• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Vad är det här? 18 sidor och ingen depth gauge?
Här är min, ursäkter för den dassiga bilden och skyller på ipod.
IMG_0076.JPG
 

RBJ

Breitling
Hej alla, har den nya Oris Sixty Five 42mm på gång men innan jag slagit till tänkte jag kolla runt här, men det verkar inte vara så många om ens någon besitter en? Enligt mig verkar det vara en mycket prisvärd dykare som konkurrerar med bla Aquaracer, Semaster Proffesional mm. Vad tycker ni?
 

RBJ

Breitling
Hej alla, har den nya Oris Sixty Five 42mm på gång men innan jag slagit till tänkte jag kolla runt här, men det verkar inte vara så många om ens någon besitter en? Enligt mig verkar det vara en mycket prisvärd dykare som konkurrerar med bla Aquaracer, Semaster Proffesional mm. Vad tycker ni?
 

Dimebag

Breitling
Hej,
Har precis kommit över en sprillans Oris aquis Great Barrier Reef Limitied Edition 2. Finns det intresse för lite bilder så kan jag langa fram några, amatörfotograf dock. Men framför allt är jag nyfiken på vad ni kunniga har för åsikt kring pjäsen. All feedback/info kring klockan uppskattas!

Trevlig söndag alla!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hej,
Har precis kommit över en sprillans Oris aquis Great Barrier Reef Limitied Edition 2. Finns det intresse för lite bilder så kan jag langa fram några, amatörfotograf dock. Men framför allt är jag nyfiken på vad ni kunniga har för åsikt kring pjäsen. All feedback/info kring klockan uppskattas!

Trevlig söndag alla!
Är det inte bättre att du som har klockan ger feedback och info till oss andra ;)
 

Snake

Omega
Hej alla, har den nya Oris Sixty Five 42mm på gång men innan jag slagit till tänkte jag kolla runt här, men det verkar inte vara så många om ens någon besitter en? Enligt mig verkar det vara en mycket prisvärd dykare som konkurrerar med bla Aquaracer, Semaster Proffesional mm. Vad tycker ni?
 

Snake

Omega
Den är riktigt snygg, helt i klass (utseendemässigt) med dem du nämner! Underbar kombo mellan retro & modern look. Har alltid gillat Oris & är mycket nöjd med min!
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Hej alla, har den nya Oris Sixty Five 42mm på gång men innan jag slagit till tänkte jag kolla runt här, men det verkar inte vara så många om ens någon besitter en? Enligt mig verkar det vara en mycket prisvärd dykare som konkurrerar med bla Aquaracer, Semaster Proffesional mm. Vad tycker ni?


Jag säger kör! Jag har både en Aquaracer och en Oris sixty five 40 mm och föredrar Orisen av dem två!:) Har även ägt en black bay som enligt mig har en högre kvalitetskänsla, men blir ändå gladare när jag använder Orisen tycker designen är klockren och älskar glaset! Rullar för tillfället nästan bara på orisen och en explorer 2!:)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Aquis eller Sixty-five? :)
Lite partisk i frågan, men tar 65 alla dagar i veckan före en Aquis! Var påväg att köpa en Aquis, men efter att ha testat den tappade jag allt sug! Var i Edinburgh för en månad sedan och passa på att svänga förbi en klockaffär och slutade med ett spontanköp av en 65 och trivs fortfarande grymt bra med den!:) Men tycker Oris generellt ger mycket kvalitet per krona så val av modell är nog mer personlig smak!:)
 

