkla snurr på oris, har gott rykte och snygga priser http://www.ebay.com/sch/preppyboy1971/m.html

Har haft kontakt med honom och fick intrycket att han kunde tillmötesgå ens önskemål rätt bra. Ett tips bara.

Vill dock poängtera att jag aldrig handlade av honom då det jag sökte dök upp här hemma till samma peng obetydligt begagnat.

7. vekktah

vekktah Borgare

Vad gäller High end så är väl det kanske AP, brequet etc. Men oavsett så var gränsen går så har jag nu tre rolex istället för tre oris, men oris skäms verkligen inte för sig jämte dem i lådan och är ofta med när det är lämpligt. Har minst tre oris på "att-göra-listan" :)

8. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Är inne på mil tredje Oris, slås alltid av hur mycket man får för pengarna.
    Dock har ingen kostat över 5k.

9. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Haft massa Oris, nått ut varje segment.
    Oris är min musa i ETA/SW-"nivån"

BC4'n i annonsen går köpa ny under hans pris.

Gör som ovan och kolla med Preppyboy, handlat av honom några ggr, bra handlare.

Ramlösa gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad är det för konstig ruta i underdelen av urtavlan?

11. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Oris är bra skit!!!

vonbahr och ranepaj gillar detta.
  12. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Dagindikator

13. Bra klockor till bra pris helt enkelt...

ranepaj gillar detta.
  14. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har en Aquis själv och kan inte annat än ställa in mig i hyllningskören. Oris är fantastiskt fina, mycket pang för pengen och gillar att de flyger lite under radarn också. Så, kör ba och stanna aldrig.

15. ranepaj
    Trådstartare

ranepaj Bonde

Låter bra! Jag skulle nog inte gilla att gå runt med en Rolex eller Omega, jobbigt att alltid få frågor på om den är äkta... Sen är det mer coolt att ha nåt som "ingen" riktigt känner igen! ;)

Känns lite risky att handla på ebay... :bag: Har handlat mycket kameraprylar från ebay tidigare, men inte nåt där äkthet och skick spelar roll. Vad har jag för garantier när jag handlar med honom, samt skriver han saker av saker som "gift" för att skippa tullen?

Nu är annonsen borta förövrigt, kan en fellow KS-are ha sett tråden och insett att han låg lite väl högt i pris?

16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bra grejer, klämt på massor och hjälpt en vän med köp i butik.

17. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg

Just detta är inget jag känner igen iallafall... Har burit min 114060 i över en månad och ingen har sagt någonting :)

vekktah gillar detta.
  18. ranepaj
    Trådstartare

ranepaj Bonde

Absolut, finns nog dom som kan bära en utan större problem. Jag tror dock att åldern på bäraren spelar roll. Som 19-åring med en rolle på handleden får man nog utstå en och annan ifrågasättning ;)

19. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Jag är 22 ^^ menmen, 1 månad är förmodligen alldeles för kort tid för att kunna dra någon slutsats.

20. ranepaj
    Trådstartare

ranepaj Bonde

Ah där ser man! :)

Bifogar screenshot på annonsen nu när den är borta:

21. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Den där var inte alls dum!

Dock har jag aldrig ägt en Oris så jag kan inte komma med någon input gällande kvalité, men jag har bara hört gott om dom.

ranepaj gillar detta.
  22. Omen

Omen Goldmember

Kul om du får hugg på något som leder till en bra affär, kom tillbaka och berätta![USER=1795]ranepaj[/USER]

Edit: Ranelid? :)

23. ranepaj
    Trådstartare

ranepaj Bonde

Absolut, det ska jag göra! Räkna med en paketöppning + handledsskott inom de närmsta månaderna! MÅSTE ha en sån!
    Inte jag nej, men nästan! ;)

Någon som har något att säga angående ebay-affärer? Som jag skrev tidigare så känns det lite swahili att köpa därifrån.

Omen gillar detta.
  24. vekktah

vekktah Borgare

Du behöver inte nojja med att handla från preppyboy såvitt jag förstår det. Jag har köpt massor på ebay, både klockor och annat. Aldrig varit problem, kolla omdömet bara. Jag skulle heller inte oroa mig för fejk vad gäller oris om handlaren har bra omdöme. (tror inte fejk-oris är så stort öht)

Vad gäller kommentarer på rolex så har jag efter 4 rolex under ett par år inte fått EN ENDA kommentar (utom från en annan klocknörd) vare sig angående äkthet eller i störst allmänhet. Folk kollar inte på klockor. annars finns det ett forum som heter friends of oris, där kan du också handla. Tror inte det är så stort problem med scammers i den prisklassen.

jabla gillar detta.
  25. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Håller med vekktah, det är verkligen få som lägger märke till din klocka och väldigt unikt att någon frågar om äkthet.

26. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Go for ORIS! Helt klart en favvo :)

27. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Har min första Oris nu och är nöjd. Känns gedigen, håller tiden bra, nice finish och ett bra pris.

ranepaj gillar detta.
  28. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Oris är helt klart bra grejer för pengarna. Men vaddå "inga tankar på att sälja"?! HAHAHA säger jag bara.. Har du väl hittat hit till KS så är det bevis nog på att du är fast i träsket så nog F.N kommer du att börja tänka tanken på att flippa klockor inom kort:)

B1884 gillar detta.
  29. Wotten0

Wotten0 Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar

Detta forum handlar inte om bra grejer för pengarna, utan om det högsta priset för grejerna.

30. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

:) Då var det bekräftat! Jag var lite osäker på ifall du var ett intelligensbefriat troll eller om du bara hade otur när du tänkte?! Men det är ju helt klart det första alternativet :)

Jockinho, Jacob, vikgul och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield