• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT : Är det typiskt svenskt att inte pruta ?

calzone

Vacheron
Ja som rubriken lyder är det inte lite så att vi Svenskar gärna "vill" pruta men har väldigt svårt att faktiskt göra det ?, Tex vi vet att det du ska köpa redan har ett j**ligt bra pris så du vågar inte pruta för då kanske säljaren backar ?. Men det skulle kännas as gott att lyckas pruta bara lite :p
 

RosaCasio

Cartier
Har man fått ett jävligt bra pris är det väl redan färdigprutat tänker jag. Det jag har lärt mig är att man om man är väldigt intresserad men inte drar fram kontokortet utan tvekar så sänker säljaren först priset och sen kanske till och med kastar med nån extrapryl. Över mail till utlandet prutar jag alltid och rätt friskt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Ja som rubriken lyder är det inte lite så att vi Svenskar gärna "vill" pruta men har väldigt svårt att faktiskt göra det ?, Tex vi vet att det du ska köpa redan har ett j**ligt bra pris så du vågar inte pruta för då kanske säljaren backar ?. Men det skulle kännas as gott att lyckas pruta bara lite :p

Det är därför det är en jävla plåga att sälja något, apor som ska fulpruta bara för sakens skull...
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Det finns ett ställe där gemene man åtminstone fortfarande vågar pruta i kassan; - Byggvaruhandeln!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT : Är det typiskt svenskt att inte pruta ?

Vid privata affärer prutas det friskt, enligt min uppfattning. Sen finns det ju nån fix idé hos många privata säljare att uttryckligen förbjuda prutning i annonser, vilket är oerhört märkligt. Jag har många gånger låtit bli att köpa saker där man inte får förhandla om ett (för högt) pris. Sakerna blir då heller inte sålda...

Sen har vi ju ett prut-förbud i butiker som är lite speciellt (?) för Sverige! Butiksanställda förstår ju inte ens frågan ofta! Hur det kommer sig vet jag inte...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Singular skrev:
Det är därför det är en jävla plåga att sälja något, apor som ska fulpruta bara för sakens skull...

This + Blocket typ varje person ger ett skambud och säger att dom kommer och hämtar den direkt. Självklart är varje ord i mailet felstavat.

Bästa är ju när man svarat på 10 mail i hopp om en seriös person när det 11:e mailet dimper ner och ger ett skambud.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag försöker alltid pruta vid privata affärer, även vid klockköp ;) Har gått bra för det mesta men jag kommer sällan med rena skambud och sen beror det ju på hur man uttrycker sig.

Är man lite ödmjuk så kommer man längre....
 

carlanton

Audemars
Re: Sv: OT : Är det typiskt svenskt att inte pruta ?

Camo00 skrev:
Vid privata affärer prutas det friskt, enligt min uppfattning. Sen finns det ju nån fix idé hos många privata säljare att uttryckligen förbjuda prutning i annonser, vilket är oerhört märkligt. Jag har många gånger låtit bli att köpa saker där man inte får förhandla om ett (för högt) pris. Sakerna blir då heller inte sålda...

Sen har vi ju ett prut-förbud i butiker som är lite speciellt (?) för Sverige! Butiksanställda förstår ju inte ens frågan ofta! Hur det kommer sig vet jag inte...

I större butiker kan man oftast inte pruta, helt enkelt för att personalen inte får ge rabatt. I den butiken jag jobbade i tidigare fick alla som vågade fråga 10%, vilket var ganska många.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Ja som rubriken lyder är det inte lite så att vi Svenskar gärna "vill" pruta men har väldigt svårt att faktiskt göra det ?, Tex vi vet att det du ska köpa redan har ett j**ligt bra pris så du vågar inte pruta för då kanske säljaren backar ?. Men det skulle kännas as gott att lyckas pruta bara lite :p

Om du har fått ett "j**ligt bra pris" så tycker jag det skulle vara väldigt dumt att försöka pruta. Känns som risken att säljaren blir irriterad och lägger din mailadress bland spam-avsändarna i mailen så du är blockad för alla framtid är betydligt större än vinsten av att eventuellt lyckas få ner priset några kronor till.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Scaramanga skrev:
kommer sällan med rena skambud och sen beror det ju på hur man uttrycker sig.

