• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris?

Buckshot

Panerai
Det lutar åt att nästa inköp blir en Oris. Så då är frågan; Vad är det för märke? Vad har ni för erfarenheter? Kvalitet? Andrahandsvärde?
 
  • Like
Reactions: CLT

Buckshot

Panerai
Jag sökte faktiskt men kollade bara på sida 1. Sida 2 har en tråd som är ngt av vad jag letade efter; "Oris - nåt att ha?"
 

sjdswe

Breitling
Som sagt, finns flera trådar och mycket att googla på om Oris men så här tänkte jag för tio år sedan när jag blev bekant med märket. Jag ville ha en automat men hade en begränsad budget. Jag ville även ha en stilren klocka som kunde följa med genom livet oberoende trender. Jag läste på om alla klassiska märken men tyckte de låg över min budget. Sedan snöa jag in på Oris.
Det jag gillade och fortfarande gillar med Oris är att man får en riktig klocka för en helt ok peng. Jag gillar dessutom att märket är ganska anonymt. Det är flera som kommenterat min klocka men aldrig hört Oris innan. Sedan gillar jag designen. Stilren och lite större ur. Passar bra på mina 18 cm handleder. Väntar nu på min tredje Oris och kommer hålla mig kvar vid märket.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Som andra sagt - riktigt mycket riktig klocka för pengarna. I synnerhet begagnat, eftersom andrahandsvärdet inte är där det borde, i mitt tycke.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Deras jumping hour är riktigt fin

image.jpg
 

Anderz1

Omega
Som sagt, finns flera trådar och mycket att googla på om Oris men så här tänkte jag för tio år sedan när jag blev bekant med märket. Jag ville ha en automat men hade en begränsad budget. Jag ville även ha en stilren klocka som kunde följa med genom livet oberoende trender. Jag läste på om alla klassiska märken men tyckte de låg över min budget. Sedan snöa jag in på Oris.
Det jag gillade och fortfarande gillar med Oris är att man får en riktig klocka för en helt ok peng. Jag gillar
Deras jumping hour är riktigt fin

image.jpg
Deras jumping hour är riktigt fin

image.jpg

dessutom att märket är ganska anonymt. Det är flera som kommenterat min klocka men aldrig hört Oris innan. Sedan gillar jag designen. Stilren och lite större ur. Passar bra på mina 18 cm handleder. Väntar nu på min tredje Oris och kommer hålla mig kvar vid märket.
Oc
Deras jumping hour är riktigt fin

image.jpg
Ja det var den... Är det din?
 

soderlund

Cartier
Jag själv har en Oris på handleden. Kvalitetsmässigt håller den riktigt bra standard, både vad gäller urverk, finish och materialval. Jag skulle likställa dem med Omega, om än kanske bättre i vissa aspekter. Inte lika välkända kanske, men en klockentusiast kommer veta vad du har runt handleden.

Oris är även en av de få tillverkarna som ALDRIG haft en Quartz-verk i sina klockor utan har ALLTID haft mekaniska verk.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Har varit nära att impuls köpa Oris flera gånger, så nu håller jag mig borta från märket :) Dom gör väldigt fina klockor som andas kvalité för en bra peng
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, finns flera trådar och mycket att googla på om Oris men så här tänkte jag för tio år sedan när jag blev bekant med märket. Jag ville ha en automat men hade en begränsad budget. Jag ville även ha en stilren klocka som kunde följa med genom livet oberoende trender. Jag läste på om alla klassiska märken men tyckte de låg över min budget. Sedan snöa jag in på Oris.
Det jag gillade och fortfarande gillar med Oris är att man får en riktig klocka för en helt ok peng. Jag gillar dessutom att märket är ganska anonymt. Det är flera som kommenterat min klocka men aldrig hört Oris innan. Sedan gillar jag designen. Stilren och lite större ur. Passar bra på mina 18 cm handleder. Väntar nu på min tredje Oris och kommer hålla mig kvar vid märket.
+1 på detta. Gjorde "samma resa" inkl samma motivering men för lite förre år sedan :) Oavsett så är jag väldigt nöjd med min och kan tänka mig fler.
 

davnil

Breitling
Har en Oris XXL Classic 40 mm till salu för 3900 kr. Är köpt av Tysk urhandlare 2015. Klockan är i nyskick och har även fått ett ursnyggt läderarmband från MJ här på forumet. Skickar gärna bilder.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag själv har en Oris på handleden. Kvalitetsmässigt håller den riktigt bra standard, både vad gäller urverk, finish och materialval. Jag skulle likställa dem med Omega, om än kanske bättre i vissa aspekter. Inte lika välkända kanske, men en klockentusiast kommer veta vad du har runt handleden.

