• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Nors

Omega
Hej!
Någon som vet vars jag kan införskaffa verktyg för att byta klockband på min oris aquis? det verkar krävas en minimal flatmejsel till skruvarna på luggarna, sen ett mindre don.
någon schysst hemsida hittar jag inte :S
Samt om någon har ett svart gummiband till oris aquis date 43mm liggandes så skulle det vara intressant =)
Tack på förhand
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Hej!
Någon som vet vars jag kan införskaffa verktyg för att byta klockband på min oris aquis? det verkar krävas en minimal flatmejsel till skruvarna på luggarna, sen ett mindre don.
någon schysst hemsida hittar jag inte :S
Samt om någon har ett svart gummiband till oris aquis date 43mm liggandes så skulle det vara intressant =)
Tack på förhand
Kolla Bauhaus om du har en nära, de har eller conrad.se. :)
 

Lindeberg

Omega
Hej!
Någon som vet vars jag kan införskaffa verktyg för att byta klockband på min oris aquis? det verkar krävas en minimal flatmejsel till skruvarna på luggarna, sen ett mindre don.
någon schysst hemsida hittar jag inte :S
Samt om någon har ett svart gummiband till oris aquis date 43mm liggandes så skulle det vara intressant =)
Tack på förhand

Jag letade i många bygghandlar och efter elektronikmejslar utan att riktigt hitta helt rätt. Kontade en Oris-AD i Göteborg som gick med på att sälja två mejslar (en för bandbyte och en för länkkortning) och skicka till mig. Det funkade bra för mig.
 

Nors

Omega
Jag letade i många bygghandlar och efter elektronikmejslar utan att riktigt hitta helt rätt. Kontade en Oris-AD i Göteborg som gick med på att sälja två mejslar (en för bandbyte och en för länkkortning) och skicka till mig. Det funkade bra för mig.
Jag letade i många bygghandlar och efter elektronikmejslar utan att riktigt hitta helt rätt. Kontade en Oris-AD i Göteborg som gick med på att sälja två mejslar (en för bandbyte och en för länkkortning) och skicka till mig. Det funkade bra för mig.
Bra idé! Jag ska ta och börja ringa runt, jag finner som inga specifika verktyg för just det där ingreppet på en oris, jag googlar nog fel :banghead:
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
tack så hemskt mycket! vet du även exakt vilka verktyg jag behöver? jag har aldrig bytt på orisen så jag har ingen aning :)
tack på förhand
Kommer inte ihåg bredden trots två Oris men köper du en 1,2 mm samt en 1,5 så klarar du dig. Har för mig att du behöver två lika. Mejslarna kostar ca 50 kr st. Lycka till!
 

Lindeberg

Omega
Jag ser nu att mina mejslar kommer från Horotec.ch, den med ref som slutar på 120 är 1,2 mm bred, och den andra slutar på 200 så jag antar att den är 2 mm(?). Passar perfekt till min Aquis. Problemet med många av de elektronikmejslar jag testade var att de inte var tillräckligt smala/"vassa" för att komma ner i spåret i skruven, även om bredden stämde.

Hade förstås varit mer rimligt om Aquisen kom med skruvmejslar från början, med tanke på att både länken och gummit är de bästa jag någonsin testat på handleden.
 

Nors

Omega
Jag ser nu att mina mejslar kommer från Horotec.ch, den med ref som slutar på 120 är 1,2 mm bred, och den andra slutar på 200 så jag antar att den är 2 mm(?). Passar perfekt till min Aquis. Problemet med många av de elektronikmejslar jag testade var att de inte var tillräckligt smala/"vassa" för att komma ner i spåret i skruven, även om bredden stämde.

Hade förstås varit mer rimligt om Aquisen kom med skruvmejslar från början, med tanke på att både länken och gummit är de bästa jag någonsin testat på handleden.
Det hade varit perfekt om sånt följde med!
måste jag använda något slags don för att få ut pinnarna? (efter att skruvarna är borta dvs)
 

Lindeberg

Omega
På ena sidan är det en skruv, på andra sidan en skruvskalle med en lång cylinder. Det bör vara lättast att skruva ur den "korta" skruven först, men jag vet inte vilket håll den sitter på som standard. När du tagit bort skruven, får du möjligen skjuta lite på cylindern för att få ut den, kanske med hjälp av skruvmejseln eller något annat litet don.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Du lär inte behöva något dorn. Gänga ur skruven delvis och tryck sedan in den i länken igen. Då åker andra sidans skalle automatiskt ut, och du kan då efter att ha tagit bort den lilla skruven dra ur cylinderdelen helt.
 

Bottenviken

Breitling
Hej, när jag skruvar upp min Aquis så roterar rotern runt. Hela klockan vibrerar, vet ni vad som har hänt?
Har varit med om samma sak på min TT1 Diver från sent 90-tal. Det är ngt som gått sönder i urverket. Kommer inte ihåg vad det hette - men det var inte dyrt att fixa hos en urmakare. Passa på att göra en fullservice.
 

injection

Omega
Har varit idag på Huke och klämt på en Deep Blue Oris, riktigt snygg! Det blir en framöver, definitivt!
Var är det bästa stället att handla ifrån? den kostade 15 tusen på Huke, var köpte ni era?

Tack
 

Makkanxd

Rolex
Går det att förhandla lika bra på Oris nu sen de sänkte priset i somras? Eller har det blivit tuffare och det mer är listpris som gäller?
 

lofgreno

Audemars
Inne på Klockmäster och kände på denna lilla godbit. Passa perfekt. Denna ska införskaffas framöver. ☺
20170126_182447.jpg
 

Makkanxd

Rolex
Har varit idag på Huke och klämt på en Deep Blue Oris, riktigt snygg! Det blir en framöver, definitivt!
Var är det bästa stället att handla ifrån? den kostade 15 tusen på Huke, var köpte ni era?

Tack
Vill du ha billigare alternativ?
C24 kostar en 11500kr uret 13800kr. En begagnad får du säkert för 8500-10000kr
Jag har alltid köpt mina Oris begagnade.
 

lofgreno

Audemars
Inne på Klockmäster och kände på denna lilla godbit. Passa perfekt. Denna ska införskaffas framöver. ☺
20170126_182447.jpg
Håller med om att den är riktigt snygg. Men inte är den väl liten i ordets rätta bemärkelse? Ca 45mm?
Nja, den är ju 41mm och tyckte det passade mig rätt bra. Provade på Day/Date versionen också på 45 mm. Den funkade men kändes faktiskt lite för stor. Chrono varianten på 45mm hade kanske funkat bättre.
 
Topp