Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT : Aktiekunniga se hit !

Diskussion i 'Diskussion' startad av filthywatch, 29 januari 2014.

1. filthywatch
    Trådstartare

filthywatch Bonde

Hej ,

Har bestämt mig för att investera 50.000 i olika aktier och skulle behöva hjälp och tips om nån känner för att hjälpa till en gröngöling. Jag har tänkt om man ska dela upp det i fem olika investeringar alltså fem olika aktier. Som sagt jag är helt ny inom aktier så jag kan ju tänka helt fel. All hjälp är välkommen.

2. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Ger inga tips. Alla får stå för sina egna förluster.

Men här kan väl vara en utgångspunkt?

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/01/29/tio-kopvarda-aktier.html

Spindel gillar detta.
  3. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Inte för att vara en party pooper men rent generellt så är nog folk lite återhållsamma med att rekommendera investeringar då det i värsta fall kan innebära att du förlorar alla dina pengar.

Men att sprida risken är alltid bra, mitt tips är att kolla runt och läsa på om olika bolag, när du väl bestämmer dig så rekommenderar jag dig att handla genom Avanza eller Nordnet där det bla finns forum för varje aktie där man kan läsa en del bra info och där det är relativt billigt/enkelt att handla. Kör själv handel i kapitalförsäkringar då det gör det lite enklare med skatten.

yonsson gillar detta.
  4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Läs på ordentligt innan du gör något.

5. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Köp Whiskey istället! Mac Allan -73 eller liknande, ge faan i att dricka upp den och du har dubblat pengarna på ett par år.

Mforce gillar detta.
  6. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Så här är det; precis som när det kommer till klockor - om du måste be om råd är det inte rätt placering för dina pengar. Sätt stålarna hos en förvaltare du litar på istället.

mace och max gillar detta.
  7. alfons

alfons Stadsbo

Satsa på säkra kort, god ekonomi och en fin framtidsplan. Med utdelningar så slår det väl ut i det långa loppet. Stirra Dig inte blind på kursens dalar och toppar. Swedbank, H&M och Sandvik kan vara värt att titta på.

Det fanns alltid den där aktien man skulle köpt med missat..

8. cab

cab Friends of KS

Köp avgiftsfria fonden Avanza Zero så behöver du inte tänka så mycket.

9. jaqob

jaqob Bonde

Det är en riktigt farlig tid att köpa aktier, då börsen står riktigt högt...
    Jag höll på med aktier under en ganska lång period, men nu har jag nästan helt gått över till indexföljande fonder, främst "Aktiespararna topp sverige", på grund av den låga avgiften. Kan få till mycket större svägningar med specifika aktier, men helt klart åt båda håll.

10. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Använd som insats i en bostad. Äger du redan en bostad, använd för att renovera din bostad. Har du en nyrenoverad bostad, köp en vintage sportrolle. Alla dessa alternativ lär de dig större glädje och bättre avkastning än aktier.

bullen, alfons och Aboynamedsue gillar detta.
  11. Spindel

Spindel Biskop

Håller med jag tänker inte ge några direkta tips då jag inte tänker ta ansvar för någon annans pengar.

Dock kan jag ge det allmänna tipset att lära sig läsa och förstå bolagsrapporter. Även att lära sig grunden i hur man skall tänka när man värderar ett företag.

Sedan skall du fundera på om du vill ha stabil aktie med hög utdelning. Eller om du skall satsa på ett företag med utvecklingspotential. Företag med stor utvecklingspotential (stora planer) kan ge bra avkastning, finns däremot större risk i dessa vilket innebär en förlust eller en mycket dålig utveckling.

Sist men inte minst. Håll inte kvar aktier bara för att de ligger minus. Sälj och investera i något annat (statistiskt det bättre valet).

filthywatch gillar detta.
  12. RonJeremy

RonJeremy Bonde

Bolag som man fortfarande kan tänka sig att äga ifall börsen kommer vara stängd i tio år framöver. :)

mDavid gillar detta.
  13. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köp en fond istället.
    Hög risk tips: Didner och Gerge Småbolag eller Odin Europa Småbolag. Tror på Europa nu.

14. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
  15. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Kan också tillägga att ett sätt kan vara att investera i en bransch man redan känner till eller jobbar i och redan har en hyffsad insikt i, jobbar själv inom offshoreindustrin och har tack vare kunskapen inom detta område gjort en del bra affärer.

krämbulle gillar detta.
  16. addeh

addeh Stadsbo

Tänk på förvaret också. Med utgångspunkt i rena aktier eller aktiefonder skulle jag rek ISK.

17. wayne

wayne Friends of KS

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hellre några få, kanske tre som du orkar bevaka än 5 som du inte orkar bevaka. Avgiften för att köpa/sälja ska man inte negligera, så ju mer man handlar för åt gången, ju bättre.

19. ZQT

ZQT The Banker

Papperstrade:a innan du kör på riktigt om du ska daytrade:a.

Finns massor av bloggar som man kan ta rygg på och få schysst avkastning. Innan du går in i något indexrelaterat i OMXS30 ska man vara medveten om var vi befinner oss, historiskt sett.

image.jpg

Carlton gillar detta.
  20. Spindel

Spindel Biskop

Ett tillägg är att jag avråder från att daytrade. Försök att lägga upp en långsiktig perspektiv.

eriksson850 och HeliDive gillar detta.
  21. HeliDive

HeliDive Stadsbo

Som någon tidigare föreslog; papperstrada innan du går in med riktiga pengar. Att sedan gå in med lite i taget istf allt på en gång kanske också kan rekommenderas, om inte annat än för nattsömnens skull...;)

Gå gärna med i Aktiespararna, dom har ju sin Aktieinvest som jag kan rekommendera!

Sist men inte minst; kom ihåg att aktier ALLTID går upp och ner...

Lycka till! :)

22. JesperO

JesperO Präst

håller helt med, ännu roligare i omvänd ordning :)
    köp någon rolig klocka som behåller sitt värde... skulle till och med säga att du kan köpa en relativt modern Rolex med tanke på hur listpriserna höjs lite då och då.

23. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Om han inte har så mycket kunskap, ska han väl inte in och pilla så mycket ändå... Bättre att köra några fler 6-7 stabila inom olika sektorer/geografisk marknad, för att diversifiera portföljen, sedan brukar det löna sig att köpa de bolag som har en stabil direktavkastning (historiskt givit sina aktieägare utdelning i stort sett varje år).
    Tänk långsiktigt.

HeliDive gillar detta.
  24. JayJay

JayJay Biskop

Det MÅSTE finnas andra forum på internet som är bättre lämpade för den här typen av frågeställning... om inte annat så för kvalitén på svaren.

25. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Mja, de flesta forum som aktivt diskuterar specifika aktier är nog inget som en nybörjare ska ge sig in på. Som allt annat på Internet gäller det att kunna sålla den genuint bra informationen från all skit som "experter" slänger ur sig.

Med bara 50k, om det inte är pengar som man inte bryr sig om, och ingen erfarenhet, är det nog bäst att hålla sig till indexfonder eller stoppa det i banken tills man lärt sig lite mer.

26. Nrobedal

Nrobedal Bonde

Du måste börja någonstans, var försiktig och gör inga riskfyllda investeringar.
    Läs på så mycket du kan, överallt. Sen börjar du med kanske 5-6k och sprider riskerna, man lär sig hela tiden.

Lycka till :)

27. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Köp en klocka istället. :bored:

Mårtenssons ur Brookfield