Oris är även en av de få tillverkarna som ALDRIG haft en Quartz-verk i sina klockor utan har ALLTID haft mekaniska verk.
Oris är bra klockor. Själv varit nöjd med dem och kvallen man får för pengarna men...

De har gjort Quartz. För att lämna någon sorts ref till detta så:
http://forums.watchuseek.com/f22/or...71.html#/forumsite/20758/topics/161971?page=1

Vidare kan du inte jämföra generiska selittaverk mot Omegas verk. Tycker att Omega ligger bra mycket längre "fram" på i stort sett alla punkter (ny jämför jag mitt huvud 2 dykare mot varandra). Inte sagt att jag tycker Oris gör något fel utan bara att man får bättre grejer hos Omega (dock för en ganska mycket större peng).
 

stenlund

Omega
Bara gott att säga om Oris, bra kvalitet, sitter riktigt bra på armen, deras gummiband tycker jag är betydligt skönare än både omegas och Sjöö Sandströms. Ångrar som fan att jag flippade min.
 

soderlund

Cartier
Oris är bra klockor. Själv varit nöjd med dem och kvallen man får för pengarna men...

De har gjort Quartz. För att lämna någon sorts ref till detta så:
http://forums.watchuseek.com/f22/or...71.html#/forumsite/20758/topics/161971?page=1

Vidare kan du inte jämföra generiska selittaverk mot Omegas verk. Tycker att Omega ligger bra mycket längre "fram" på i stort sett alla punkter (ny jämför jag mitt huvud 2 dykare mot varandra). Inte sagt att jag tycker Oris gör något fel utan bara att man får bättre grejer hos Omega (dock för en ganska mycket större peng).
Dit jag ville komma, var att boett, armband och lås, glas och dylikt är samma liga som Omega, i vissa fall bättre. Omega har finare urverk (det finns det ingen diskussion om), men urverken i Oris är inte dåliga. Må vara selittaverk, men dessa använder även Breitling, Sinn mfl. Har även för mig att Sellita villverkade urverken åt ETA, så dåliga är dem inte...

Att jämföra en Oris Aquis och en Omega PO går inte riktigt tycker jag, eftersom dem spelar i olika divisioner. Urverk i alla ära, men för pengarna du betalar för en Oris Aquis får du inte mycket hos Omega, oavsett modell
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Dit jag ville komma, var att boett, armband och lås, glas och dylikt är samma liga som Omega, i vissa fall bättre. Omega har finare urverk (det finns det ingen diskussion om), men urverken i Oris är inte dåliga. Må vara selittaverk, men dessa använder även Breitling, Sinn mfl. Har även för mig att Sellita villverkade urverken åt ETA, så dåliga är dem inte...

Att jämföra en Oris Aquis och en Omega PO går inte riktigt tycker jag, eftersom dem spelar i olika divisioner. Urverk i alla ära, men för pengarna du betalar för en Oris Aquis får du inte mycket hos Omega, oavsett modell
Breitling använder ETA-grund i sina basverk (när inte inhouse används). Har de bytt till selittaverk så är det något jag missat.

Selittaverk tillverkar inte åt ETA. Selittaverket sw200 är en klon på ETA:s 2824-2.

Ok så du vill inte jämföra dykarna m varandra, vilka vill du jämföra då?
 

Marhoi

Friends of KS
Oris Artelier Complication var min första "riktiga" klocka och jag var helnöjd. Väldigt snygg och hög kvalitetskänsla. Mycket klocka för pengarna!
 

soderlund

Cartier
Breitling använder ETA-grund i sina basverk (när inte inhouse används). Har de bytt till selittaverk så är det något jag missat.

Selittaverk tillverkar inte åt ETA. Selittaverket sw200 är en klon på ETA:s 2824-2.

Ok så du vill inte jämföra dykarna m varandra, vilka vill du jämföra då?
Jämför vad du får för hos bägge för samma pengar. Du får ju inte ens en dykare för samma pengar som en Aquis hos Omega
 

CarlV

Cartier
Har en Oris Agua svart ! En gedigen klocka som sticker ut! Hel nöjd! Andra handsvärdet är bra om man räknar i Kronor! Vilket man ska göra!
 
Topp