• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Att köpa en humidor

David

Bödeln
vad-röker-du-just-nu-tråden är den bästa feelgoodtråden efter fredagstrådarna (och dessutom både välbesökt och långlivad) är jag övertygad om att det finns ett allmänintresse för den här tråden.

Jag röker 3-4 cigarrer per år. Oftast har jag köpt cigarren i förväg, och allt som oftast har den varit torr och seg när det väl blivit dags att tända den.

Jag har funderat på en att köpa en vettig humidor i flera år. På impuls köpte jag för några år sedan en resehumidor:
http://www.brobergs.se/sv/product/853/Xikar-Resehumidor-5-cigarrer

Första gången jag använde den blev mina fem nyköpta Cohibas vitprickiga direkt. Cigarrerna ligger kvar i frysen, och "humidoren" har legat oanvänd sedan dess.

När BOTL dök upp med buller och bång var det knuffen jag behövde för att ta tag i situationen.

Då jag antar att det är lika dumt tralla in på Brobergs och köpa en billig humidor som verkar bra som det är att köpa en klocka som ser snygg ut på Ur & Penn, valde jag att dra nytta av BOTLs otroligt smittsamma entusiasm och vilja att bidra.

Jag tänkte att det måste finnas gott om bra humidorer till salu begagnat på bolmarforumen som användarna växt ur och hörde efter om jag kunde få hjälp att införskaffa en sådan utan att bli lurad.

Kravspecen var ganska enkel:
  • Jag skulle vilja få plats med 10-20 cigarrer, men kan tänka mig både uppåt och neråt om det skulle vara bättre av någon anledning utöver själva antalet. (Erfarenheten från akvarium är att det är lättare att hålla jämn miljö i ett större kar, kan tänka mig att detsamma gäller humidorer.)
  • Utseendemässigt får den gärna vara enkel, det behövs inga mässingslås eller sniderier, men jag ser gärna att den är så presentabel att den kan stå framme utan att man får skämmas för den.
Svaret jag fick var att en humidor av bra kvalitet inte alls behöver vara dyr, och att det är bäst att satsa på nytt och sköta det rätt så att man inte riskerar att få en som har varit utsatt för mögel.

Några ytterligare tips, ihopklippta från ett antal PM, så gott som ordagrant citerade:
  • Jag kan berätta att jag vet inte en person som köpt en humidor och inte ångrat att de köpt en för liten.
  • Adorini har riktigt bra kvalitetshumidorer, gratis frakt och ingen tull inom EU med livstidsgaranti, kan faktiskt inte bli bättre för humana pengar.
  • Köp ingen med glas bara, det enda som händer är att den kan börja läcka och solljus vilket inte är optimalt för cigarrer.
  • Det säkra sättet att hålla fukten i en humidor är att fylla den med cigarrer och att använda sig av beads. Beads har en kemisk balans och håller rätt fukt, för fuktigt så drar den till sig fukt och för torrt tvärtom, idiotsäker faktiskt.
Det var verkligen trivsamma priser på Adorini, jag hade förväntat mig att behöva lägga ut mer. En schysst toppmodell kostar mindre än en högkvalitativ winder av basmodell.

Efter klurande i några dagar hade jag en shortlist:
Svaret jag fick bekräftade det jag redan kände på mig:

BOTL skrev:
Utan tvekan Chianti medium av dem tre. Tror den är stiligast och stört chans att den håller tät längst. det är bra med lite luft emellan sådär som i den humidoren för du kan ändå skilja olika cigarrer åt. Den hade varit mitt val, den udda designen blir man jävligt less på snabbt och den tar bara plats.

Börja med fuktaren som ingår och så ser vi hur tätt den är och tar beads om det behövs skulle jag rekommendera.

Annars köper du beads här.
http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=14

Paketöppning:

140731-Humidor-1.jpg


Dags att fukta in, steg ett var att få tag på destillerat vatten och en helt ny och oanvänd disktrasa.

Lättare sagt än gjort, på macken finns "avmineraliserat vatten" och på apoteket finns "renat vatten". Jag valde apotekets utbud eftersom det fanns närmast till hands, och rimligtvis borde vara ett lämpligt val om avsikten är att undvika bakterier och mögelsporer, vilket jag antar att det är.

140731-Humidor-2.jpg


Diktaren fylldes på med vatten och alla invändiga cederträytor fuktades in med trasan så att ytan blev mörk två gånger per dag i tre dagar.

140731-Humidor-3.jpg


Under tiden tittade jag närmare på tillbehören jag beställt.

Tändare. Har inte köpt butan än, mackarna har slutat sälja eftersom det tydligen finns för mycket sniffande ungdom. Finns tydligen på Clas Ohlson. Återkommer med recension.

140731-Humidor-6.jpg


Tändstickor. Tyckte de var fina. Har inte provat.

140731-Humidor-7.jpg


Borr. Fick låna av Zed för någon sommar sedan, tyckte den gav en väldigt mycket mer angenäm upplevelse, både av förberedelserna och själva rökningen, jämfört med den billiga snopparen jag använt tidigare.

