• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ostämplat certifikat ??

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad exakt kan man säga om ett ostämplat certifikat. Enbart Ad namnet är stämplat inget annat..

Måste det betyda fel, fel & varning!!!
Varför säljer vissa folk klockor med sådana typ av cert ? Kan det vara helt ok till och med, att köpa klockor med sådana cert?

I detta fall är det en iwc klocka från 2010. Med endast ett certkort, och på kortet står enbart Ad namnet.


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snackar vi garantikort?
Bara det är underskrivet och stämplat, så är det bra. Då kan man fylla i datum och ägare i efterhand. Det verkar som att många säljare inte vet hur garantikorten ska fyllas i och istället antingen skriver fel, eller lämnar kortet oifyllt.

Jag fick min mm300 med felifyllt garantikort. Han hade skrivit modellnumret där klockans serienummer ska stå. Jag mailade säljaren om detta och fick ett nytt som han stämplat och skrivit under. Resten skulle jag fylla i själv. :roll:

Är garantikortet inte stämplat och påskrivet, så är det obrukbart, men om alla siffror inte är ifyllda, så är det bara att göra det själv. Vissa tycker det är bra, eftersom man kan flytta fram inköpsdatumet.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är enbart stämplat med Ad butikens stämpel. Ingen underskrift av ngn mänsklig hand ;). Allt annat i fälten är tomma


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Många gråhandlare får sina varor i bulk på detta vis och säljer dem vidare på samma sätt.

Men just "Bulk" är inte det samma som enbart klocka utan box manualer etc?
Eller har jag missuppfattat de ?


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

David

Bödeln
Nej, "bulk" är något som handlas i stora mängder. En gråhandlare köper alltså kartongvis med klockor som säljer dåligt till ADns inköpspris, och får som tack även köpa några av de mer eftertraktade modellerna. ADn blir av med sitt lager som de inte får sälja till rabatterat pris och får ta in nya modeller samt behålla sin status, gråhandlaren kan sälja till strax över inköpspris och istället gå plus på stora volymer och du kan köpa en ny klocka med box och cert både billigt och relativt riskfritt. Win-win-win.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Nej, "bulk" är något som handlas i stora mängder. En gråhandlare köper alltså kartongvis med klockor som säljer dåligt till ADns inköpspris, och får som tack även köpa några av de mer eftertraktade modellerna. ADn blir av med sitt lager som de inte får sälja till rabatterat pris och får ta in nya modeller samt behålla sin status, gråhandlaren kan sälja till strax över inköpspris och istället gå plus på stora volymer och du kan köpa en ny klocka med box och cert både billigt och relativt riskfritt. Win-win-win.

Aja , då är jag helt me på noterna :)
Tack för infon!


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

mouqvist

Rolex
Om ett cert har köpdatum men saknar stämpel antar jag att garantin inte gäller.
Tänkte slå till på en Bratte men är tveksam. Har för mig att klockans serienummer ska även vara perforerad på certet vilket bör försäkra äktheten åtminstone, eller har jag fel?
Om man nu skulle behöva rucka klockan inom garantitiden, går detta att göras på garanti om stämpel saknas?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om ett cert har köpdatum men saknar stämpel antar jag att garantin inte gäller.
Tänkte slå till på en Bratte men är tveksam. Har för mig att klockans serienummer ska även vara perforerad på certet vilket bör försäkra äktheten åtminstone, eller har jag fel?
Om man nu skulle behöva rucka klockan inom garantitiden, går detta att göras på garanti om stämpel saknas?
Har inte Breitling digitala cert nu för tiden?
 

Simon.x

Rolex
Har inte Breitling digitala cert nu för tiden?

Japp sedan länge ;)

Om det är en fake via gråhandel så kan det vara på gammalt papper. Då dessa kan vara inskaffade utanför eu under andra förhållanden ;)
(Vissa av dessa urs Ägare har en tendens att att inte ens veta vart denna är köpt eller kvitto) :rolleyes:

//Simon
 

mouqvist

Rolex
Japp sedan länge ;)

Om det är en fake via gråhandel så kan det vara på gammalt papper då klockan inte tillverkas längre (det är en Blackbird i titan). Då dessa kan vara inskaffade utanför eu under andra förhållanden ;)
(Vissa av dessa urs Ägare har en tendens att att inte ens veta vart denna är köpt eller kvitto) :rolleyes:

