• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orven Superkompressor

Exekys

Cartier
Bästa medberoende,

Jag tänkte fråga om det är någon som råkar veta mer om tillverkaren Orven och denna superkompressor? Den är från mitten av 60-talet så vitt jag vet. Plexit är bytt enligt säljaren (köpten den för en spottstyver för 5 år sedan), men både tavla och visare är nog orörda. Lumen är, som sig bör, stendöd, och datumet lever sitt eget liv. Den håller tiden helt ok, men det är ju inte den primära orsaken till att jag har den ;)

Baksidan hänvisar till två Bevet, 817587 och något mer, men klockan har nog spenderat sådär en 30 år på NATO-band, så det är rätt blankt på baksidan...

Jag har inte öppnat den, mest för att jag är en klåpare och lärt mig leva mitt liv efter devisen "don't fix it if it aint broken".

9SMjBrb.jpg

8qjg33y.jpg

AcOvJVN.jpg


Hur som helst, om någon ver mer är det uppskattat.

Hälsningar //markus
 

tobb3

Omega
Kul klocka hade själv en Super Compressor för en del år sedan men hade lite svårt för storleken :/
Det enda jag hittar om Orven är att det verkar ha varit ett Australisk företag som under 60-70' talet importerade delar från Schweiz och sen plockade ihop dem på plats och sålde lokalt. Har förmodligen urverk från A.Schild (AS).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul klocka hade själv en Super Compressor för en del år sedan men hade lite svårt för storleken :/
Det enda jag hittar om Orven är att det verkar ha varit ett Australisk företag som under 60-70' talet importerade delar från Schweiz och sen plockade ihop dem på plats och sålde lokalt. Har förmodligen urverk från A.Schild (AS).
Tur det finns olika storlekar då!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Exekys

Cartier
Topp