Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Bárðarbunga

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Spindel, 20 augusti 2014.

1. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Kommer den att smälla och om den gör det hur stor blir smällen? :)

Som lite bakgrund är Bárðarbunga en klass 6 vulkan, precis som Krakatau som smällde i Indonesien 1883 och dödad minst 36 000 människor. Eyafjallajökul som hade utbrott 2010 är en klass 4 vulkan vilket innebär att Bárðarbunga potentiellt kan ha ett utbrott som är cirka 100 gånger starkare.

Om det dessutom smäller ordentligt finns möjligheten att få flodbasaltflöden som är många gånger värre än under Lakis utbrott 1783-1784. Lakis är en annan vulkan på Island som vid sitt utbrott skapade ett lavaflöde som täckte cirka 1 % av Islands yta och dödade cirka 20 % av Islands befolkning och 50 % av deras boskap, folk dog även i Skottland av de giftiga gaserna samt att året efter utbrottet kallas för året utan sommar med kraftig missväxt i stora delar av Europa och detta tros vara en av faktorerna som utlöste franska revolutionen.

Är det bara jag som sitter som en olyckskorp och gottar mig i domedagsprofetior? :)

2. MBx

MBx Stadsbo

"Brinner stubinen" så att säga eller sitter du och "hoppas" dvs. förväntas aktivitet i närtid?

3. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Senaste tiden har tusentalet jordskalv under vulkanen uppmätts, starkaste 4,3 på richterskalan. Island har höjt beredskapen till "mycket troligt" att utbrott sker snart. Tror att enbart sedan igår har cirka 100 st mindre skalv skett.

EDIT:// glömde nämna att den ligger under Vattnajökul, så just nu täcks vulkanen av cirka 700 m glaciär

4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
  5. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
  6. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, det lär inte bli roligare av att stirra på det där. :)

Onelund gillar detta.
  7. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    man ska aldrig säga aldrig

8. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Misantrop som jag är så följer jag detta med spänning...

Sorubim och Floduttern gillar detta.
  9. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Och direkt när aftonbladet får nys om denna nyhet börjar dom spekulera om när supervulkanen under yellowstone kommer få utbrott och vilka konsekvenser detta kommer få.

Samma sak förra utbrottet. Dom är ju bara för goa!! :)

Sorubim och JaTack gillar detta.
  10. JaTack

JaTack Friends of KS

Nexus dags att dela med dig av gasmaskerna? ;)

eriksson850 och Nexus gillar detta.
  11. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Här har vi en blogg som uppdaterar regelbundet om läget:
    http://www.jonfr.com/volcano/

Sen en bonusbild från Isländska motsvarigheten till SMHI som visar de skalv som varit färgerna avgör hur länge sedan skalvet inträffade (jag tror det äldsta som visas är 48 timmar (blå plupp), röd plupp är skalv inom 3 timmar före bildens publicering) grön stjärna innebär skalv starkare än 3,0 på riechterskalan.

image.jpg

EDIT:// ser för övrigt att det varit ett skalv på 3,2 på riechterskalan så sent som 16:14 idag på vedur.is

wundlander gillar detta.
  12. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Oh, ain't that just smashing... Var kan man köpa konserverade bananer?

13. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Jag måste faktiskt göra ett lite avvikande inlägg här.

Hur fascinerad jag än är av vulkanen och ett eventuellt utbrott. Jag hoppas jag verkligen att, om det blir ett stort utbrott, minimal skada (och helst ingen död) drabbar befolkningen på island.

Jag har bilat runt lite på island (efter Eyafjallajökul 2010 och Grimsvötn 2011), varit både uppe på och under Vattnajökull (Tack Einar!) och jag tycker det är ett fantastiskt land med oerhört fantasieggande landskap och trevliga människor, dock värdelöst väder, och ganska kass mat. Vulkanerna har format det landet och är ett påtagligt inslag. Jag sitter här i trygga sverige med en oerhört ambivalent känsla då jag både vill att det skall smälla ordentligt och att ingen kommer till skada samt minimala materiella skador på människors hem.

14. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Yay, äntligen en vulkan med ett namn jag kan uttala. Skämt åsido, vulkaner är fascinerande, skrämmande, men fascinerande. Undrar vad som händer med glaciären om den smäller av. Antagligen så smälter/förångas den?

15. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Nu smäller det nog snart... Tyckte de pratade om evakuering på radion nyss..:-/

16. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Helst inte innan måndag iaf så jag hinner flyga iväg...

Icaras, Staan, Aquaracer2 och 2 andra gillar detta.
  17. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

18. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Hehe om den där vulkanen får ett utbrott lär ju det vara som en liten morgonprutt jämfört med om Yellowstone i USA få för sig att få ett utbrott.

19. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Lugn, bara lugn. Den kommer inte att smälla än på ett tag. Jag ska nämligen inte flyga någonstans den närmaste tiden, övertygad om att den väntar tills dess. 2010 var jag inbokad på det första plan från Arlanda som blev inställt när askmolnet drog in. Hann till och med checka in och sätta mig i baren innan British Airways i Stockholm fick klart för sig att Heathrow hade stängts... :meh:

eriksson850 gillar detta.
  20. RosaCasio

RosaCasio Stadsbo

Från:
    Malmö
    Ska man satsa på klocka med bra Lume nu då.....himmeln blir mörk av aska.

vonhall och Holmqvist gillar detta.
  21. konkas

konkas Friends of KS

Händer det medans du är borta gör det kanske inget om du måste stanna några extra dagar? ;)

Målarn gillar detta.
  22. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Då är en Seikodykare det givna! ;)

23. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Sant ;)

konkas gillar detta.
  24. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Här finns en dokumentär om supervulkanutbrott. Det skulle vara en miljökatastrof jämförbar med om en över 1km stor asteroid slog ned på jorden.

25. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Nu måste vi hejda oss lite och klargöra att Bárðarbunga inte är en s k supervulkan.

Det är en "vanlig" vulkan men som har potential att ha relativt stora utbrott. Detta i kombination med de 700 m tjocka istäcket i kratern innebär dock att mängden aska från den kan bli oerhört stor.

80talisten gillar detta.
  26. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Samma sak hände mig, fick 5 dagars extra ofrivillig semester i Jakarta. Hade dock jäkligt kul och fick en fin peng av försäkringsbolaget... :)

Malakias gillar detta.
  27. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Försöker ju bara krydda tråden, - hur kul är en fjuttig "vanlig vulkan" egentligen? :)

28. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland

Själv kom jag alltså inte ens iväg, blev bara en inställd weekendresa av alltihop... :rage: Å andra sidan var ungarna utlokaliserade hos min far, vet inte hur kul han eller de hade tyckt det varit att vänta någon vecka extra på att barnens föräldrar skulle lyckas ta sig hem från London...

eriksson850 gillar detta.
  29. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Så här ser spridningen på skalven ut under de senaste 48 timmarna (för er som inte tittat på länken jag la upp tidigare)

image.jpg

30. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Nu har isländska regeringen höjt beredskapen till den högsta nivån :)

EDIT:// Mindre utbrott är nu också bekräftat ;)