• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Ögonkirurgi RLE Linsbyte.

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hej alla forumister.

Börjar tröttna på mina glasögon, och ålderseendet börjar bli mer påtagligt. Jag har länge funderat på att göra slag i saken och överlåta mig till kirurgen. Någon här med erfarenheter, börjar kanske klockan bli svåravläst?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kommer "ålderseendet" gradvis eller sjunker man snabbt ner till en nivå och stannar där. Med andra ord, är det lämpligt att göra en operation nu, eller kommer seendet att fortsätta försämras så att du behöver glasögon längre fram ändå?

När jag var mindre ung så funderade jag på operation, men numera så har jag accepterat mina bågar och insett att jag inte idrottar mer än att jag kan ha linser då och då...
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Kommer "ålderseendet" gradvis eller sjunker man snabbt ner till en nivå och stannar där. Med andra ord, är det lämpligt att göra en operation nu, eller kommer seendet att fortsätta försämras så att du behöver glasögon längre fram ändå?

När jag var mindre ung så funderade jag på operation, men numera så har jag accepterat mina bågar och insett att jag inte idrottar mer än att jag kan ha linser då och då...

Det är linsen som påverkas av åldern, och blir mer oelastisk. Därför man byter ut linsen på oss som passerat 40.
 

Patrik J

Rolex
Jag bytte till progressiva kontaktlinser för ett drygt år sedan. Funkar okej till det mesta även om det är en kompromiss; obekvämare än vanliga linser, inte riktigt lika bra skärpa som med ett par bra glasögon.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Körde operation för 3 år sedan, dock som 24åring, bästa investeringar jag gjort, körde någon ny variant, hade ont som satan i 4 timmar, lagom till bollibompa kl 18 såg jag perfekt igen
 

M021

Rolex
2-Faktor
Stämmer, såg din rubrik lite sent. Dom skar upp linsen, skrapade hornhinnan med laser typ, minns inte riktigt
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns två varianter. Antingen skär man upp det övre lagret (epitel) eller så fräter man bort det på kemisk väg. Även om det senare låter brutalt så läker det ihop på ett bättre sätt. Det blir inga ärr så du kan göra om operationen hur många gånger som helst. Nackdelen är att du har ont som f-n och inte kan se på Bolibompa förrän ungefär två veckor efteråt.
 

Lowe92

Cartier
Körde operation för 3 år sedan, dock som 24åring, bästa investeringar jag gjort, körde någon ny variant, hade ont som satan i 4 timmar, lagom till bollibompa kl 18 såg jag perfekt igen

Vad fick du för syn efter lasern? Jag hörde/läste nånstans att man oftast inte får riktigt lika bra syn efter lasern som man får av att ha linser (jmf typ 1,0-1,2 med linser och 0,9-1,0 med laser). Hade varit kul att få förstahandsinformation
 

M021

Rolex
2-Faktor
Fick bra, har dock gått ner en aning, men att gå från #6.00 är alltid bra, vakna upp och se vart Fan man befinner sig
 

mjian

Omega
Pratade faktiskt idag med en klinik angående detta. Relax Smile eller vad det hette, ingreppet... Kommer nog gå hela vägen, jag glömmer alltid att beställa linser, glömmer att ta ur dom.. Tappar dom på semester och ja, glömmer ta med nya :)
Betalar gärna för att slippa tänka på det och få bra syn :)

Men lyssnar gärna på fler som genomgått relax eller fs-lasik!
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hmmmm. Med all respekt, men jag för min del är ute efter synpunkter, erfarenheter från folk som genomgått linsbyte. Men visst, hjälper det någon forumist i valfritt sammanhang, så köööör.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Börjar kännas aktuellt igen. Någon med lite mer input. Jag använt progressiva glasögon ett halvår nu, och jag avskyr dom :-(
 
Topp