Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ot: Är det någon som försöker blåsa mig?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andreas777, 12 oktober 2014.

1. Andreas777
    Trådstartare

Andreas777 Stadsbo

Jag har lagt ut en annons på blocket på en jättestor designerfåtölj... Blir kontaktad av en engelsman som säjer sig vara intresserad. Han säger att han sätter in pengarna på paypal så fort han får våra uppgifter sen kommer en fraktfirma och hämtar fåtöljen. Han vill endast han paypal samt adress och telefon...

På vilka sätt kan jag bli blåst?

Det som gör mig misstänksam är att priset vi begär inte är exceptionellt bra på något sätt. Fåtöljen i sig är inte så unik, är fortfarande i produktion och vårt pris är 2/3 av nypriset. Tror frakten på fåtöljen borde lätt bli den sista 1/3.

Tacksam för svar. Om ämnet redan avhandlats så stäng tråden, men tipsa gärna var jag hittar den.

2. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Garanterat blåsning...

rillesnille, yonsson, Pappi och 2 andra gillar detta.
  3. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Grundläggande ståndpunkt för internet handel. Alla försöker alltid blåsa dig.

Föresten.. Det gäller nog inte bara internet.

För bra för att vara sant? Ja, då är det inte sant.

per nordström, maxmol, Affe och 3 andra gillar detta.
  4. Smack

Smack Bonde

Från:
    Stockholm
    Exakt samma sak hände mig med en soffa jag la ut på blocket. Jag svarade och var mycket tydlig med att pengarna ska komma först. Efter det gick köparen under jorden. 100% bluff...

5. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Varje gång jag lägger ut nåt på blocket, så mailar alltid nån från england (de påstår det). Samma snack med paypal och transport. Garanterat bluff

6. David

David Bödeln

Det finns flera olika sätt att blåsa dig, men det vanligaste tillvägagångssättet är ett triangeldrama där din köpare lagt ut en säljesannons för något av liknande värde. Han "säljer" sin pryl (som givetvis inte finns) och lämnar dina uppgifter till sin köpare. Köparen betalar, du tror att du fått dina pengar och släpper fåtöljen. Dramaskaparen försvinner spårlöst med den, samtidigt som du får en arg kvinna på halsen som vill att du ska skicka det antika dockhuset hon har betalat för.

keroro, Rivalen, Portofino och 8 andra gillar detta.
  7. Andreas777
    Trådstartare

Andreas777 Stadsbo

Tack för snabba svar... men vilken är blåsningen? kommer han att hävda varan aldrig mottagits och på så sätt få pengarna tillbaka och vi är utan fåtölj? Jag förstår fortfarande inte hur det funkar...

8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Tips: lita aldrig på engelsmän och alkoholiserade norrlänningar.

Joakim gillar detta.
  9. Andreas777
    Trådstartare

Andreas777 Stadsbo

Hur ställer sig paypal till detta? åker jag på att betala tillbaka pengarna till den arga kvinnan?

10. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Gör det lätt för dig. Pengarna in på ditt konto och skicka sedan.

Mr_Jonas gillar detta.
  11. Andreas777
    Trådstartare

Andreas777 Stadsbo

Om en alkoholiserad norrlänning säljer något till en engelsman funkar det då?

Joakim gillar detta.
  12. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Kanske på KTH och Chalmers men inte i verkliga livet.

13. David

David Bödeln

Vet ej, har lyckligtvis inte någon erfarenhet i frågan.

14. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svägerska åkte ut för liknande.

Hon skulle sälja en bil och fick en köpare från USA som skulle köpa bilen åt sin son. De kom överrens om PayPalbetalning och att bilen skulle hämtas och fraktas. Dock skulle min Svägerska behöva betala frakten "åt köparen" (ca 10 000) men köparen skulle lägga på för frakten vid PayPal överföringen. Hon fick en kopia på insättningen och skulle betala frakten (via Western Union) på måndagen. Som tur var fick jag höra om det och kunde få henne att avbryta affären. Det som hade skett var att ingen skulle hämta bilen för frakten var bara bluff. Så de skulle skita i bilen och bara ta överföringen för frakten.

Enligt PayPal är det tydligen väldigt många sådana här blåsningen just nu (de har till och med snabbval om det när man ringer dem).

