Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Ögonkirurgi RLE Linsbyte.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av CapTaiN-MiFFo, 13 februari 2015.

1. CapTaiN-MiFFo
    Trådstartare

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Hej alla forumister.

Börjar tröttna på mina glasögon, och ålderseendet börjar bli mer påtagligt. Jag har länge funderat på att göra slag i saken och överlåta mig till kirurgen. Någon här med erfarenheter, börjar kanske klockan bli svåravläst?

2. gruby

gruby Friends of KS

Kanske därför du "råkade" posta här och inte i Lifestyle...

;);)

Räven, Kairo, Nexus och 3 andra gillar detta.
  3. CapTaiN-MiFFo
    Trådstartare

Från:
    Norrköping
    Ja ni ser....:watching:.....Eller kanske en hjärnkirurg jag behöver..............Admin?

gruby gillar detta.
  4. nissehult

nissehult Friends of KS

Kommer "ålderseendet" gradvis eller sjunker man snabbt ner till en nivå och stannar där. Med andra ord, är det lämpligt att göra en operation nu, eller kommer seendet att fortsätta försämras så att du behöver glasögon längre fram ändå?

När jag var mindre ung så funderade jag på operation, men numera så har jag accepterat mina bågar och insett att jag inte idrottar mer än att jag kan ha linser då och då...

5. CapTaiN-MiFFo
    Trådstartare

Från:
    Norrköping
    Det är linsen som påverkas av åldern, och blir mer oelastisk. Därför man byter ut linsen på oss som passerat 40.

6. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Jag bytte till progressiva kontaktlinser för ett drygt år sedan. Funkar okej till det mesta även om det är en kompromiss; obekvämare än vanliga linser, inte riktigt lika bra skärpa som med ett par bra glasögon.

7. CapTaiN-MiFFo
    Trådstartare

Från:
    Norrköping
    Jag är inte så förtjust i linser, för lat och bekväm.

Patrik J gillar detta.
  8. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan

Bara "kniven" kvar då. Har funderat på det själv, men … :nailbiting:

CapTaiN-MiFFo gillar detta.
  9. M021

M021 Friends of KS

Körde operation för 3 år sedan, dock som 24åring, bästa investeringar jag gjort, körde någon ny variant, hade ont som satan i 4 timmar, lagom till bollibompa kl 18 såg jag perfekt igen

mackan_108 och mjian gillar detta.
  10. CapTaiN-MiFFo
    Trådstartare

Från:
    Norrköping
    Men då var det enbart laser, med tanke på din ålder?

11. M021

M021 Friends of KS

Stämmer, såg din rubrik lite sent. Dom skar upp linsen, skrapade hornhinnan med laser typ, minns inte riktigt

12. alfgren

alfgren Biskop

Det finns två varianter. Antingen skär man upp det övre lagret (epitel) eller så fräter man bort det på kemisk väg. Även om det senare låter brutalt så läker det ihop på ett bättre sätt. Det blir inga ärr så du kan göra om operationen hur många gånger som helst. Nackdelen är att du har ont som f-n och inte kan se på Bolibompa förrän ungefär två veckor efteråt.

13. Lowe92

Lowe92 Bonde

Vad fick du för syn efter lasern? Jag hörde/läste nånstans att man oftast inte får riktigt lika bra syn efter lasern som man får av att ha linser (jmf typ 1,0-1,2 med linser och 0,9-1,0 med laser). Hade varit kul att få förstahandsinformation

14. M021

M021 Friends of KS

Fick bra, har dock gått ner en aning, men att gå från #6.00 är alltid bra, vakna upp och se vart Fan man befinner sig

Lowe92 gillar detta.
  15. mjian

mjian Bonde

Pratade faktiskt idag med en klinik angående detta. Relax Smile eller vad det hette, ingreppet... Kommer nog gå hela vägen, jag glömmer alltid att beställa linser, glömmer att ta ur dom.. Tappar dom på semester och ja, glömmer ta med nya :)
    Betalar gärna för att slippa tänka på det och få bra syn :)

Men lyssnar gärna på fler som genomgått relax eller fs-lasik!

16. CapTaiN-MiFFo
    Trådstartare

Från:
    Norrköping
    Hmmmm. Med all respekt, men jag för min del är ute efter synpunkter, erfarenheter från folk som genomgått linsbyte. Men visst, hjälper det någon forumist i valfritt sammanhang, så köööör.

mackan_108 gillar detta.