• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
825FE759-1F4D-4F19-AB65-285D67F1F2D7-4527-00000623FC3679CE.jpg
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Oris är en klar favorit, svårt att hitta mer prisvärda klockor. Har haft ett par stycken och kommer nog köpa nån till när rätt objekt dyker upp...
 

Bottenviken

Breitling
Ni som var med från klocksnacks start kanske kommer ihåg hur mycket jag tjatade om Oris när det begav sig. Min första mekaniska klocka var en Oris och sedan dess har jag nog ägt 10-15 stycken. Jag sa alltid att Oris var favoritmärket och trevligare än de flesta andra tillverkarna.

Nu har jag inte haft någon Oris i samlingen sedan ett par år, de flesta klockor jag köpt har legat i en högre prisklass och jag tappade suget på märket av någon konstig anledning..

..tills idag när jag fick hem denna Oris Aquis Carlos Coste IV. Helvete vilken härlig känsla. Roligaste klockköpet på väldigt länge, ingen av alla Rolex, Panerai etc. har fått mig såhär glad! Oris dykare är så in i helvete underskattade. Finns inget i prisklassen som kan mäta sig med dessa kvalitetsmässigt.

Fan va kul! All kärlek till Oris!

IMG_2694.JPG
IMG_2695.JPG
IMG_2696.JPG
IMG_2698.JPG
IMG_2699.JPG


Ambassadör Asplund är tillbaka!

:oris:

/Asplund
Jag har två Oris dykare och jag kan bara hålla med dig om att kvalitéts känslan får en på gott humör :)
 

leiden

Rolex
Hej!

Har just nu min första Oris, en TT1 från 2009 oservad, så jag har ingen erfarenhet av varken märket eller urverket. Det är väl ett SW200?
Jag tycker att det är något underligt med gångreserven. När jag har använt den under dagen och lägger den ifrån mig så har den en gångreserv på ca 8-12 timmar innan den stannar. Läste på ett annat forum att man kunde vrida upp den 30-40 varv för att boosta gångreserven, och att gångreserven endast laddas till hälften om den används under en dag. Jag vet inte vad som är riktigt, de Seiko jag har att jämföra med når full gångreserv efter en dag på armen.
Jag provade därför att vrida upp den 30- 40 varv, bära den en dag, vrida upp den igen dagen därpå, bära den under dagen och sedan lägga den ifrån mig. Jag fick inget bättre resultat jämfört med när jag inte vred upp den, den stannade efter ca 10 timmar. Gångavvikelsen under den här tiden var ca -30 sekunder/24h.
Provade då att vrida upp den igen 30-40 varv och sedan lägga ifrån mig den för att se hur länge den skulle gå, och då tickade den på i nästan exakt 40 timmar med en gångavvikelse på ca -40 sekunder över hela tidsperioden.

Varför är det såhär och hur borde det vara?

Tack :)

(Är den här frågan redan besvarad i annan tråd får ni gärna hänvisa mig dit)
 

leiden

Rolex
Hej!

Har just nu min första Oris, en TT1 från 2009 oservad, så jag har ingen erfarenhet av varken märket eller urverket. Det är väl ett SW200?
Jag tycker att det är något underligt med gångreserven. När jag har använt den under dagen och lägger den ifrån mig så har den en gångreserv på ca 8-12 timmar innan den stannar. Läste på ett annat forum att man kunde vrida upp den 30-40 varv för att boosta gångreserven, och att gångreserven endast laddas till hälften om den används under en dag. Jag vet inte vad som är riktigt, de Seiko jag har att jämföra med når full gångreserv efter en dag på armen.
Jag provade därför att vrida upp den 30- 40 varv, bära den en dag, vrida upp den igen dagen därpå, bära den under dagen och sedan lägga den ifrån mig. Jag fick inget bättre resultat jämfört med när jag inte vred upp den, den stannade efter ca 10 timmar. Gångavvikelsen under den här tiden var ca -30 sekunder/24h.
Provade då att vrida upp den igen 30-40 varv och sedan lägga ifrån mig den för att se hur länge den skulle gå, och då tickade den på i nästan exakt 40 timmar med en gångavvikelse på ca -40 sekunder över hela tidsperioden.