Är man lite ödmjuk så kommer man längre....

Håller helt med. Är man smidig och trevlig så får man oftast bättre slutresultat.

På blocket där man ofta får många prutmail så väljer nog många säljare vilka mail de överhuvudtaget svarar på.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
På klockforum tycker jag att man kan dra till med 10 procent max, skulle någon försöka med skamprutning på mina annonser så skulle de hamna i jönsfacket och jag skulle ignorera dem i fortsättningen. Priserna vi lägger ut här skall vara så nära som möjligt ett vettigt marknadspris så vi slipper idiotprutningar. Nu har jag iof sett några riktiga drömmare posta löjliga priser på sina klockor och det kan ju självklart driva fram idiotprutningar.. Men man borde ju innan man skall köpa en klocka skaffa sig en uppfattning om prisbild och därefter agera. Att alltid komma med skambud även om priset är korrekt eller till och med i underkant är bara dumt, oförskämt och något jag anser inte hör hemma på K&S på ett entusiastforum.
 

DrDre

Patek
Jag tycker att det beror lite på storleken på köpen också. Ibland har man ju sett folk som kommer med bud på 20 kr lägre än begärt pris när man ska köpa ett begagnat nato. Det känns väl lite konstigt. Annars tycker jag väl inte att det är fel att fråga artigt om det finns något utrymme att sänka priset lite. Personligen tror jag att det spelar ganska stor roll hur man frågar. Fel framfört kan det uppfattas som direkt oartigt och ha en rätt avtändande effekt, men om man frågar på ett vänligt och artigt sett har jag aldrig mötts av några negativa reaktioner.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Jag måste säga mig vara väldigt kluven i frågan.
De gånger jag har handlat / sålt privat har det alltid kännts som att prutning lite ingår. Men det är väl som spencer66 säger inom en rimlig nivå. Om jag försöker sälja en produkt till "fel pris" har jag inget emot att någon säger det. Skambud är ju en helt annan sak.

Med tanke på vilka priser sprillans nya klockor ligger ute för på nätet så antar att den personen som säljer fått ett ganska bra pris från början. Vilket också det ökar funderingarna kring möjligheten att pruta hos t ex en AD.
 

Johan M

Cartier
Nja, jag brukar inte pruta för sakens skull men om annonsen legat uppe väldigt länge och jag skulle köpa prylen för ett något billigare pris men inte köpa det annars, då kanske jag skulle slänga iväg en förfrågan.

När jag själv säljer grejer så sätter jag ett lågt pris så att jag får sålt skiten snabbt. Då finns det ingen prutmån och det skriver jag också. Ofta kollar jag vad grejerna går för på blocket och sedan lägger jag mig under det. Finns inget drygare än att ha potentiella köpare som ringer och mejlar i flera veckor. Vill jag sälja något så vill jag att det skall gå fort!
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Re: Sv: OT : Är det typiskt svenskt att inte pruta ?

Camo00 skrev:
Vid privata affärer prutas det friskt, enligt min uppfattning. Sen finns det ju nån fix idé hos många privata säljare att uttryckligen förbjuda prutning i annonser, vilket är oerhört märkligt.

Anledningen att säljare skriver prutat och klart eller ej prut är nog främst för att bespara tid och energi. Då de annars riskerar att få många mer eller mindre oseriösa mail med prutförslag som enbart tar energi och tid av både säljare och köpare. Som sagts tidigare så är problem med prut-mail mycket större på blocket än på Köp och sälj på forumet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det kommer alltid finnas de som prutar på allt, och enbart är ute efter att göra bra business. Även här på ett s.k entusiastforum.

