Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Oris prissänkning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Makkanxd, 15 oktober 2016.

1. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    :oris:
    Var inne på Rydbergs idag och kikade lite och såg att oris sänkt priset på deras modeller. Bl.a. Aquis som tidigare listade 18.300 går nu för 15.600 har jag för mig de va..
    Vad tror ni om det ? Kommer fler köpa oris ? Eller är det fortfarande ett för 'okänt' 'märke ?
    Och hur kommer det påverka beg priset på dom som redan har en ?

Lithium, jabla och Andy7750 gillar detta.
  2. Lithium

Lithium Stadsbo

Balle. Jag har en Aquis. Som tur är gillar jag den skarpt och säljer inte mina klockor.

Verkar som en ovanlig åtgärd att sänka listpris? Alla andra klockor jag kan komma på går upp i pris.

3. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vet inte om det påverkar beg priset negativt men det borde väl nästan göra de? Han jag snackade med sa typ att det är svårt å sälja klockor som är så pass dyra till folk som inte käkner till oris.. vilket jagkan förstå.

Margarinkungen och Lithium gillar detta.
  4. Lithium

Lithium Stadsbo

Tror också att det påverkar begagnatpriset negativt. Tyder på krisåtgärd pga låg försäljning.
    Tycker Aquisen blir riktigt prisvärd.

5. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ja, dom lär ju inte gjort det ifall försäljningen blomstrat direkt. Jag tyckte aquisen var prisvärd innan :dead:

6. MaziK

MaziK Friends of KS

Har för mig att jag sett en siffra på runt 60000 klockor per år för några år sedan. Sen om det är mycket eller lite är väl relativt

7. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Hmm. Trist på sätt o vis. Oris är ju redan rätt prisvärd som begagnad, så länge säljaren inte fantiserar.

8. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det jag menar. Måste bli rena rånet nu..

9. Kson

Kson Friends of KS

Är det Oris själva som sänker priset eller är det en återförsäljare?

10. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Oris själva

Kson gillar detta.
  11. Kson

Kson Friends of KS

Aj det va mindre bra :nailbiting:. Tråkig utveckling.

Innuce gillar detta.
  12. Pluto

Pluto Stadsbo

Kanske är konkurensen för hård? skulle gissa att många hellre lägger några extra tusen och istället köper en omega, tudor etc.

13. Clark Kent

Clark Kent Präst

Tror inte att det nödvändigtvis måste vara något negativt/tråkig utveckling, utan tvärtom riktigt smart.

Att det är bra kvalitet på klockorna är nog alla överens om. Att då istället för att som övriga försöka kräma ut varenda öre som går av konsumenterna, sänka priset något och bli ett ännu mer självklart val i prisklassen, kan lika väl göra att försäljningen kommer att öka en hel del.

Vad får Aquisen nu för konkurrenser i klassen 15.000? Utan att ha gjort någon större research gissar jag att det är det självklara valet.

14. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det som känns tråkigt. Tycker oris är värd varenda krona!

15. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nae för 15 k är det väl någon th gissar jag på. Men som tidigare sa att folk kanske sparar lite till och köper en omega typ

16. Clark Kent

Clark Kent Präst

Fast om man ska jämföra så måste man ju gå efter listpris, och då är automater med länk från TH nästan 5.000 dyrare.

17. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det är mer relevant att jämföra vad man får för samma peng, oavsett om det är Quartz eller automat. Länk eller gummi :)

18. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Både och, men många letar ju specifikt efter automatdykare på länk, då ligger Oris mycket bra till i spannet runt 15k!

19. Clark Kent

Clark Kent Präst

Blir bara lite som att jämföra äpplen med päron. Speciellt då jag tror att de flesta som är ute efter en automatdykare, (som var mitt exempel), inte ens sneglar på quartzarna för att se vad man kan få för samma peng :)

Det skulle vara spännade om någon hade lyckats snappa upp från Oris om de har meddelat vad orsaken är. I min värld skulle det dessutom osa av goodwill om man menade på att det ett statement tvärtom de övriga tillverkarnas ständiga prishöjningar. Bland det värsta i utsugarfasoner någonsin borde vara när IWC helt ogenerat gick ut och berättade hur man hade strategier för att höja priserna för Portofinon enbart av att ladda modellen med en mängd mjuka villha-värden, bland annat i samband med Peter Lindberghs fotosessions.

20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Priserna sänktes för att priserna i svenska butiker var mycket högre än de priser man kunde få via internet, "alla" köpte på nätet istället. Förutom att de sänkte priserna med cirka 15% minskade de även butikernas marginal. Sverige är nu tydligen väldigt billiga på Oris internationellt sett, vår moms är ju däremot 25% så...

jabla, Makkanxd och Clark Kent gillar detta.
  21. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Naturligtvis går beg.priset ner vad annars

Mr.Carrera gillar detta.
  22. Clark Kent

Clark Kent Präst

Menar du att det bara var i Sverige som priserna sänktes? Bättre för butikerna ändå med en mindre marginal många gånger än mycket marginal aldrig :)
    Det är ju lite som Eriksson och Sinn...de justerade sina priser neråt och nu ska det inte vara någon större skillnad på att köpa direkt från Sinn eller i butik.

23. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Finns det att läsa på nätet? Försökte googla men hittade inget. Låter riktigt efterblivet och oskönt gjort.

24. Makkanxd
    Trådstartare

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Undra om uret kommer justera sina priser något..

25. yonsson

Från:
    GBG
    Vet inte hur eller om priserna reglerats i andra länder, vet bara att de sänkte här för att det var svårsålt här på grund av prisskillnaderna.

Vad gäller Sinn var det ju idiotiskt med en prisskillnad mot Sinns egna hemsida i och med att i princip alla som gillar sinn vet att de har en egen webshop, dessutom är ju Sinn kända för att ta emot specialbeställningar.

26. yonsson

Från:
    GBG
    Ingen aning, uret skriver fel listpriser hela tiden, ingen biggie.

27. Clark Kent

Clark Kent Präst

Hm, jag ska leta. Minns att det var en föreläsning från en av IWC:s högre chefer på ett IWC-happening, så det var helt öppet och ogenerat.

månljus gillar detta.
  28. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Kan bara vara på ett klockforum som folk blir "upprörda" när en tillverkare sänker priserna! :rolleyes:

Knugen, Chami, North och 16 andra gillar detta.
  29. NickL

NickL Stadsbo

Var innte och testade Oris hos Magnusson i Gbg i torsdags och säljaren menade på att det hade med valutan att göra. De hade tydligen höjt för ett par år sedan pga dyr valuta och nu sänkte de tillbaka priset när valutan gått ned. Det var deras förklaring i alla fall.

Självklart tog man tillfället i akt och frågade efter offert. :cigar:

30. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Är det någon som vet om oris 65. Listat 16,5k tidigare eller om det är det nya priset?

Mårtenssons ur Brookfield