//Simon
Den är köpt i Dubai. Elektroniska cert är från 2017, så papp-cert är väl ok. Ringde två kända urhandel i Sthlm, båda säger att garantin inte gäller även om det står feb 2020 på certet då det inte är stämplat.
Så frågan är om jag vågar slå till och ev åker på kostnader om det skulle vara något. Svårt att även kolla hur väl klockan håller tiden vid ett 15 min möte. En ev ruckning kan inte vara gratis
 

DrKlocka

Audemars
Den är köpt i Dubai. Elektroniska cert är från 2017, så papp-cert är väl ok. Ringde två kända urhandel i Sthlm, båda säger att garantin inte gäller även om det står feb 2020 på certet då det inte är stämplat.
Så frågan är om jag vågar slå till och ev åker på kostnader om det skulle vara något. Svårt att även kolla hur väl klockan håller tiden vid ett 15 min möte. En ev ruckning kan inte vara gratis
Vilken modell gäller det?

Om ni har tillgång till en timegrapher kan ni kolla tidshållning och amplitud och få en uppfattning om hur den går.
Att rucka ett ur kostar inte mycket, men det skiljer sig vilken modell det gäller. Ett vanligt 2824 eller 7750 kan de flesta utföra en ruckning av och det kostar inte mycket.
Om klockan är 3 år gammal borde du kanske byta packningar för täthetens skull och då kan du skicka den direkt till Time Promotion i Täby. Kostar inga större pengar och då ingår ruckning normalt sett.
 

mouqvist

Rolex
Det är en Blackbird black titanium 44mm utan kronograf
Den ska inte ha använts mer än några enstaka ggr sedan feb
Går det att använda appen timegrapher på iphone (kostar 159.-) eller kommer det inte att funka?
 

Simon.x

Rolex
Den är köpt i Dubai. Elektroniska cert är från 2017, så papp-cert är väl ok. Ringde två kända urhandel i Sthlm, båda säger att garantin inte gäller även om det står feb 2020 på certet då det inte är stämplat.
Så frågan är om jag vågar slå till och ev åker på kostnader om det skulle vara något. Svårt att även kolla hur väl klockan håller tiden vid ett 15 min möte. En ev ruckning kan inte vara gratis

Hej På Elektroniska cert ska det stå den som sålt denna. På dessa finns det inte någon stämpel endast den infon som är in kodad via en AD av :breitling: med deras tag.
Sedan att det inte är en B01 a i klockan så det har med garantitiden att göra på dom så är det 5 år.
På andra modeller bara 2 år står mer på :breitling: sida om info om detta.
Om E cert är från 2017 så är garanti tiden ute på denna då nu är det 2020.
papp cert slutade dom med typ 2010 om inte tidigare mins inte. (dessa används ev av gråhandlare om ens det i dag ??)

Föra att se diff på klockan så bör du lämna in den till en AD eller KM globen för test appar gör inte det jobbet :blackeye:

//Simon
 

mouqvist

Rolex
Hej På Elektroniska cert ska det stå den som sålt denna. På dessa finns det inte någon stämpel endast den infon som är in kodad via en AD av :breitling: med deras tag.
Sedan att det inte är en B01 a i klockan så det har med garantitiden att göra på dom så är det 5 år.
På andra modeller bara 2 år står mer på :breitling: sida om info om detta.
Om E cert är från 2017 så är garanti tiden ute på denna då nu är det 2020.
papp cert slutade dom med typ 2010 om inte tidigare mins inte. (dessa används ev av gråhandlare om ens det i dag ??)

Föra att se diff på klockan så bör du lämna in den till en AD eller KM globen för test appar gör inte det jobbet :blackeye:

//Simon
Det är alltså ett vanlig papperscert som ingår, ej elektroniskt
 

mouqvist

Rolex
Hej På Elektroniska cert ska det stå den som sålt denna. På dessa finns det inte någon stämpel endast den infon som är in kodad via en AD av :breitling: med deras tag.
Sedan att det inte är en B01 a i klockan så det har med garantitiden att göra på dom så är det 5 år.
På andra modeller bara 2 år står mer på :breitling: sida om info om detta.
Om E cert är från 2017 så är garanti tiden ute på denna då nu är det 2020.
papp cert slutade dom med typ 2010 om inte tidigare mins inte. (dessa används ev av gråhandlare om ens det i dag ??)

Föra att se diff på klockan så bör du lämna in den till en AD eller KM globen för test appar gör inte det jobbet :blackeye:

//Simon
Jag kommer inte kunna diffen förrän efter köp om inte jag använder mig av Timegrapher eller Watch Tune apparna vid köp. Frågan är om dessa funkar, läste att det måste vara rätt tyst i omgivningen.
 
Topp