Men värst är det såklart på blocket. Det är helt otroligt att man orkar egentligen..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
vaniljglass skrev:
Det kommer alltid finnas de som prutar på allt, och enbart är ute efter att göra bra business. Även här på ett s.k entusiastforum.

Men värst är det såklart på blocket. Det är helt otroligt att man orkar egentligen..

Visst kommer det alltid förekomma men jag har placerat ett antal av dessa herrar i mitt inte göra affär med fack..
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Men visst ingår det att i alla fall försöka pruta lite vid köpa av lite dyrare prylar som klockor, hemelektronik (om man ger f-n i Media Markt & andra liknande hemska etablisemang), musikinstument & bilar etc. Jag antar att de flesta säljare lägger sig en bit över sitt acceptpris i annonser.

Men på forum som detta, så tenderar ju allt som oftast priserna hamna rätt lågt tack vare transparensen & det faktum att man "känner varandra". Men en liten prutning (beroende på situation) är väl oftsast OK i bägge riktningarna, kan jag tycka. Det hör ju lixom till...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
Men visst ingår det att i alla fall försöka pruta lite vid köpa av lite dyrare prylar som klockor, hemelektronik (om man ger f-n i Media Markt & andra liknande hemska etablisemang), musikinstument & bilar etc. Jag antar att de flesta säljare lägger sig en bit över sitt acceptpris i annonser.

Men på forum som detta, så tenderar ju allt som oftast priserna hamna rätt lågt tack vare transparensen & det faktum att man "känner varandra". Men en liten prutning (beroende på situation) är väl oftsast OK i bägge riktningarna, kan jag tycka. Det hör ju lixom till...

Det hör absolut inte till om det är uppenbart att klockan säljs till lågt pris för att slippa prutningar. Att då envisas med att pruta är bara dumt och oförskämt..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Rock_N_Ron skrev:
Men visst ingår det att i alla fall försöka pruta lite vid köpa av lite dyrare prylar som klockor, hemelektronik (om man ger f-n i Media Markt & andra liknande hemska etablisemang), musikinstument & bilar etc. Jag antar att de flesta säljare lägger sig en bit över sitt acceptpris i annonser.

Men på forum som detta, så tenderar ju allt som oftast priserna hamna rätt lågt tack vare transparensen & det faktum att man "känner varandra". Men en liten prutning (beroende på situation) är väl oftsast OK i bägge riktningarna, kan jag tycka. Det hör ju lixom till...

Det hör absolut inte till om det är uppenbart att klockan säljs till lågt pris för att slippa prutningar. Att då envisas med att pruta är bara dumt och oförskämt..

Hur avgör man om det är uppenbart att klockan säljs till lågt pris? Oftast finns det ju ingen glasklar referensram för hur man skall ligga prismässigt vid köp eller försäljning..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
vaniljglass skrev:
Spencer66 skrev:
Rock_N_Ron skrev:
Men visst ingår det att i alla fall försöka pruta lite vid köpa av lite dyrare prylar som klockor, hemelektronik (om man ger f-n i Media Markt & andra liknande hemska etablisemang), musikinstument & bilar etc. Jag antar att de flesta säljare lägger sig en bit över sitt acceptpris i annonser.

Men på forum som detta, så tenderar ju allt som oftast priserna hamna rätt lågt tack vare transparensen & det faktum att man "känner varandra". Men en liten prutning (beroende på situation) är väl oftsast OK i bägge riktningarna, kan jag tycka. Det hör ju lixom till...

Det hör absolut inte till om det är uppenbart att klockan säljs till lågt pris för att slippa prutningar. Att då envisas med att pruta är bara dumt och oförskämt..

Hur avgör man om det är uppenbart att klockan säljs till lågt pris? Oftast finns det ju ingen glasklar referensram för hur man skall ligga prismässigt vid köp eller försäljning..


I mitt fall har jag bl.a. Sålt en Exp II på länk och gick ut med 22500 I somras och fick ändå tokprutningar från forummedlemmar. Om man inte inser att det är ett lågt pris så vet jag inte vad..
 

