• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Att köpa en humidor

Nexus

Panerai
Har köpt samma humidor som David för att komplettera den Ölandsbrostora monster jag har ute på Godset.
Tack för detta tips om en humidor som är lika vacker som praktiskt!
 

Nexus

Panerai
Kan för övrigt tipsa om följande cigarrprenumeration för de som vill fylla på humidoren med diverse godsaker.
 

David

Bödeln
Bara torka av dem, slappna av och tänd upp en cigarr och njut!!

Tända upp en var det första jag gjorde för att lugna ner mig. :)

Är vit mögel normalt och vanligt förekommande? Kan jag torka bort det och fortsätta lagra, eller måste de angripna rökas direkt?

Behöver jag inte sanera humidoren på något sätt?
 

BOTL

Panerai
Tända upp en var det första jag gjorde för att lugna ner mig. :)

Är vit mögel normalt och vanligt förekommande? Kan jag torka bort det och fortsätta lagra, eller måste de angripna rökas direkt?

Behöver jag inte sanera humidoren på något sätt?

Nej ta en titt bara om du ser att själva humidoren börjat få lite mögel och torka av det i såna fall. Cigarrer med vitmögel brukar många gånger smaka bättre, gärna vintage med vitmögel. Jag brukar inte torka av det förrän jag ska puffa, men tänkte stilla din oro! Värme är en större fara en lite för fuktigt, kolla så inte det kommer direkt solljus på/in i humidoren.
 

Pistol_Pete

Panerai
Tack David,jag hade helt missat denna tråd. Grattis till en toppenfin humidor!
Också tack till BOTL din entusiasm och vilja att hjälpa till är sann KS anda! (Även om jag inte håller med dig om att Kubanska cigarrer är bäst i alla lägen... :cigar:)



Jag vill bara nämna att man inte helt behöver förkasta humidorer med glas. Har en som jag har använt i 8-9 år utan att den läcker och så länge man inte förvarar den i direkt soljus påverkas inte cigarrerna så det märks.

Har ingen nytagen bild men här är en gammal från tiden när jag bodde i NYC på 8:e avenyn och 31:a gatan. Notera att det inte var så den normalt förvarades ;)

IMG_1773.jpg
 

David

Bödeln
Nej ta en titt bara om du ser att själva humidoren börjat få lite mögel och torka av det i såna fall. Cigarrer med vitmögel brukar många gånger smaka bättre, gärna vintage med vitmögel.
Tack för snabbt svar! Har du något tips på bra referensmaterial? Visste inte att det var någon skillnad på mögel och mögel, vad jag sett tidigare när det frågats om "plume" har rådet alltid varit att det antagligen är mögel, och cigarren är förstörd. Det är rimligtvis bara vitmögel som kan förväxlas, antar jag, och att vitmögel skulle vara ofarligt är nytt för mig.

Efter luftningen är fuktigheten nere på 62 igen, temperaturen är stadig på 20 grader, ingen sol.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Detta var intressant. Ska försöka att sätta mig in i cigarrvärlden;) och hoppas att man får återkomma med ett antal dumma frågor.
 
Tack David,jag hade helt missat denna tråd. Grattis till en toppenfin humidor!
Också tack till BOTL din entusiasm och vilja att hjälpa till är sann KS anda! (Även om jag inte håller med dig om att Kubanska cigarrer är bäst i alla lägen... :cigar:)



Jag vill bara nämna att man inte helt behöver förkasta humidorer med glas. Har en som jag har använt i 8-9 år utan att den läcker och så länge man inte förvarar den i direkt soljus påverkas inte cigarrerna så det märks.

Har ingen nytagen bild men här är en gammal från tiden när jag bodde i NYC på 8:e avenyn och 31:a gatan. Notera att det inte var så den normalt förvarades ;)

IMG_1773.jpg
Tung bild :wideyed:
 

David

Bödeln

David

Bödeln
Vafan. Dokusåpan fortsätter.

Skulle bara titta till luftfuktigheten innan jag skulle åka ifrån humidoren efter att ha flyttat den.

Noterade ett oroväckande hål som inte borde finnas.

150223-Hole.jpg


Mycket riktigt hittar jag förövaren.

150223-Bug.jpg


Hittade ytterligare en cigarr med ett hål och ytterligare en äcklig lasioderma serricorne. Jag var redan tokigt sen, så jag hade ingen möjlighet att packa cigarrerna individuellt i ziplock för frysning. Humidoren står nu i ca 14°C, så jag hoppas det ska hålla nere takten så att det eventuellt går att rädda något vid första bästa tillfälle.
 

BOTL

Panerai
Fyfan, dissikera gärna pinnarna, skär upp och släng upp en bild. Hoppas du får bukt med problemet, frys i 3 dagar sen i kylen 2 dagar. Kolla igenom humidoren grundligt!!
 

David

Bödeln
Hoppas du får bukt med problemet, frys i 3 dagar sen i kylen 2 dagar.

Varit tillbaka som hastigast. Inga nya hål, och inga ytterligare spår i humidoren. Har packat cigarrerna, inklusive de två angripna, i påsar i frysen. Flyttar dem till kylen på fredag.

Kolla igenom humidoren grundligt!!

Jag antar att det finns risk att de två som ätit sig ut är av olika kön, och därmed kan ha lagt ägg i humidoren. Har inte hittat någon tillförlitlig information om man bör kunna förvänta sig att se eventuella ägg eller inte utan förstoring.
 
Topp