• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Adblock+ Slipp reklam på nätet

Maxim

Cartier
Site: https://adblockplus.org/

Hade fått för mig att alla kände till Adblock+ som plockar bort störande reklam på nätet, men efter att ha läst i en tråd upptäckte jag att så inte var fallet. Passa på att installera som ett tillägg till alla stora webläsare!

Exempel:

med reklam.PNG

utan reklam.PNG
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
När man är van att sitta på adblock sedan ett par år tillbaka och sätter sig vid en dator som inte har det, då känner man knappt igen sig på vissa sidor då det blinkar som jag vet inte vad. Fantastiskt bra tillägg i Chrome bl.a.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
KS har ju "inbyggd" reklam, den syns även om man har adblock på. Om jag sedan skulle slänga ur mig en gissning så tror jag att klick och visningar inte genererar pengar till KS, utan att det är en engångsavgift som gäller för att få annonsera.

Edit: Fast det sista är som sagt en ren gissning.
 

SSL

Audemars
Precis, KS har inbyggd reklam. Dessutom väl genomtänkt placering och snygga banners. Adblock är mer för sidor som Aftonbladet och sidor som använder Googlereklamen som ser för taskig ut. Ni som använder Facebook kan ju testa med och utan Adblock, helt annan upplevelsen enligt undertecknad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kör alltid med ad-block. Riktigt skönt när man exempelvis råkar gå in på facebook. Det reagerar dock inte på KS-bannern, så det finns ingen anledning att lägga in KS som undantag.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Affärsmannen i mig gillar inte adblock. Reklamen finns ju där för att finansiera sajterna i fråga. Skulle alla använda adblock skulle det inte finnas någon sajt, rent krasst. Alla gratistjänster kommer till den punkten där man måste gå med vinst eller lägga ner. Tar man inte betalt för själva användandet måste man ta betalt för något annat. Det måste helt enkelt finnas en gångbar affärsidé och sälja annonser är oftast det. Vad jag vill säga är att man bör använda adblock med måtta :)
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Affärsmannen i mig gillar inte adblock. Reklamen finns ju där för att finansiera sajterna i fråga. Skulle alla använda adblock skulle det inte finnas någon sajt, rent krasst. Alla gratistjänster kommer till den punkten där man måste gå med vinst eller lägga ner. Tar man inte betalt för själva användandet måste man ta betalt för något annat. Det måste helt enkelt finnas en gångbar affärsidé och sälja annonser är oftast det. Vad jag vill säga är att man bör använda adblock med måtta :)


Håller med, men siter som kränger in reklam på 90% av sin sida på ett väldigt osmakligt sätt är bara irriterande, därav är det skönt att kunna välja bort att se reklamen!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Affärsmannen i mig gillar inte adblock. Reklamen finns ju där för att finansiera sajterna i fråga. Skulle alla använda adblock skulle det inte finnas någon sajt, rent krasst. Alla gratistjänster kommer till den punkten där man måste gå med vinst eller lägga ner. Tar man inte betalt för själva användandet måste man ta betalt för något annat. Det måste helt enkelt finnas en gångbar affärsidé och sälja annonser är oftast det. Vad jag vill säga är att man bör använda adblock med måtta :)

Visserligen, men alla sidor som är bra brukar antingen fungera på ett sätt som KS eller så är det rent av en avgift som måste betalas för att man ska använda sig av dem.
Och vad jag vet så är det många av oss som inte bryr oss om annonserna som kör ABP. De som kör ABP hade på så sätt aldrig klickat. Därmed slipper vi se dem och visningarna utan klick minskar och annonserna verkar till synes vara mer effektiva, så då gör vi med andra ord sidägarna en tjänst. Ungefär! :D
 

Podal

Omega
Precis, "problemet" ligger till stor del i att siterna/företagen inte begränsar eller anpassar reklamen men låter den vara det framträdande på siten. Då är det skönt att släppa den.
 

SSL

Audemars
flash.png


Sidor som lever på annonsering får ju göra som Flashback isf. Om dom kan. Får säkert en och annan att tänka om.
 

RDFG

Cartier
Kan även rekommendera tilläggstjänsten Do not track me för oss paranoida och intergritetshävdande. Gör kort sagt (som jag förstått det) att företag inte kan använda din internethistorik till att addressera särskild reklam till dig. Många av oss har säkert noterat en onormalt hög andel klockreklam på sidor som facebook och aftonbladet :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan även rekommendera tilläggstjänsten Do not track me för oss paranoida och intergritetshävdande. Gör kort sagt (som jag förstått det) att företag inte kan använda din internethistorik till att addressera särskild reklam till dig. Många av oss har säkert noterat en onormalt hög andel klockreklam på sidor som facebook och aftonbladet :)
Vill du hellre ha massa oriktad reklam?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Med risk för att låta dryg (och denna gång är det absolut inte meningen) är jag förvånad över hur många som inte känner till AdBlock+ eller andra insticksmoduler för reklamblockering. Har själv använt det i säkert 10 år om inte mer.

Bra tråd som tipsar de som inte kände till det.

Jag förstår även det moraliska dilemmat för folk som tänker på ägarna av hemsidors potentiella inkomst, men jag har fått nog av stora blinkande reklambanners som bandbreddsmässigt upptar 90% av den data som skall laddas när man går in på en hemsida och som dessutom gärna är i format som flash (gärna dåligt optimerad) vilket även kan få en sprillans ny stationär dator för 30 000 kr att gå på knäna under belastningen. I det tillfället har jag bestämt mig för att jag skiter i förlorad intäkt för sodan jag besöker.

Om det bara fanns ett vettigt sätt att blockera reklam i Safari på iPad och iPhone utan att JB:a :p
 

SSL

Audemars
Om det bara fanns ett vettigt sätt att blockera reklam i Safari på iPad och iPhone utan att JB:a :p

Mm, det är många gånger förjävligt. Skiter i appar med reklam många gånger, eller betalar för reklamfritt om det är en app jag "måste" ha. Blir lätt grötigt på sån liten yta som iPhone.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Med risk för att låta dryg[...]


En bra kompromiss för att slippa mycket störande är att ställa in så att du måste klicka för att starta Flash så den inte får starta automatiskt. Finns som inställning i Chrome exempelvis. Det gör att sajterna fortfarande kan visa reklam som inte blinkar, hoppar och far eller andra dumheter.

Är väl inte riktigt det som är poängen utan att jag helst avstår från att företag kartlägger mina internetvanor. Inte för att det är hemligt utan för att det är ett steg i en rätt mörk och trist riktning.


Många tror att man slipper reklam för att man stoppar kakor, installerar plug-ins för att stoppa spårning och liknande men så är det ju inte. Det som händer är att du får reklam som är helt ointressant istället.
 

RDFG

Cartier
Många tror att man slipper reklam för att man stoppar kakor, installerar plug-ins för att stoppa spårning och liknande men så är det ju inte. Det som händer är att du får reklam som är helt ointressant istället.


Är det inte? Om jag kör adblock och DoNotTrackMe ser jag ju "ingen" reklam och de få annonser jag ser baseras ej på mina surfvanor, vilket var det som var önskemålet. Jag har inte nämnt något om att just slippa reklam, däremot slippa att mina internetvanor sparas i någons system. Om det funkar eller inte vet jag inte, jag är ingen demonhacker så man får göra vad man kan dvs installera plug-ins och liknande.
 
Topp