• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orisdykare som är mindre än ett hus?

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Halloj!

Precis som många andra här på forumet så har jag en förkärlek för Oris dykarmodeller. Jag har dock på grund av mina fiskpinnar till handleder känt mig tvungen till att hålla mig undan dem, men när jag nu är i köpartagen så har jag börjat fundera. Finns det kanske de som är runt 39-41 mm?:woot:
 

Rille

Rolex
Hur taniga handleder har du? Jag har lite under 17cm runt och tycker att 43an aquis sitter helt ok!
 

jandan

Panerai
Ja du Bojke, vi får bilda en klubb för oss med taniga handleder.... Jag har 165 i omkrets, jaja jag menar handleden..., och jag kan inte ha större klockor än max 42, jag skulle också gärna se en Orisdykare runt 40mm. Tom 42mm tycker jag känns stort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jepp, de närmsta jag hittade var 36 respektive 43 mm. Man kan väl ändå tycka att de borde ha någon modell i spannet där emellan?

Varför? Oris är ju inte direkt bakåtsträvande när det gäller design. De har ju dessutom riktat in sig på att köra just stora dykarklockor. 43mm skulle jag inte klassa som stort när det gäller dykare.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Varför? Oris är ju inte direkt bakåtsträvande när det gäller design. De har ju dessutom riktat in sig på att köra just stora dykarklockor. 43mm skulle jag inte klassa som stort när det gäller dykare.


Jag är inte ute efter att klaga på Oris, av det jag sett och känt är de faktiskt en av min favorittillverkare. Ändå kan jag tycka att en så pass stor tillverkare som har utvecklat så pass många olika modeller borde ha spottat ur sig en dykare i den storleken som jag efterfrågar. Om inte så vore det kanske på tiden, för jag tror faktiskt att efterfrågan finns, dels bland folk med klena handleder, men kanske framför allt bland mer konservativa människor som inte tycker att Orisdykarna har den ultimata storleken. Dessa personer är kanske i och för sig inte Oris huvudsakliga målgrupp, men jag tror som sagt att det finns kundunderlag för en lite mindre dykare.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har du provat irl? Jag tycker att 43 mm aquis sitter perfekt på mina tunna handleder och att den andra boettypen (diver?) på 44 känns mindre, faktiskt för liten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut! Rent stilmässigt känns det som att vi går mot mindre och mindre klockor, undantaget Oris och Breitling då, som till synes bara ökar. :)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Kollat vintage?? : )


Nej, inte mycket i alla fall. Jag letar dock först och främst efter nyare klockor, men om jag inte hittar någon så får jag kanske ge efter... Jag har inte riktigt vågat närma mig vintagedykare än, jag anar att jag kanske hade varit lite rädd för att bada med en sådan, vilket hade lett till att klockan kanske inte hade använts så mycket som den förtjänar.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Har du provat irl? Jag tycker att 43 mm aquis sitter perfekt på mina tunna handleder och att den andra boettypen (diver?) på 44 känns mindre, faktiskt för liten.

Nej, jag har faktiskt inte provat någon av dykarna på handleden. Det kanske är värt ett försök ändå...

Hur taniga handleder har du? Jag har lite under 17cm runt och tycker att 43an aquis sitter helt ok!

Jag har inga siffror, men väldigt tunna är de. Antagligen är de lite mindre än dina, men jag ska försöka vaska fram ett måttband och mäta.
 

fredtiger

Cartier
Absolut! Rent stilmässigt känns det som att vi går mot mindre och mindre klockor, undantaget Oris och Breitling då, som till synes bara ökar. :)
Intressant, jag har faktiskt trott att trenden mot större klockor har passerat trendstadiet och kommit för att stanna. Tänker på DSSD, PO, Explorer ii, DJ ii etc. Personligen är jag dock konservativ och har själv generellt svårt för stora klockor över ca 42mm varför Oris föll bort när jag letade dykare.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nej, jag har faktiskt inte provat någon av dykarna på handleden. Det kanske är värt ett försök ändå...
Absolut! Dessutom måste den vara skitstor för att inte användningsområdet ska överlappa för mycket med din tänkta omega AT:). En riktigt salt dykare ska ju inte gå att matcha mot någon normalt förekommande klädsel...

