• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otät klocka

Grön

Omega
2-Faktor
Efter några timmars bad och plask samt krabbfiske upptäckte jag att det uppstått imma på insidan av glaset. Klockan är en Rolex Explorer 214270. Min bedömning är att klockan förmodligen levt ett tuffare liv än många av dess syskon. Men jag vill kunna använda mina klockor i en aktiv vardag. Finns det anledning att tveka? Hade en Submariner klarat sig bättre? Med tuff vardag tänker jag inte på dykning utan på stökiga mountainbikepass och sedan snabbt bad i kalla vatten.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
En utforskarklocka ska du definitivt kunna använda i vatten. Den är ju wr till 100m.
Har du trycktestat/gjort tryckservice nyligen?
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det borde inte vara några problem öht, tror att den inte har fått sig nya packningar på ett tag, och dessa har därför torkat och spruckit... Lämna in klockan så fort som möjligt för att få bort fukten så det inte bildas rost i verket och nya packningar, sen är det bara att köra! :)
 

Grön

Omega
2-Faktor
Klockan är trots allt inte äldre än tre-fyra år. Tycker att packningar ska hålla bättre... Även om den har varit med om mycket försöker jag undvika att ha med den i duschen. Jag skruvade ut kronan när jag upptäckte imman och la den i solen på fördäck. Är ute och seglar utan närhet till urmakare. Jag drog faktiskt igång klockan idag igen. Har inte upptäckt någon imma idag så jag hoppas att det var OK... För inte så länge sedan var jag ute och cyklade och svettades ett par timmar. Upptäckte efteråt att kronan var dåligt inskruvad. Kanske kan fukt kommit in då?
 

Grön

Omega
2-Faktor
Bergströms i Göteborg har nu kollat på klockan. Kronhalsen hade lossnat. Klockan ska skickas till Rolex. Sedan tidigare har jag lyckats att totalhaverera urverket i en mer eller mindre ny Speedmaster. Kanske är det dags att ge upp tanken om att använda några få klockor dygnet runt till alla aktiviteter?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Bergströms i Göteborg har nu kollat på klockan. Kronhalsen hade lossnat. Klockan ska skickas till Rolex. Sedan tidigare har jag lyckats att totalhaverera urverket i en mer eller mindre ny Speedmaster. Kanske är det dags att ge upp tanken om att använda några få klockor dygnet runt till alla aktiviteter?
Kvalitén på rolex lämnar ibland dessvärre mer att önska..
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Låter som du har otur med dina klockor.
En ExpII skall tåla mycket aktivitet tycker man. Har själv aldrig sportat med någon klocka, men när Rolex göra reklam för en äventyrsklocka skall den klara av det mesta. Dåligt!
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bergströms i Göteborg har nu kollat på klockan. Kronhalsen hade lossnat. Klockan ska skickas till Rolex. Sedan tidigare har jag lyckats att totalhaverera urverket i en mer eller mindre ny Speedmaster. Kanske är det dags att ge upp tanken om att använda några få klockor dygnet runt till alla aktiviteter?


MTB är inte att rekommendera med automatiska ur... Skaffa en Suunto till det :)
 

_jonte

Patek
Bergströms i Göteborg har nu kollat på klockan. Kronhalsen hade lossnat. Klockan ska skickas till Rolex. Sedan tidigare har jag lyckats att totalhaverera urverket i en mer eller mindre ny Speedmaster. Kanske är det dags att ge upp tanken om att använda några få klockor dygnet runt till alla aktiviteter?
Shit vilken osis! Vad sa de om saken på Bergströms? Tycker Rolex borde stå för detta. Kronhalsen ska ju inte lossna på en så ny klocka.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Håller med att MTB inte är att rekommendera. Hojjade sönder en seikodykare sen dess är jag försiktig. Tror du är nåt på spåren där med kronan:) ordentligt inskruvad brukar vara bäst om man vill ha en tät klocka. Om inte så spelar det ingen roll om du har sub.
 

David

Bödeln
Om inte så spelar det ingen roll om du har sub.
Fast nu gällde det ju kronhalsen, inte huruvida kronan var inskruvad eller inte.

petuby3y.jpg


(Har den skruvats upp en bit är det alltså fritt fram för vatten oavsett hur hårt inskruvad kronan är.)