140731-Humidor-8.jpg


Efter att ha fuktat in för sjätte gången och väntat två dagar med humdidoren stängd stod hygrometern stabilt på 90%. Efter att ha lämnat dörren och ena lådan öppen i tre nätter gick den ner till ca 60%, men steg igen nästan omedelbart efter att humidoren stängts igen. Kanske fuktade jag för flitigt, kanske beror det på den fuktiga sommarvärmen. Den verkar i alla fall tät, vilket är viktigt.

Rådet jag fick var att mata den med cigarrer som kunde ta upp fukt, alternativt att beställa beads och lägga i dem ofuktade. Jag la en beställning, men Heartfelt Industries hade semesterstängt, så istället slängde jag i två gamla torrisar som blivit över.

140731-Humidor-4.jpg


Det funkade nästan perfekt, hygrometern visar 72% ganska stabilt. Ibland sticker den iväg någon enhet eller två, men då är det bara att öppna en låda i några timmar.

140731-Humidor-5.jpg


Slutligen tog jag bort Adorini-loggan (se paketöppningsbilden) som satt på glaset, tandtråd och lite sprit för att ta bort klistret funkade fint.

140731-Humidor-9.jpg



Jag är toknöjd, tack BOTL!

Nu är jag redo att köpa en sampler, har du lust att skicka mig ett paket för en tusenlapp? Var inte för givmild nu, ha vett att ta betalt för dina dyrgripar! Givetvis blir det en slant till BCF och en till Läkare utan gränser också.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Trevlig humidor! Gillar den verkligen jämfört med de vanliga "askarna" som man brukar se.
Dags för mig att skaffa en humidor tror jag... men svårt när man bara reser runt hela tiden. Blir det att stanna i Dubai så köps det!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Coolt, stort grattis! Man blir bara mer & mer intresserad av cigarrer osv när de finns användare med kunskap här. Även jag trodde man skulle få betala mer för en humidor, den där var riktigt snygg dessutom!
 
Riktigt Trevlig Läsning!
Kan bara hålla med om att BOTL har varit en riktig inspirationskälla när det kommer till puffandets ädla konst!

Precis den humidoren har jag haft i varukorgen ända sedan i maj.. Vet inte varför jag inte slagit till än...
Humidordiscount är iallafall supersmidiga att beställa ifrån!
Köpt snoppare, hydrometer och resefodral därifrån!
 

David

Bödeln
ännu ett dyrt och onödigt intresse...
Kan man aldrig ha för många av.

Men berätta gärna hur du använder denna borr
Den används för att "stansa" ett hål i cigarren, funkar givetvis bara bra på pluggade cigarrer med ganska platt ände. Det blir ett minde hål, ger bättre drag och man slipper få lösa tobaksflagor i munnen.

... och vad en sampler är för något?
Prova-på-paket:
https://klocksnack.se/threads/ot-satt-ihop-en-cigarrsampler-för-den-nyfikne.25861/
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
David du är kungen! Fan vilken bra recension för oss lekmän som vill lära oss mer, jag sitter själv och letar efter en humidor och denna verkar vara riktigt bra.

Appropå sampler.
Efter hjälp ifrån BOTL och en hel del efterforskning och anpassning efter mitt sätt att puffa satte jag själv ihop en Cigarrsampler från framcigarr. Dessa cigarrer är lite kortare. Det kanske kan vara till inspiration för någon:

Från vänster:
Sancho Panza Bachilleres
Por Larranaga Petit Coronas
Ramon Allones Small Club
Hoyo de Monterrey Petit Robusto
H.Upmann Half Corona


IMG_5171.JPG


Denna går på ca 5 hunkan och jag kan återkomma med någon form av amatörrecension senare.
 

RKT

Omega
Bra investering och tråd - en hummidor är mycket trevligt att ha hemma! Jag köpte min på Roberts tobak i Stockholm - bra butik med bra service! Har även ett mycket trevligt sortiment med cigarrer. Det enda som jag eventuellt ångrar är att jag köpte en för liten.

En fråga/tips rörande - använder du endast den analoga fuktmätaren eller är den mest som prydnad? Jag har fått rekommenderat för mig att använda en digital då de analoga ofta visar fel på 5-10%. Testade även den analoga som jag fick med (från Aldorini) mot en digital och den analoga visar ca. 10%-enheter för högt. Dock så är ju en analog avsevärt mycket snyggare.
 

David

Bödeln
En fråga/tips rörande - använder du endast den analoga fuktmätaren eller är den mest som prydnad?
Jag använder den analoga. Adorini hävdar att det levereras en "pre-calibrated high precision hair hygrometer" med deluxe-modellerna, men jag beställer nog ändå en digital vid tillfälle.
 

David

Bödeln
Blev nervös nu när jag beställt fincigarrer av både BOTL och framcigarr, bestämde mig för att kalibrera hygrometern. Fyllde ett shotglas med salt, fyllde på med vatten, ställde i lådan, plastade in och lät stå över natten.

På morgonen visade den 65, alltså 10 procentenheter för lågt.

Fyllde på mer vatten i glaset så saltet står i vatten men utan att lösas upp, två timmar senare är mätvärdet oförändrat.

