• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Osäker klockköpare?

LuuN

Breitling
Hej, är ny här och hittade detta forum genom en googlesökning då jag är intresserad av att köpa en ny klocka.

Klockan jag är intresserad av att köpa är en begagnad Breitling på blocket. Försäljaren har certifikat äkthetsintyg samt värderingsintyg från Kaplans. Kaplans värdering är från 2010, är den samma i dagsläget förutsatt att klockan är i samma skick? Det finns dock inget kvitto. Klockan är köpt utomlands. Har försökt läsa mig till denna information men märker att det inte är helt lätt då jag är rätt oerfaren. Hur pass säker kan man vara på att det man köper är äkta till exempel när det gäller alla cert och värdeintyg Kaplans osv? Något speciellt jag borde fundera över?

Tack på förhand! :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Om ni bor i samma stad så finns ju möjligheten att göra upp affären hos AD som kan verifiera äktheten samtidigt, med lite "tur" till ingen eller en rimlig kostnad.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hej, är ny här och hittade detta forum genom en googlesökning då jag är intresserad av att köpa en ny klocka.

Klockan jag är intresserad av att köpa är en begagnad Breitling på blocket. Försäljaren har certifikat äkthetsintyg samt värderingsintyg från Kaplans. Kaplans värdering är från 2010, är den samma i dagsläget förutsatt att klockan är i samma skick? Det finns dock inget kvitto. Klockan är köpt utomlands. Har försökt läsa mig till denna information men märker att det inte är helt lätt då jag är rätt oerfaren. Hur pass säker kan man vara på att det man köper är äkta till exempel när det gäller alla cert och värdeintyg Kaplans osv? Något speciellt jag borde fundera över?

Tack på förhand! :)


Jag har ingen erfarenhet av Kaplans, men har du några bilder på klockan så kanske man kan ge något utlåtande?
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Är du det minsta osäker så se till att göra upp affären hos en Breitling AD (återförsäljare). Inte bara för att verifiera äktheten men även för att minska rånrisk o.s.v. Gör du affären med kontanter så visa inga stålar (ha dem helst inte ens med dig) innan allt är helt klart för affär.
 

LuuN

Breitling
Om ni bor i samma stad så finns ju möjligheten att göra upp affären hos AD som kan verifiera äktheten samtidigt, med lite "tur" till ingen eller en rimlig kostnad.

Ja, jag tror att vi bor inom ett rimligt avstånd från varandra. Vem skulle i så fall stå för den kostnaden och hur mycket skulle den kunna ligga på tro?


Jag har ingen erfarenhet av Kaplans, men har du några bilder på klockan så kanske man kan ge något utlåtande?

http://i.imgur.com/LlNIJ1i.png
http://i.imgur.com/sU42IaN.jpg
http://i.imgur.com/xZ0ixJs.jpg

Hoppas det hjälper :D
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Ja, jag tror att vi bor inom ett rimligt avstånd från varandra. Vem skulle i så fall stå för den kostnaden och hur mycket skulle den kunna ligga på tro?

Finns väl inga "riktlinjer" för det direkt, men ta ett snack med säljaren så kanske ni kan dela på den kostnaden isåfall och se det som en del av prutningen :)

Som "Hiller" skriver så finns det ju fler fördelar med det..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor

M.U

Rolex
Möt upp personen på kaplans (om ni bor i sthlm med omnejd) och lämna in den. De brukar kunna kolla det direkt, annars lämnar ni in den och möts där dagen efter så är det lugna potäter

Edit: Tror det ligger på typ 500:- (rätta mig gärna om jag har fel!) Och den kostnaden, tycker jag, att du står för då det är för din försäkring.
 

LuuN

Breitling
Möt upp personen på kaplans (om ni bor i sthlm med omnejd) och lämna in den. De brukar kunna kolla det direkt, annars lämnar ni in den och möts där dagen efter så är det lugna potäter

Edit: Tror det ligger på typ 500:- (rätta mig gärna om jag har fel!) Och den kostnaden, tycker jag, att du står för då det är för din försäkring.

Skulle denna funktion komma till sin rätt kanske? http://www.kaplans.se/sv/vardering/kontroll

Det tycker jag är ett helt rimligt pris om skicket är bra och allt är okej.


Okej, tackar för detta.

En kanske konstig fråga är ju att med dessa klockor så är det som jag förstått det en mekanisk rörelse i klockan så att den stannar om den inte rör på sig under x antal timmar. När man köper den ska den vara igång så att säga eller stilla? Finns det någon standard för sådant?
 

DrDre

Patek
årsmodell är tydligen 2010.

Säljaren begär 30000 SEK då detta tydligen var marknadsvärde enligt kaplans när den värderades.

Jag vet inte vad klockan är värd, men du bör nog snarare se Kaplans värdering som en indikation. Googla och kolla in tex chrono24 (där finns det massor av "din klocka") för att bilda dig en egen uppfattning.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hej, är ny här och hittade detta forum genom en googlesökning då jag är intresserad av att köpa en ny klocka.