En modern Sub med Triplock är dessutom tät och dyksäker även med kronan helt utskruvad:
http://forums.watchuseek.com/f74/triplock-crown-system-916576.html
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Fast nu gällde det ju kronhalsen, inte huruvida kronan var inskruvad eller inte.


(Har den skruvats upp en bit är det alltså fritt fram för vatten oavsett hur hårt inskruvad kronan är.)

En modern Sub med Triplock är dessutom tät och dyksäker även med kronan helt utskruvad:
http://forums.watchuseek.com/f74/triplock-crown-system-916576.html

Det var fan. Trodde stenhårt att kronan var tvungen att va inskruvad. Här går jag å känner i efter i onödan innan jag kliver in i duschen!
 

David

Bödeln
När kom triplock? Och vilka modeller har den utöver Sub?

Introducerades för dykarna 1970, sedan dess fler och fler modeller, nu tror jag det är Daytona, GMT, Yacht-Master och Yacht-Master II.

Lustigt nog är nya Explorer II, en rätt maffig klocka som påstås vara byggd för grottforskare, fortfarande bara utrustad med twinlock. Explorer II är dessutom den enda referensen med kronskydd som saknar triplock.

Mycket konstigt.
 

Sond

Patek
Introducerades för dykarna 1970, sedan dess fler och fler modeller, nu tror jag det är Daytona, GMT, Yacht-Master och Yacht-Master II.

Lustigt nog är nya Explorer II, en rätt maffig klocka som påstås vara byggd för grottforskare, fortfarande bara utrustad med twinlock. Explorer II är dessutom den enda referensen med kronskydd som saknar triplock.

Mycket konstigt.

Tack! Är det med triplock som kronan inte behöver vara inskruvad för att vara tät(i viss mån antar jag)? Eller kan den med två packningar också vara lite tät vid utskruvad krona?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Okej.... Känns oväntat att du skulle säga emot ....

För att du har fel..? Skulle kunna skriva många tusen tecken för att förklara men väljer att göra det kort.

Tror du att Rolex skulle ha nått den nivå av prestige, kvalitetsförankring och igenkänning om Rolex hade haft dålig kvalitet? Tror du att Rolex skulle kunnat göra klockor på den prisnivå som de har i över 100 år om de hade haft en låg kvalitet? Varför ser vi hundratals Rolex här på forumet som är 30-40-50 år och som går bättre än många nya klockor i budgetsegmentet, om nu Rolex har så dålig kvalitet?

Tack! Är det med triplock som kronan inte behöver vara inskruvad för att vara tät(i viss mån antar jag)? Eller kan den med två packningar också vara lite tät vid utskruvad krona?
Fick också höra detta häromdagen hos en återförsäljare av Rolex. Tydligen så är det så
 

Compiss

Patek
2-Faktor
För att du har fel..? Skulle kunna skriva många tusen tecken för att förklara men väljer att göra det kort.

Tror du att Rolex skulle ha nått den nivå av prestige, kvalitetsförankring och igenkänning om Rolex hade haft dålig kvalitet? Tror du att Rolex skulle kunnat göra klockor på den prisnivå som de har i över 100 år om de hade haft en låg kvalitet? Varför ser vi hundratals Rolex här på forumet som är 30-40-50 år och som går bättre än många nya klockor i budgetsegmentet, om nu Rolex har så dålig kvalitet?
Verkade vara bra kvalité i klockan som tråden handlar om. Som jag skrev. I vissa fall kan man önska mer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att du har fel..? Skulle kunna skriva många tusen tecken för att förklara men väljer att göra det kort.

Tror du att Rolex skulle ha nått den nivå av prestige, kvalitetsförankring och igenkänning om Rolex hade haft dålig kvalitet? Tror du att Rolex skulle kunnat göra klockor på den prisnivå som de har i över 100 år om de hade haft en låg kvalitet? Varför ser vi hundratals Rolex här på forumet som är 30-40-50 år och som går bättre än många nya klockor i budgetsegmentet, om nu Rolex har så dålig kvalitet?


Fick också höra detta häromdagen hos en återförsäljare av Rolex. Tydligen så är det så
Men snälla nån, hur sekteristisk får man lov att bli? Gamla klockor är inte dåliga för att de är gamla. Det är väl ingen som påstått att gamla rolexar håller sämre kvalitet än nya budgetklockor?

Men Rolex är inte superhuperduper, all time best. Sekterism är charmigt till en viss grad, men don't go full retard.
 
Topp