• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ot: Är det någon som försöker blåsa mig?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då jag oftast köper och nästan aldrig säljer tycker jag Paypal fungerar kanonbra, dock så känns det ganska osäkert för säljarna...
 

mouqvist

Rolex
Sålde nyligen en MKII Vantage till USA, blev kontaktad av säkert 20 spekulanter, nästan alla krävde Paypal betalning. Tackade nej först men gick med på det då jag förstod att det troligen var så de gör i USA (?). Valde att skicka klockan rekommenderat med kollinummer och valde dessutom mottagningsbevis just för att hindra att köparen skulle reklamera. Men visst var man nervös ett tag, särskilt då klockan tog tid att nå fram.

Annars har jag varit med om afrikanska köpare (typ Nigeria) som ville att man skulle öppna ett konto hos ett företag som man inte kände till, ex Moneybookers. De skickade ett (falskt) bevis på insättning av pengar, vilket jag inte kunde se när jag loggade på hemsidan. När jag återkom till dem fick jag mail om att betalningen skulle ske efter att jag hade skickat kollinummer på försändelsen! Jag förklarade att jag inte skulle skicka något förrän jag såg pengarna och fick ett surt mail om att de hade gjort sin del av affären, och om jag var ärlig så skulle jag fullfölja enligt deras instruktioner då de lovade på heder och samvete att de hade betalt och vi hade ingått ett avtal, osv... Yeah right!
 

David

Bödeln
Valde att skicka klockan rekommenderat med kollinummer och valde dessutom mottagningsbevis just för att hindra att köparen skulle reklamera. Men visst var man nervös ett tag, särskilt då klockan tog tid att nå fram.

Tyvärr har det hänt även i sådana fall att "köpare" hävdat att det bara fanns grus i paketet och fått "rätt" av Paypal.
 

TicTack

Cartier
En grej som förvånade mig med PayPal var när jag sålde några ganska ovanliga posters på eBay och fick betalt via PayPal. Pengarna dök upp och jag skickade rekommenderat (tur för mig). Köparen fick varorna och var nöjd. Kort därefter så frös PayPal pengarna med hänvisning att köparens bank tog tillbaka betalningen - varför vet jag inte men det kan ha att göra med "unauthorized" användande av kreditkort...

Jag lyckades bevisa att jag hade skickat varorna och att köparen hade hämtat ut dom, samt vår mail-konversation, så jag fick pengarna i slutändan ändå och PayPal gick back på just den affären. Jag är numera försiktig med att ta betalt via Paypal. Är det på något sätt ett hackat konto som betalar så lär du inte få behålla pengarna. PayPal är ingen bank.

Paypal prioriterar alltid köparen - fungerar för den som säljer mycket, säljer man få saker kan man bli bränd!

I detta fallet handlar det om en person som kommer skicka dig ett falskt paypal-mail om att betalningen är gjord. Logga in på paypal för att verifiera.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I detta fallet handlar det om en person som kommer skicka dig ett falskt paypal-mail om att betalningen är gjord. Logga in på paypal för att verifiera.
Precis. Jag ville bara påpeka att i en del fall så räcker det inte med att verifiera själv att pengarna finns på Paypal-kontot - de kan frysas/tas tillbaka ändå...

När man köper eller säljer på eBay så är Paypal nästan ett krav. Men det är ingen säker metod. Via eBay har man dock ett visst skydd både som säljare och köpare.
 

TicTack

Cartier
Har faktiskt råkat ut för något liknande och då var Paypal helt omöjliga att ha å göra med.

Precis, man är körd som säljare med ebay / paypal. Enda anledningen är att det är lättare att hitta köpare. Men som sagt, var beredd på att bli blåst, med viss sannolikhet. Jag är tveksam till att sälja dyrare klocka via ebay med paypal.
 

Juggemafia

Breitling
Har lagt ut min klocka på blocket till försäljning och fick ett halvskumt svar av en kille:

> > Hej
> > Jag är intresserad av din produkt, var snäll informera mig om ditt bästa
> > pris.
> > Tack

då svara jag att jag kunde sänka mig 1000 kr på klockan och får ett till svar:

Hej!

Jag är nöjd med priset.
Produkten är en present till min brorson (hans födelsedag), den kommer att skickas till hans adress, jag vill att det ska vara en överraskning. Kan du skicka produkten?
Jag kommer att göra betalning via PayPal, är det okej för dig?
Jag betalar dig först och sedan skickar du produkten.

