• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Osäker förstagångsköpare av 5513 Submariner söker råd...

Detta blir mitt första inlägg på KS så hej allesammans.

Jag funderar på att slå till på min första vintage sub från en privat säljare men känner mig lite osäker på om allt verkligen står rätt till med uret. I synnerhet så tycker jag att serienumret ser mycket tveksamt ut i förhållande till typsnittet/kvaliteten på siffrorna.

Känns som att jag själv kan karva in bättre siffror med en skruvmejsel... :(

Anyways, dela mer än gärna era tankar om detta objekt.

Vh,
Henrik

IMG_4968[1].JPG

IMG_4967[1].JPG

IMG_4965[1].JPG
IMG_4966[1].JPG
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, det ser väl inte direkt fabriks ut det där. Kan vara en urmakare som försökt förstärka serienumret då det börjat nötas bort. Inte direkt lätt att se på dina bilder. Bilden på tavlan lämnar också en hel del att önska. Kan du ta bättre? Jag vågar inte säga något när jag kikar på luren. Visarna ser fuktskadade ut men det är som sagt ganska så dåliga bilder.

Om du går till VRF så har de ett tavelarkiv. Då kan du jämföra tavlan mot liknande 5513 i samma serial range.
 
Hej Per och tack för input och tipset om VRF.

Har dessvärre inga fler bilder att tillgå.

Ska ta en närmare titt på klockan senare i veckan.

Tror du har helt rätt ang serienumret.

Ang visarna så har de ett tunt "ludd" över sig. Oklart om det är damm eller rost.

Detta är ingen mint klocka men till rätt pris så kanske det är en bra start på vintage samlandet ändå(?)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Är klockan superbillig det är därför du vill ha den?
Du måste begära bättre bilder eller om det är möjligt ,se klockan i verkligheten.
 

Daytona96

Rolex
Hmm, kan det vara ett ihopplock?
Tycker det verkar skumt med siffrorna mellan luggarna samt att boetten ser jäkligt tjock ut och i bra skick om man jämför med hur klockans urtavla samt inlägg ser ut.
Det är nog bäst att se den i verkligheten som sagt för vara på den säkra sidan.
 
Har inte fått prisförslag från säljaren ännu men jag gissar att det kommer vara min 50k.

Jag kommer absolut ta en ordentlig titt på den f2f samt öppna upp den innan jag öppnar plånboken ;)

Kan absolut vara ett ihopplock, är ju inte helt ovanligt med dessa gamla klockor...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hmmm... Oavsett hur det ligger till med serienumret hade jag inte köpt den.. Tavlan och visare ser rätt risiga ut...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska man tro det inristade serienumret så är det en sen 5m. Skiljer rätt många år från en med 3m. Det som är viktigt är att du kan läsa det som ursprungligen varit stansat som serienummer. Kan du inte läsa det så skulle jag inte ens överväga klockan. Då vet du ju inte om det som är inristat är korrekt. En klocka utan serial är i princip omöjlig att sälja och du kommer aldrig att kunna vördera eller försäkra den.

För 50k så kan du få klockor utan tvivel. Ha tålamod och leta vidare. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vore ju inte första gången det byggs ihop en dyr modell av blandade delar. Tyvärr.
Vad säger er att denna är ihopplockad? Säger inte att den inte är det men jag blir nyfiken när folk säger så utan att komma med mer information.
 
Senast ändrad:

poormans

Rolex
stansningen/gravyren ser väldigt "grov och klumpig" ut men med det sagt så kan de förvisso se ut som ett fyllo stansat dem, ibland, men inte på en 5-milj serie om jag minns rätt och många frågetecken och dåliga bilder är ingen bra combo på en så dyr klocka
 

JohnDoe

Rolex
Vad säger er att denna är ihopplockad? Säger inte att den inte är det men jag blir nyfiken när du säger så.
Nej jag vet inte om den är ombyggd. Men kan hålla med om att serienr ser konstigt ut. Har haft en 1803 från 68 och en 6694 från 66 och ingen av dem har haft så dåliga serienrgravyrer. Omgraverade boetter gör ju i vart fall att man blir misstänksam och att det finns risk för att det är någon som försöker bygga hop en dyrare klocka. Vill därför bara flagga för att risken finns och att det inte är ovanligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gravyren är garanterat inte original men det är som sagt inte helt ovanligt att urmakare bättrar på serienummer som slitits bort.

Jag är dock benägen att hålla med vaniljglass. Det är mycket som luktar fake på denna.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Även tavlan ser funky ut om man kikar på kronan och texten. Kanske bilden som luras men det är ganska mycket som inte känns bra. Gravyr, urverk, tavla samt visare.
Håller med, urverket var det första som fångade min uppmärksamhet bortsett från graveringen. Tavlan är en mk2 vilket matchar en 5.8 serie men tycker inte heller den känns 100..

Tavlan på din är inte samma som den på vrf men den är tidsenlig för en 5.8mil.