Cryssarn

Rolex
Lite partisk i frågan, men tar 65 alla dagar i veckan före en Aquis! Var påväg att köpa en Aquis, men efter att ha testat den tappade jag allt sug! Var i Edinburgh för en månad sedan och passa på att svänga förbi en klockaffär och slutade med ett spontanköp av en 65 och trivs fortfarande grymt bra med den!:) Men tycker Oris generellt ger mycket kvalitet per krona så val av modell är nog mer personlig smak!:)
hur är bezelen? lite lockande med keramisk på aquis
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni chansen är att oris släpper en 39mm av dykar alt pilot modell? Tycker att de främst har klockor som ligger på 41mm och uppåt. Förutom då sixty five diver, synd att de inte gjorde den till iaf 150m.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
hur är bezelen? lite lockande med keramisk på aquis
Enligt mig är bezelen bra! Inte i klass med en subc men inget glapp eller liknande och är skön att vrida! Men den är tunnare än många andra bezeler vilket kan göra att den uppfattas lite mindre stabil! Tror också patinan på bezelen kan bli bra med tiden och matcha klockan!;) Har du testat Aquisen?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni chansen är att oris släpper en 39mm av dykar alt pilot modell? Tycker att de främst har klockor som ligger på 41mm och uppåt. Förutom då sixty five diver, synd att de inte gjorde den till iaf 150m.
Vad ska du med 150m till? Du kan ju kolla dykrecensionen med sixty five på ablogtowatch! Om du inte tänkt göra dekompressionsdyk är 100 meter nog!:)
 

Cryssarn

Rolex
Enligt mig är bezelen bra! Inte i klass med en subc men inget glapp eller liknande och är skön att vrida! Men den är tunnare än många andra bezeler vilket kan göra att den uppfattas lite mindre stabil! Tror också patinan på bezelen kan bli bra med tiden och matcha klockan!;) Har du testat Aquisen?
ja det har jag, men aldrig slagit till. Undrar om det kan vara för vi inte klickar? är en puck till klocka trots allt
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
ja det har jag, men aldrig slagit till. Undrar om det kan vara för vi inte klickar? är en puck till klocka trots allt
Lite den känslan jag fick också! Kvalitén är det ju verkligen inget fel på! Tycker länken kändes stabil men alldeles för kraftig om man jämför med en black bay eller subc där länken känns stabil men ändå smidig!
 

Cryssarn

Rolex
Lite den känslan jag fick också! Kvalitén är det ju verkligen inget fel på! Tycker länken kändes stabil men alldeles för kraftig om man jämför med en black bay eller subc där länken känns stabil men ändå smidig!
får se. Det står mellan den, en colt 44 eller en ranger. Får inte pengarna förrän i december, så jag får se vad jag har för budget. Fastnat för den som är lite svagt blåaktig
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Vad ska du med 150m till? Du kan ju kolla dykrecensionen med sixty five på ablogtowatch! Om du inte tänkt göra dekompressionsdyk är 100 meter nog!:)

Har lite fått för mig att det inte är en riktig "air diver". Sen har jag också fått för mig att ju högre meter antal ju mindre är risken för läckage pga åldrande packningar osv. Såg en recension på klockan men då gick de kanske inte ner mer än 5 meter med klockan. Men jag har troligen fel. Gillar lite att ha en viss marginal även om man kanske inte använder de där 150-200 meter på klockan ☺️
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Har lite fått för mig att det inte är en riktig "air diver". Sen har jag också fått för mig att ju högre meter antal ju mindre är risken för läckage pga åldrande packningar osv. Såg en recension på klockan men då gick de kanske inte ner mer än 5 meter med klockan. Men jag har troligen fel. Gillar lite att ha en viss marginal även om man kanske inte använder de där 150-200 meter på klockan ☺️
Kan absolut förstå dig! Jag dyker en del och tänkte ta med sixty five nästa gång så får väl se om det går åt helvete!:)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Ja man kanske är lite feg, men skulle inte kliva in i duschen med en 50 meters klocka och troligen inte bada i vågor med en 100 meters. Återkom om den höll :D
De ska jag göra!:) Jag skulle inte heller duscha med en 50m om den inte hade skruvad krona, men iso 6425 som är certifiering för dykklockor säger att 100 m är inom deras gränser!:)
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
De ska jag göra!:) Jag skulle inte heller duscha med en 50m om den inte hade skruvad krona, men iso 6425 som är certifiering för dykklockor säger att 100 m är inom deras gränser!:)

Har inte läst om sixty five är ISO certifierad. Är den det så är det nog lugnt! Väntar på att min airdiver sbcm023 ska komma tillbaka från seiko. Men hade önskat mig en dykare med quartz och safirglas på 39mm, är i dagsläget svårt att hitta.

Tittade på oris pro pilot som vardagsklocka men var tyvärr lite för stor med sina 41mm.
 
Topp