Klockan jag är intresserad av att köpa är en begagnad Breitling på blocket. Försäljaren har certifikat äkthetsintyg samt värderingsintyg från Kaplans. Kaplans värdering är från 2010, är den samma i dagsläget förutsatt att klockan är i samma skick? Det finns dock inget kvitto. Klockan är köpt utomlands. Har försökt läsa mig till denna information men märker att det inte är helt lätt då jag är rätt oerfaren. Hur pass säker kan man vara på att det man köper är äkta till exempel när det gäller alla cert och värdeintyg Kaplans osv? Något speciellt jag borde fundera över?

Tack på förhand! :)

Kaplans värderingsintyg har en verifieringskod som går att kontrollera.
 
Senast ändrad:

LuuN

Breitling
Kaplans värderingsintyg har en verifieringskod som går att kontrollera.

Räcker det att i så fall bara kontrollera koden istället för att lämna in den där igen som han redan verkar ha gjort? Hur bra är kaplans på att värdera och kolla äkthet på klockor såsom denna, någon som har erfarenhet av detta?
 
Möt upp personen på kaplans (om ni bor i sthlm med omnejd) och lämna in den. De brukar kunna kolla det direkt, annars lämnar ni in den och möts där dagen efter så är det lugna potäter

Edit: Tror det ligger på typ 500:- (rätta mig gärna om jag har fel!) Och den kostnaden, tycker jag, att du står för då det är för din försäkring.


Har för mig att Kaplans tar 400 SEK + 1% av det klockan värderas till.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Räcker det att i så fall bara kontrollera koden istället för att lämna in den där igen som han redan verkar ha gjort? Hur bra är kaplans på att värdera och kolla äkthet på klockor såsom denna, någon som har erfarenhet av detta?

Ja, om alla serie nr stämmer överens!
 

LuuN

Breitling
Vid eventuell betalning hur brukar ni gå till väga. I guiden som jag fick länkad läste jag en hel del olika alternativ som var rekommenderade. Bland annat Swish och banken vid öppettider. Hur exakt går detta till väga. Har aldrig betalt något på detta sättet. Går jag helt enkelt in på min bank och ber dom föra över pengar till ett konto i hans ägo varpå han lämnar över klockan? Får han någon slags verifikation på att transaktionen är gjorde/på gång? Kontant är en dålig idé eller?
 

Apansson

Torpare
Vid eventuell betalning hur brukar ni gå till väga. I guiden som jag fick länkad läste jag en hel del olika alternativ som var rekommenderade. Bland annat Swish och banken vid öppettider. Hur exakt går detta till väga. Har aldrig betalt något på detta sättet. Går jag helt enkelt in på min bank och ber dom föra över pengar till ett konto i hans ägo varpå han lämnar över klockan? Får han någon slags verifikation på att transaktionen är gjorde/på gång? Kontant är en dålig idé eller?

Swish är absolut säkrast.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Swish är suveränt. Annars kan man som du säger gå in på banken och föra över pengar, har ni samma bank så sitter pengarna på hans konto direkt annars kan det ta några dagar. Vet du vilket belopp det slutar på så är en post-/bankväxel också bra. Vill du försöka pruta så ta postväxeln på ex. 25000kr och ha med dig 5000kr kontant (om nu köpesumman är 30000kr alltså). Försök undvika kontanter, framför allt om du inte känner säljaren.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

LuuN

Breitling
Swish är suveränt. Annars kan man som du säger gå in på banken och föra över pengar, har ni samma bank så sitter pengarna på hans konto direkt annars kan det ta några dagar. Vet du vilket belopp det slutar på så är en post-/bankväxel också bra. Vill du försöka pruta så ta postväxeln på ex. 25000kr och ha med dig 5000kr kontant (om nu köpesumman är 30000kr alltså). Försök undvika kontanter, framför allt om du inte känner säljaren.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Swish låter fint o praktiskt. Fast får anta att han kanske inte har det. 30k kontant känns lite sådär att springa runt med. Blir nog bank i alla fall. Om vi nu inte har samma bank så att det tar några dagar vad händer då. Får jag klockan fastän han inte fått sina pengar ännu eller hur brukar sånt gå till?
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Stäm av med säljaren vilka betalningsmedel han accepterar innan. Kan ju vara så att han inte släpper klockan förens han ser pengarna på sitt konto, men då finns ju risken att du sitter med "svartepetter" om ni nu ska mötas upp efter några dagar igen när han väl fått pengarna och han inte behagar att dyka upp. Funkar inte Swish så kör på bankväxel tycker jag.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Clocksauce

Cartier
Gränsen är 3000 om man har sunkbanken swedbank.. Har fått skämmas flera gånger när jag har köpt ur för 5-6t kr.
 
Gränsen är 3000 om man har sunkbanken swedbank.. Har fått skämmas flera gånger när jag har köpt ur för 5-6t kr.


Vad får man för 3000 idag? Rätt säker på att jag har 10000 på Handelsbanken iaf. Lite trist att börja mecka med internetbank då man väl är på plats och troligtvis dessutom inte har med sig bankdosor och övrigt man behöver för att lyckas öka gränsen.
 
Topp