Klar skillnad...
1520A.jpg
 
  • Like
Reactions: Per

Kamelen

Cartier
Kan någon visa för mig en enda detalj som visar att detta är en fejk? Omarbetad ja gammal klocka dålig relum på visare samt ett antal frågetecken,men tycker att skriker man varg så får man åtminstone motivera,och på foto är det ganska svårt att bedöma.
Så vore mycket tacksam om ni vill dela med er av eran expertis och peka ut en sak på klockan som motiverar namnet fejk.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan någon visa för mig en enda detalj som visar att detta är en fejk? Omarbetad ja gammal klocka dålig relum på visare samt ett antal frågetecken,men tycker att skriker man varg så får man åtminstone motivera,och på foto är det ganska svårt att bedöma.
Så vore mycket tacksam om ni vill dela med er av eran expertis och peka ut en sak på klockan som motiverar namnet fejk.
Som tidigare nämnt så vore bättre bilder att föredra. Som referens. :)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Men som sagt. Bilderna är hopplösa. :)
 

poormans

Rolex
iofs så ser avstånd och höjd på (8 3) siffror ut att stämma mot de ex ifrån vrm och även till viss mån formen på 3'an så finns den i Sverige, ta med den till kaplans och be dem ta sig en titt på den, alltid enklare när man har prylarna i handen, nackdelen om den är kosher, är väl att matchande visare är lögn i helvete att hitta
cheers
chrisian
 

Kamelen

Cartier
Kan väl hålla med om att bottenplattan ej ser bra ut men att skriva fejk till en förstagångsköpare som känner sig osäker utan att veta säkert själv är ej hjälp utan snarare stjälp.
Detta är inget ur jag själv skulle köpa men mitt råd är att kolla med en fristående urmakare eller motsvarande i din stad och titta på säljaren, med tanke på jobbet som är gjort med visarna så är det ingen mästerförfalskare som är i farten

Mvh
Patrik
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Kan väl hålla med om att bottenplattan ej ser bra ut men att skriva fejk till en förstagångsköpare som känner sig osäker utan att veta säkert själv är ej hjälp utan snarare stjälp.
Detta är inget ur jag själv skulle köpa men mitt råd är att kolla med en fristående urmakare eller motsvarande i din stad och titta på säljaren, med tanke på jobbet som är gjort med visarna så är det ingen mästerförfalskare som är i farten

Mvh
Patrik
Hehe, finns bra mer kompetens här gällande de här uren än hos fristående urmakare..
 

Kamelen

Cartier
sem Mikael stängde Klostergatan så är väl kunskapen ej så stor i Lund men prova att nöta din kunskap med antikurmakaren i Malmö eller de aktiva i Stockholm så tror jag även att de flesta på detta forum får anstränga sig
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan väl hålla med om att bottenplattan ej ser bra ut men att skriva fejk till en förstagångsköpare som känner sig osäker utan att veta säkert själv är ej hjälp utan snarare stjälp.
Detta är inget ur jag själv skulle köpa men mitt råd är att kolla med en fristående urmakare eller motsvarande i din stad och titta på säljaren, med tanke på jobbet som är gjort med visarna så är det ingen mästerförfalskare som är i farten

Mvh
Patrik
Skulle snarare rekommendera bättre bilder och posta dem här eller på vrf. Att gå till sin lokala urmakare är lite av ett lotteri då kunskapen om gamla rollar varierar kraftigt. Som förstagångsköpare så är iaf mitt tips att man kör både med hängslen och livrem. Speciellt om folk man frågat kännt att det funnits frågetecken. Utifrån de bilder som är postade så känns det inte fel att säga att de inte duger för att rekommendera ett köp.

Håller dock helt med dig att fake-uttalanden alltid ska motiveras. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
sem Mikael stängde Klostergatan så är väl kunskapen ej så stor i Lund men prova att nöta din kunskap med antikurmakaren i Malmö eller de aktiva i Stockholm så tror jag även att de flesta på detta forum får anstränga sig
Antikurmakaren som värderad en 5513 till 17' eller vad det nu var för ett par år sedan? Jag litar mer på den samlade kunskapen här. Duger inte den så litar jag blint på kunskapen som finns på VRF. Urmakare är nödvändigtvis inte experter på olika konfigurationer bara för att de kan skruva urverk. Samlare är oftast betydligt mer pålästa.

Edit: Ursäkta. Det var BeSo ur i Göteborg. Skulle fortfarande lita mer på internet än på fristående urmakare såvida jag inte med säkerhet vet att de sitter på tokiga samlingar.
 

Kamelen

Cartier
Beso är sjuk och tala om en värdering han gjorde för 4 år sedan vill jag ej, men att han kallat sig urmakare tror jag ej då han kommer från ädelmetall handeln.Men att påstå att man får säkrare kunskap på ett utlåtande från ett foto som visas på nätet även om det är är på wrf är inte något jag skulle rekomendera en förstagångsköpare.
För trots allt så var det någon som frågade efter hjälp och råd,
Om en osanning upprepas tillräckligt många gånger blir det en sanning på internet.
 
Topp