Varför är det såhär och hur borde det vara?

Tack :)

(Är den här frågan redan besvarad i annan tråd får ni gärna hänvisa mig dit)
Ingen som har någon input i frågan? :)
 

Bottenviken

Breitling
Hej!

Har just nu min första Oris, en TT1 från 2009 oservad, så jag har ingen erfarenhet av varken märket eller urverket. Det är väl ett SW200?
Jag tycker att det är något underligt med gångreserven. När jag har använt den under dagen och lägger den ifrån mig så har den en gångreserv på ca 8-12 timmar innan den stannar. Läste på ett annat forum att man kunde vrida upp den 30-40 varv för att boosta gångreserven, och att gångreserven endast laddas till hälften om den används under en dag. Jag vet inte vad som är riktigt, de Seiko jag har att jämföra med når full gångreserv efter en dag på armen.
Jag provade därför att vrida upp den 30- 40 varv, bära den en dag, vrida upp den igen dagen därpå, bära den under dagen och sedan lägga den ifrån mig. Jag fick inget bättre resultat jämfört med när jag inte vred upp den, den stannade efter ca 10 timmar. Gångavvikelsen under den här tiden var ca -30 sekunder/24h.
Provade då att vrida upp den igen 30-40 varv och sedan lägga ifrån mig den för att se hur länge den skulle gå, och då tickade den på i nästan exakt 40 timmar med en gångavvikelse på ca -40 sekunder över hela tidsperioden.

Varför är det såhär och hur borde det vara?

Tack :)

(Är den här frågan redan besvarad i annan tråd får ni gärna hänvisa mig dit)
I mina öron låter det rätt normalt. Gångreserven blir inte fullt uppdragen under en dag på din handled. Så vida du inte har ett yrke där du rör extremt mycket på dig. Däremot när du drar klockan manuellt - ja då blir även gångreserven fullt uppdragen. Gångavvikelsen på ca 30sek skulle kunna indikera att det är dags för en service. Det borde gå att komma ner till +/-15sek.
Jag gissar att det sitter ett ETA verk i din TT1 - det gör et nämligen i min (fast min är å andra sidan 9 år äldre)
 

Frodda

Omega
Vad är detta för modell? Säljaren säger oris diver sixty five.
Gillade den skarpt!!
 

Bilagor

  • Screenshot_20161225-094628.png
    Screenshot_20161225-094628.png
    158.8 KB · Visningar: 78

Dimebag

Breitling
Hej,
Jag undrar ifall någon vänlig orisfantast kan hjälpa mig att hitta min nästa Oris. Jag letar efter en Oris aquis small second date grey (tungsten). Min lokala butik har den dessvärre bara i titan och jag misstänker att den utgått:(
Begagnad är inte aktuellt.
Tack på förhand!
 

Makkanxd

Rolex
Hej,
Jag undrar ifall någon vänlig orisfantast kan hjälpa mig att hitta min nästa Oris. Jag letar efter en Oris aquis small second date grey (tungsten). Min lokala butik har den dessvärre bara i titan och jag misstänker att den utgått:(
Begagnad är inte aktuellt.
Tack på förhand!
Du har ingen större stad i närheten? Isåfall är det väl bara kliva in i nästa butik om nu din ad inte vill ta hem en?
 

Dimebag

Breitling
Du har ingen större stad i närheten? Isåfall är det väl bara kliva in i nästa butik om nu din ad inte vill ta hem en?
Tack för ditt svar Makkanxd!
Nja, inte direkt. Hittade en tråd på Flashback med kontaktuppgifter till svenska orisåterförsäljare så det blir väl till att ringa runt lite imorgon:) är mest rädd för att den slutat att tillverkas. Jag har ens inte ett modellnr på den:-/
 
Topp