Med vänlig hälsning,
Jensen

känns konstigt att han kallar min klocka för produkt hela tiden. jag har ingen erfarenhet av paypal och skicka en klocka för 20 000:- känns inte bra alls.

tacksam för svar.

MVH
 

Rivalen

Rolex
Det finns flera olika sätt att blåsa dig, men det vanligaste tillvägagångssättet är ett triangeldrama där din köpare lagt ut en säljesannons för något av liknande värde. Han "säljer" sin pryl (som givetvis inte finns) och lämnar dina uppgifter till sin köpare. Köparen betalar, du tror att du fått dina pengar och släpper fåtöljen. Dramaskaparen försvinner spårlöst med den, samtidigt som du får en arg kvinna på halsen som vill att du ska skicka det antika dockhuset hon har betalat för.

Att be köparen/betalaren ange leveransadress i betalningsmeddelandet och säga att man levererar endast dit, kan vara ett sätt att försöka stoppa ett ev triangelbedrägeri.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Har lagt ut min klocka på blocket till försäljning och fick ett halvskumt svar av en kille:

> > Hej
> > Jag är intresserad av din produkt, var snäll informera mig om ditt bästa
> > pris.
> > Tack

då svara jag att jag kunde sänka mig 1000 kr på klockan och får ett till svar:

Hej!

Jag är nöjd med priset.
Produkten är en present till min brorson (hans födelsedag), den kommer att skickas till hans adress, jag vill att det ska vara en överraskning. Kan du skicka produkten?
Jag kommer att göra betalning via PayPal, är det okej för dig?
Jag betalar dig först och sedan skickar du produkten.

Med vänlig hälsning,
Jensen

känns konstigt att han kallar min klocka för produkt hela tiden. jag har ingen erfarenhet av paypal och skicka en klocka för 20 000:- känns inte bra alls.

tacksam för svar.

MVH


100% blåsning!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har lagt ut min klocka på blocket till försäljning och fick ett halvskumt svar av en kille:

> > Hej
> > Jag är intresserad av din produkt, var snäll informera mig om ditt bästa
> > pris.
> > Tack

då svara jag att jag kunde sänka mig 1000 kr på klockan och får ett till svar:

Hej!

Jag är nöjd med priset.
Produkten är en present till min brorson (hans födelsedag), den kommer att skickas till hans adress, jag vill att det ska vara en överraskning. Kan du skicka produkten?
Jag kommer att göra betalning via PayPal, är det okej för dig?
Jag betalar dig först och sedan skickar du produkten.

Med vänlig hälsning,
Jensen

känns konstigt att han kallar min klocka för produkt hela tiden. jag har ingen erfarenhet av paypal och skicka en klocka för 20 000:- känns inte bra alls.

tacksam för svar.

MVH

Detta är en klassisk tredjepartsblåsning (vilket är vanligt på blocket).
Person 1 (scammern) säljer något för motsvarande peng till person 2.
Person 2 sätter in pengar på ditt konto och tror att han har handlat av dig.
Person 3 (du) skickar varan till person 1 efter att du fått pengar av person 2.

Resultat:
Person 1 får en vara utan att betala för den.
Person 2 blir av med pengar och får ingen vara.
Person 3 sitter i skiten när person 2 upptäcker att han inte fått någon vara.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det finns en adress associerad med PayPal-kontot. Skicka dit, och endast dit. Jag antar att om PayPal-konto och tillhörande e-post är kapat så kan skummisen ändra adressen för PayPal utan att offret i fråga märker något.
 

Rivalen

Rolex
Det finns en adress associerad med PayPal-kontot. Skicka dit, och endast dit. Jag antar att om PayPal-konto och tillhörande e-post är kapat så kan skummisen ändra adressen för PayPal utan att offret i fråga märker något.

Får man inte ett mail när man ändrar? Hur som, så när du skickat till den verifierade PayPaladressen kan dom väl vidarebefordra grejerna till sin "brorson".
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Så man kan i ett tredjepartsbedrägeri gå med på affären men förhala att skicka klockan? Kommer det en ledsen suris som har blivit blåst så ger man tillbaka pengarna och skickar därefter en hög med skit till scammern!
 
Topp