David

Bödeln
När jag bodde i Australien gällde det att pruta på precis allt, t.ex. elektronik, teleabonnemang, kläder, kurser, resor, bilar, dykutrustning eller boendehyra, oavsett vad det var för typ av butik eller säljare. De enda priser som var helt fasta var mat och bensin.

När det gäller privatpersoner ser jag inte prutandet som självändamål, är priset redan rättvist för både köpare och säljare brukar jag inte bråka.
 

vonhall

Rolex
Hittar jag en vara till ett för mig ok pris så skulle jag aldrig få för mig att pruta! Speciellt inte när det gäller köp här på forumet. Betalar gärna lite extra för att alla skall känna sig nöjda. Som bonus så kan man ju använda personen man gjorde affär med som referens med gott resultat!
Skall man ut på en längre resa för att hämta klockan så brukar jag kolla om man kan göra något på priset för att få ekonomi i det hela. Har aldrig varit med om att något tagit illa vid sig vid en sådan fråga!
 

point1

Cartier
Jag prutade på min klocka som jag köpte ny i butik. Inget konstigt bara frågade om de kunde göra något på priset. Detta var förvisso i Frankrike så det kanske är högre tolerans här. Angående att pruta på annonser från privatpersoner, det tycker jag man absolut kan göra. Att dra till med ett skambud som är helt sjukt lågt är ju onödigt, men när folk sätter ut saker som inte säljer är det ju inte nödvändigtvis så att det bara är 10% som ska bort, hittar man ingen köpare som är villig att betala det är den ju inte värt det.
 
V

Viggen

Guest
Jag brukar kalla det, förhandla om priset. Vare sig jag säljer eller köper. Har inget emot det, om det sker inom rimliga gränser. Som fd försäljare av kontorsmaterial så blev det en hel del förhandligar med kunder, även om en kund har vart trogen i 20 år och redan har en bra rabatt. Det hör liksom till när man gör affärer. :)

Jag förstår Spencers argument. Klart att man blir förbannad om man får ett riktigt skambud. Men man skall alltid sätta ett sådant pris redan från början som är förhandligsbart.

Vill man inte förhandla, är i behov av snabba pengar eller dylikt. Då skall man skriva det i sin annons. Om man ändo får svar från oseriösa personer, då är det bara att sätta upp dem på den beryktade listan.
 

_jonte

Patek
Att pruta med avsikten att sänka priset lite, eller för prutandets skull, tycker jag man bör undvika så långt som möjligt. Mest oartigt och irriterande för säljare. Den kulturen som finns i de flesta länder skyr jag som pesten och är glad att vi normalt ej har den i Sverige.
Sen finns ju en helt annan situation då man aldrig skulle köpa till utsatt pris, oskäligt eller ej. Då får man avväga och visst kan det då vara ok att mejla och förklara situationen artigt och kolla möjligheter. Sällsynt!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Rock_N_Ron skrev:
Men visst ingår det att i alla fall försöka pruta lite vid köpa av lite dyrare prylar som klockor, hemelektronik (om man ger f-n i Media Markt & andra liknande hemska etablisemang), musikinstument & bilar etc. Jag antar att de flesta säljare lägger sig en bit över sitt acceptpris i annonser.

Men på forum som detta, så tenderar ju allt som oftast priserna hamna rätt lågt tack vare transparensen & det faktum att man "känner varandra". Men en liten prutning (beroende på situation) är väl oftsast OK i bägge riktningarna, kan jag tycka. Det hör ju lixom till...

Det hör absolut inte till om det är uppenbart att klockan säljs till lågt pris för att slippa prutningar. Att då envisas med att pruta är bara dumt och oförskämt..

Förstår vad du menar & håller med dig, om det är så självklart att priset är ett "kompispris", men då är det ju inte svårare än att man talar om det för den oinsatte prutaren; "Sorry, men denna har jag satt så lågt för att slippa just detta prutande. Take it or leave it!"
 
Topp