Själv har jag snöat in på aquis i titan/volfram, som förstås bara finns i 46 mm. Försöker intala mig att det funkar...
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Absolut! Dessutom måste den vara skitstor för att inte användningsområdet ska överlappa för mycket med din tänkta omega AT:). En riktigt salt dykare ska ju inte gå att matcha mot någon normalt förekommande klädsel...

Själv har jag snöat in på aquis i titan/volfram, som förstås bara finns i 46 mm. Försöker intala mig att det funkar...


Ah, skarpt av dig att se det från den aspekten, det gjorde jag inte själv. När du nu nämner det så skulle jag självklart behöva ett grisigare alternativ till en något dressigare dykare och en AT eller liknande. Det är därför detta forum är så bra, alla forummedlemmar kan komma på så många anledningar till att köpa fler klockor.:D
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är det verkligen omkretsen på handleden som sätter standard för vilken storlek på klocka man bär upp? Tycker personligen vidden/storleken på handen är viktigare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det verkligen omkretsen på handleden som sätter standard för vilken storlek på klocka man bär upp? Tycker personligen vidden/storleken på handen är viktigare.

En kombination kanske? Formen på handleden gör ju också sitt. Platta handleder ser ju större ut än runda. Tror dock tanken sätter de största käpparna i hjulet när det gäller val av klocka utifrån storlek.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Är det verkligen omkretsen på handleden som sätter standard för vilken storlek på klocka man bär upp? Tycker personligen vidden/storleken på handen är viktigare.


Jag skulle tro att jag har hyfsat stora händer, speciellt i jämförelse med handledsmåttet. Jag har tänkt på det du skriver, och alla mina klockor ser faktiskt mindre ut i verkligheten än vad de gör på mina wristshots, så kanske ligger det någonting i det. Jag får väl helt enkelt släpa mig i väg till en Oris-AD och prova. Kanske lägger jag upp en bild i tråden, med hand och allt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag har inge jättehandleder men tycker mig själv kunna bära upp klockor på 46 mm. Dock breda händer och platta handleder :) Så testa innan du utesluter något.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Eftersom det jag sökte inte fanns, och vi i stället bytte ämne lite tänkte jag delge er lite bilder på min största klocka. Som ni kanske ser på bilderna så är det en Orient ray, och mäter 42 mm utan krona (har jag för mig). När jag köpte denna så gjorde jag lite av en storlekschansning, trots det som för många är hyfsat blygsamma mått. Om den gick hem? Det beror väl lite på hur man ser på det.

Först ut: wristshot utan hand. Som någon på forumet har skrivit till mig; groteskt stor.


Annan vinkel, ser inte riktigt lika dumt ut.


Ungefär som det ser ut i verkligheten (det ser enligt mig aningen bättre ut på riktigt).
HBaQjLB.jpg


Gubbaskott!


För visst ser det inte så illa ut när man inte bara ser handleden?:eek:

OT: Måste skaffa skojigare klockor.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Var förbi storstan (Malmö) och provade en 43 mm Oris... NÄ, DET FÅR JAG NOG SKIPPA! :dead:
Det väckte dock lite tankar, kanske funkar en 36 mm? Jag menar alltså inte en av de blingiga damklockorna, utan de som man på bild hade kunnat missta för 43 mm. Jag får väl ge mig på att prova en sådan också... Men först två frågor:
1. Jag är ute efter en "brutal" diver, är de mindre modellerna också köttiga?
2. Finns de med det sköna vågmönstret eller med gula index? (Ja, jag är lat, hänvisa inte till Google.)

Tack för det mentala stödet, KS!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Kolla deras Artelier linje för att vara säker på att inte på förhand välja bort fina dinkor i rätt size.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Kolla deras Artelier linje för att vara säker på att inte på förhand välja bort fina dinkor i rätt size.

Jag är faktiskt sugen på just Oris artelier complication moonphase, men känner samtidigt att den nog tyvärr skulle bli en hyllvärmare. Det får bli en dykare eller två innan jag känner att jag kan ta det aningen mer dressade steget.
 
Topp