Bara att googla "bil blocket PayPal" så får man upp mig info om det. Det hade dock inte min Svägerska tänkt på...

Det är som omvänd "if the deal sounds to good to be true". Vad är det min säljer på blocket som är så åtråvärt att en utlänning vill betala fullpris utan prut för.

poormans, Jockinho, Rivalen och 1 annan gillar detta.
  15. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Med stor sannolikhet kan ju hon reklamera överföringen och då står man där utan kulor och fåtölj.

16. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Lade ut en ägget för några år sedan och blev kontaktad på exakt samma sätt.... De ville betala mer än vad jag begärde till och med. De ville ha min mail till paypal. Gav dem felaktig mail och ändå fick jag en bekräftelse från "paypal" om att pengarna var på väg, så nu skulle jag bara betala för frakten till western union.......sedan skulle ett engelskt transportföretaget komma och hämta min fåtölj.....

Joråååååsåatt..... Bilen går bra?

per nordström och Jonulf gillar detta.
  17. Rookie

Rookie Borgare

Nu för tiden så vet jag att min annons är ute så fort jag får ett sådant mail. Dem brukar dimpa ner snabbare än mailet ifrån blocket om att annonsen publicerats :D

eriksson850 gillar detta.
  18. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Har varit ute för samma när jag sålt bilar. Det kommer ofta ganska standardierade svar om man skriver lite frågor till dem. Har läst exkat hur scamen fungerar men kommer inte ihåg, tror det har att göra med att du ska betala frakt osv så de blåser dig på de pengarna eller något. Men Googla finns beskrivet på någon bilsajt om jag inte minns fel.

19. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det borde vara alla special forces i världens huvuduppgift att lokalisera och "neutralisera" dessa bedragare.

ozzyozzy gillar detta.
  20. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

21. alfgren

alfgren Biskop

När det gäller Blocket är 99.8% av alla kontakter från utlandet blåsningar. Sverige är DYRT att handla i, det finns i princip aldrig ekonomi för en utlandsboende att köpa från Sverige. (Förutom vissa grejer såsom veteranbilar och lite annat).

I detta specifika fall misstänker jag att du skulle få en falsk bekräftelse på att pengarna satts in inklusive frakt och sedan ska du skicka tillbaka överskottet till köparen.

Boris Balkan gillar detta.
  22. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Är det någon mer än jag som fått frågan på era KS-annonser om en spekulant kan betala klockan med paypal? De kanske trålar här också?

23. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Du ser ju själv av alla inlägg; grundregel - pengar på kontot, sen transport. Funkar även här på KS de gånger jag handlat/sålt.

24. nissehult

nissehult Friends of KS

En grej som förvånade mig med PayPal var när jag sålde några ganska ovanliga posters på eBay och fick betalt via PayPal. Pengarna dök upp och jag skickade rekommenderat (tur för mig). Köparen fick varorna och var nöjd. Kort därefter så frös PayPal pengarna med hänvisning att köparens bank tog tillbaka betalningen - varför vet jag inte men det kan ha att göra med "unauthorized" användande av kreditkort...

Jag lyckades bevisa att jag hade skickat varorna och att köparen hade hämtat ut dom, samt vår mail-konversation, så jag fick pengarna i slutändan ändå och PayPal gick back på just den affären. Jag är numera försiktig med att ta betalt via Paypal. Är det på något sätt ett hackat konto som betalar så lär du inte få behålla pengarna. PayPal är ingen bank.

25. alfgren

alfgren Biskop

Paypal funkar bara om man SJÄLV kollar saldot. Lita inte på några "bekräftelser" från Paypal per mejl.

26. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    100 % bluff!

27. Hugii

Hugii Biskop

Du har svaret själv.

Jockinho och alfgren gillar detta.
  28. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nja, PayPal är klurigt eftersom köparen kan hävda att han aldrig fick varorna och kräva pengarna tillbaka. Som N155e beskriver.

Swish/ banköverföring är alltid säkrast

29. David

David Bödeln

Jag har helt slutat använda Paypal, för många luddiga regler och för många skumma användare.

ScubaKing gillar detta.
  30. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Luktar blåsning håll dig undan!

Mårtenssons ur Brookfield