22BBCCBA-6800-4499-A9A8-3F35F4BB6392.jpg


Tänkte åka och köpa en för jämförelse, men den enda jag hittar som jag får tag på idag är de här:

http://www.kjell.com/Sok?query=Hygrometer

http://m.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=Hygrometer&Nty=1&D=Hygrometer&Ntx=mode matchpartial&Dx=mode matchpartial&showTabs=true


Duger någon av dem? Precision är ju inte angiven, vilket den är på Adorinis:

http://www.cigarrlagret.nu/product_info.php?products_id=224

Vad säger panelen?
 

BOTL

Panerai
Ta ut saltet, skit i hygrometern, tänd upp en cigarr och njut av livet. En hygrometern som med 100% säkerhet visar rätt kostar många kronor. Köp beads vid tillfälle så slipper du oroa dig över huvud taget. Så länge cigarrerna ligger i spannet 62-72 rh så bara njut av livet!!
 

David

Bödeln
Så länge cigarrerna ligger i spannet 62-72 rh så bara njut av livet!!
Fast om kalibreringen visar rätt (och felet är linjärt) så håller humidoren 75+ rh, dessutom är ju temperaturen för tillfället en bra bit över 22 grader.

Fick precis besked att Heartfelt öppnat igen efter semestern, så min beads-beställning bör vara på väg på måndag.
 

leicaphile

Panerai
David du är kungen! Fan vilken bra recension för oss lekmän som vill lära oss mer, jag sitter själv och letar efter en humidor och denna verkar vara riktigt bra.

Appropå sampler.
Efter hjälp ifrån BOTL och en hel del efterforskning och anpassning efter mitt sätt att puffa satte jag själv ihop en Cigarrsampler från framcigarr. Dessa cigarrer är lite kortare. Det kanske kan vara till inspiration för någon:

Från vänster:
Sancho Panza Bachilleres
Por Larranaga Petit Coronas
Ramon Allones Small Club
Hoyo de Monterrey Petit Robusto
H.Upmann Half Corona


IMG_5171.JPG


Denna går på ca 5 hunkan och jag kan återkomma med någon form av amatörrecension senare.

Trevliga val! HdM Petit Robusto är på min lista över saker att prova. :)
 

David

Bödeln
Hade ändå några andra ärenden, så jag köpte en superbillig digital hygrometer med termometer, om inte annat för att stilla nyfikenheten hos min inre nerd. Felmarginal är angiven till +/-5 i intervallet 25-75, så ska bli intressant att se vad kalibrering ger.

Letade även butan, vilket var rätt snårigt. All "tändargas" tycks innehålla en ospecificerad blandning av butan, propan och isobutan. På Intersport hittade jag i alla fall "butangas", men utan innehållsförteckning. Var köper man pålitligt tändarbränsle?

bcc023bdd922566c26b027ff767dcede.jpg
 

DrDre

Patek
Ang tändargas, så hävdar alla tillverkare av lite finare tändare att man ska köpa gas av hög/ren kvalitet, då sämre gas kan förstöra tändaren. Vet inte om det stämmer eller om det bara är ett sätt för tillverkarna att få sälja dyrare gas av eget märke. Jag känner inte till vad det är för tändare du eller om den är fin, men om den är lite dyrare så skulle jag satsa på finare gas.
Jag har två St Duponts och två Corona Old Boy och jag kör på originalgas resp Xikar.

Själv har jag köpt på mig (och fått i present) massor av roliga småprylar runt cigarrer, tändare, antika humidorer, askfat, case etc. över åren (får lägga upp en bild sedan när jag har tid), och det är väl trevlig och det ger lite extra känsla att att använda dem, men från ett rent praktiskt perspektiv tycker jag att man egentligen bara behöver köpa två saker: beads (oslagbart) och en bra snoppare som klipper cigarren fint. Resten är roligt men det är mer något som skapar känsla (vilket man inte ska förakta) snarare än rent rationellt gör det bättre. Xikar är nog min favorit. Xikar överlag tycker jag gör bra grejer. De är inte lika eleganta och klassiska som vissa Europeiska märken (St Dupont, Dunhill, Davidoff mfl) men funktionellt är de väldig bra.

När det gäller hygrometer så skulle jag, som någon föreslog ovan, istället lägga pengarna på beads. Då vet du att det funkar och behöver aldrig oroa dig. Det var förmodligen överfuktning som gjorde att du fick problem med din resehumidor. Jag har en Caliber IV (kostar väl några hundringar) och det är väl roligt att kolla ibland, men med beads behövs den faktiskt inte.

http://cigaroasis.asia/Hygrometers/westerncaliberiv.aspx



3HDC4.jpg
 

David

Bödeln
Jag känner inte till vad det är för tändare du eller om den är fin, men om den är lite dyrare så skulle jag satsa på finare gas.

Adorini-tändaren för några hundringar i första posten.

kör på originalgas resp Xikar.

Var köper du dem?

När det gäller hygrometer så skulle jag, som någon föreslog ovan, istället lägga pengarna på beads.

Jo, beställde för några veckor sedan, men inte fått dem än.
 
Topp