Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Orven Superkompressor

Diskussion i 'Vintage' startad av Exekys, 11 augusti 2016.

1. Exekys
    Trådstartare

Exekys Torpare

Från:
    Uppsalatrakten
    Bästa medberoende,

Jag tänkte fråga om det är någon som råkar veta mer om tillverkaren Orven och denna superkompressor? Den är från mitten av 60-talet så vitt jag vet. Plexit är bytt enligt säljaren (köpten den för en spottstyver för 5 år sedan), men både tavla och visare är nog orörda. Lumen är, som sig bör, stendöd, och datumet lever sitt eget liv. Den håller tiden helt ok, men det är ju inte den primära orsaken till att jag har den ;)

Baksidan hänvisar till två Bevet, 817587 och något mer, men klockan har nog spenderat sådär en 30 år på NATO-band, så det är rätt blankt på baksidan...

Jag har inte öppnat den, mest för att jag är en klåpare och lärt mig leva mitt liv efter devisen "don't fix it if it aint broken".

Hur som helst, om någon ver mer är det uppskattat.

Hälsningar //markus

Gummo, Mernis Bajra, tobb3 och 6 andra gillar detta.
  2. tobb3

tobb3 Bonde

Från:
    Stockholm
    Kul klocka hade själv en Super Compressor för en del år sedan men hade lite svårt för storleken :/
    Det enda jag hittar om Orven är att det verkar ha varit ett Australisk företag som under 60-70' talet importerade delar från Schweiz och sen plockade ihop dem på plats och sålde lokalt. Har förmodligen urverk från A.Schild (AS).

Exekys gillar detta.
  3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tur det finns olika storlekar då!

4. tobb3

tobb3 Bonde

Från:
    Stockholm
    Jo finns ju jumbo varianter men de brukar väl var lite svårare att få tag på :/...Men SC känns som avslutat kapitel för mig, tror jag :rolleyes:

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Gummo, Exekys och tobb3 gillar detta.
  6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Coola klockor och en trevlig storlek på den lilla tycker jag. Har själv en av märket Aetos. Kortfattat så var det en boetttillverkare som hette EPSA som gjorde boetterna som användes av olika klockmärken, bl a Longines.
    Finns lite att läsa här:
    http://wornandwound.com/guide-super-compressors/

Här är min med ganska härlig patina på index och visare.
    image.jpg

ignatz, Gummo, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  7. Exekys
    Trådstartare

Exekys Torpare

Från:
    Uppsalatrakten
    Snacka om lika som bär, även om min inte har samma patina.

Criss Cross gillar detta.