Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Otät klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Grön, 10 juli 2014.

1. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Efter några timmars bad och plask samt krabbfiske upptäckte jag att det uppstått imma på insidan av glaset. Klockan är en Rolex Explorer 214270. Min bedömning är att klockan förmodligen levt ett tuffare liv än många av dess syskon. Men jag vill kunna använda mina klockor i en aktiv vardag. Finns det anledning att tveka? Hade en Submariner klarat sig bättre? Med tuff vardag tänker jag inte på dykning utan på stökiga mountainbikepass och sedan snabbt bad i kalla vatten.

2. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    En utforskarklocka ska du definitivt kunna använda i vatten. Den är ju wr till 100m.
    Har du trycktestat/gjort tryckservice nyligen?

David gillar detta.
  3. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Det borde inte vara några problem öht, tror att den inte har fått sig nya packningar på ett tag, och dessa har därför torkat och spruckit... Lämna in klockan så fort som möjligt för att få bort fukten så det inte bildas rost i verket och nya packningar, sen är det bara att köra! :)

paradis, Sond och David gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    1: fukten ska bort innan urverk, tavla, visare skadas. Kan du inte plocka ut verket själv så lämna in den idag.
    2: om inget tagit skada så behöver den bara nya packningar, sedan är det bara att bada igen.

vonbahr, paradis, Sond och 1 annan gillar detta.
  5. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Klockan är trots allt inte äldre än tre-fyra år. Tycker att packningar ska hålla bättre... Även om den har varit med om mycket försöker jag undvika att ha med den i duschen. Jag skruvade ut kronan när jag upptäckte imman och la den i solen på fördäck. Är ute och seglar utan närhet till urmakare. Jag drog faktiskt igång klockan idag igen. Har inte upptäckt någon imma idag så jag hoppas att det var OK... För inte så länge sedan var jag ute och cyklade och svettades ett par timmar. Upptäckte efteråt att kronan var dåligt inskruvad. Kanske kan fukt kommit in då?

Spencer gillar detta.
  6. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Bergströms i Göteborg har nu kollat på klockan. Kronhalsen hade lossnat. Klockan ska skickas till Rolex. Sedan tidigare har jag lyckats att totalhaverera urverket i en mer eller mindre ny Speedmaster. Kanske är det dags att ge upp tanken om att använda några få klockor dygnet runt till alla aktiviteter?

7. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Kvalitén på rolex lämnar ibland dessvärre mer att önska..

per nordström och Onelund gillar detta.
  8. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Låter som du har otur med dina klockor.
    En ExpII skall tåla mycket aktivitet tycker man. Har själv aldrig sportat med någon klocka, men när Rolex göra reklam för en äventyrsklocka skall den klara av det mesta. Dåligt!

9. David

David Bödeln

Det är nog mer otur än något annat. På't igen.

yonsson, Grön och Sond gillar detta.
  10. Chuck

Chuck Friends of KS

Tråkigt att höra hoppas det blir bra till slut SkepOhoj!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Grön gillar detta.
  11. hook

hook I'm user not a dealer!

MTB är inte att rekommendera med automatiska ur... Skaffa en Suunto till det :)

Gummo gillar detta.
  12. _jonte

_jonte Friends of KS

Shit vilken osis! Vad sa de om saken på Bergströms? Tycker Rolex borde stå för detta. Kronhalsen ska ju inte lossna på en så ny klocka.

Compiss och paradis gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Håller med att MTB inte är att rekommendera. Hojjade sönder en seikodykare sen dess är jag försiktig. Tror du är nåt på spåren där med kronan:) ordentligt inskruvad brukar vara bäst om man vill ha en tät klocka. Om inte så spelar det ingen roll om du har sub.

14. David

David Bödeln

Fast nu gällde det ju kronhalsen, inte huruvida kronan var inskruvad eller inte.

(Har den skruvats upp en bit är det alltså fritt fram för vatten oavsett hur hårt inskruvad kronan är.)

En modern Sub med Triplock är dessutom tät och dyksäker även med kronan helt utskruvad:
    http://forums.watchuseek.com/f74/triplock-crown-system-916576.html

Compiss, Gummo och Sond gillar detta.
  15. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    De frågade hur gammal klockan är (=3,5år). Alltid skönt att slippa betala så klart... Vi får se vad som händer.

Compiss, Gummo, _jonte och 1 annan gillar detta.
  16. ZQT

ZQT The Banker

Nej?

Boris Balkan, vonbahr och paradis gillar detta.
  17. Sond

Sond Friends of KS

När kom triplock? Och vilka modeller har den utöver Sub?

18. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det var en intressant kommentar, utveckla gärna..

Boris Balkan och Sond gillar detta.
  19. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Det var fan. Trodde stenhårt att kronan var tvungen att va inskruvad. Här går jag å känner i efter i onödan innan jag kliver in i duschen!

20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Okej.... Känns oväntat att du skulle säga emot ....

yonsson gillar detta.
  21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Vad är det att utveckla... Vissa klockor från rolex har mer att önska kvalitetsmässigt, som i detta fall.

22. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Skulle tro att få tillverkare har så hög tillförlitlighet på sina klockor.

Boris Balkan och par gillar detta.
  23. David

David Bödeln

Introducerades för dykarna 1970, sedan dess fler och fler modeller, nu tror jag det är Daytona, GMT, Yacht-Master och Yacht-Master II.

Lustigt nog är nya Explorer II, en rätt maffig klocka som påstås vara byggd för grottforskare, fortfarande bara utrustad med twinlock. Explorer II är dessutom den enda referensen med kronskydd som saknar triplock.

Mycket konstigt.

garfield, yonsson och Sond gillar detta.
  24. Sond

Sond Friends of KS

Tack! Är det med triplock som kronan inte behöver vara inskruvad för att vara tät(i viss mån antar jag)? Eller kan den med två packningar också vara lite tät vid utskruvad krona?

25. ZQT

ZQT The Banker

För att du har fel..? Skulle kunna skriva många tusen tecken för att förklara men väljer att göra det kort.

Tror du att Rolex skulle ha nått den nivå av prestige, kvalitetsförankring och igenkänning om Rolex hade haft dålig kvalitet? Tror du att Rolex skulle kunnat göra klockor på den prisnivå som de har i över 100 år om de hade haft en låg kvalitet? Varför ser vi hundratals Rolex här på forumet som är 30-40-50 år och som går bättre än många nya klockor i budgetsegmentet, om nu Rolex har så dålig kvalitet?

Fick också höra detta häromdagen hos en återförsäljare av Rolex. Tydligen så är det så

Spencer gillar detta.
  26. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Verkade vara bra kvalité i klockan som tråden handlar om. Som jag skrev. I vissa fall kan man önska mer.

27. David

David Bödeln

Både twinlock och triplock har radiella o-ringar, så min bedömning är att båda borde vara täta.

(Men triplock har fler, som du ser på modellerna.)

ZQT, jabla, yonsson och 1 annan gillar detta.
  28. Sond

Sond Friends of KS

Intressant! Undrar hur mycket tryck de klarar utskruvade.?

29. David

David Bödeln

Några tusen meter är en god gissning, men jag vet inte säkert.

Tapiren gillar detta.
  30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Men snälla nån, hur sekteristisk får man lov att bli? Gamla klockor är inte dåliga för att de är gamla. Det är väl ingen som påstått att gamla rolexar håller sämre kvalitet än nya budgetklockor?

Men Rolex är inte superhuperduper, all time best. Sekterism är charmigt till en viss grad, men don't go full retard.

F-L-P, easy rider, Rico och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield