• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kommer den att smälla och om den gör det hur stor blir smällen? :)


Som lite bakgrund är Bárðarbunga en klass 6 vulkan, precis som Krakatau som smällde i Indonesien 1883 och dödad minst 36 000 människor. Eyafjallajökul som hade utbrott 2010 är en klass 4 vulkan vilket innebär att Bárðarbunga potentiellt kan ha ett utbrott som är cirka 100 gånger starkare.

Om det dessutom smäller ordentligt finns möjligheten att få flodbasaltflöden som är många gånger värre än under Lakis utbrott 1783-1784. Lakis är en annan vulkan på Island som vid sitt utbrott skapade ett lavaflöde som täckte cirka 1 % av Islands yta och dödade cirka 20 % av Islands befolkning och 50 % av deras boskap, folk dog även i Skottland av de giftiga gaserna samt att året efter utbrottet kallas för året utan sommar med kraftig missväxt i stora delar av Europa och detta tros vara en av faktorerna som utlöste franska revolutionen.

Är det bara jag som sitter som en olyckskorp och gottar mig i domedagsprofetior? :)
 

MBx

Cartier
"Brinner stubinen" så att säga eller sitter du och "hoppas" dvs. förväntas aktivitet i närtid?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Senaste tiden har tusentalet jordskalv under vulkanen uppmätts, starkaste 4,3 på richterskalan. Island har höjt beredskapen till "mycket troligt" att utbrott sker snart. Tror att enbart sedan igår har cirka 100 st mindre skalv skett.

EDIT:// glömde nämna att den ligger under Vattnajökul, så just nu täcks vulkanen av cirka 700 m glaciär
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Och direkt när aftonbladet får nys om denna nyhet börjar dom spekulera om när supervulkanen under yellowstone kommer få utbrott och vilka konsekvenser detta kommer få.

Samma sak förra utbrottet. Dom är ju bara för goa!! :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Här har vi en blogg som uppdaterar regelbundet om läget:
http://www.jonfr.com/volcano/

Sen en bonusbild från Isländska motsvarigheten till SMHI som visar de skalv som varit färgerna avgör hur länge sedan skalvet inträffade (jag tror det äldsta som visas är 48 timmar (blå plupp), röd plupp är skalv inom 3 timmar före bildens publicering) grön stjärna innebär skalv starkare än 3,0 på riechterskalan.

image.jpg


EDIT:// ser för övrigt att det varit ett skalv på 3,2 på riechterskalan så sent som 16:14 idag på vedur.is
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag måste faktiskt göra ett lite avvikande inlägg här.

Hur fascinerad jag än är av vulkanen och ett eventuellt utbrott. Jag hoppas jag verkligen att, om det blir ett stort utbrott, minimal skada (och helst ingen död) drabbar befolkningen på island.

Jag har bilat runt lite på island (efter Eyafjallajökul 2010 och Grimsvötn 2011), varit både uppe på och under Vattnajökull (Tack Einar!) och jag tycker det är ett fantastiskt land med oerhört fantasieggande landskap och trevliga människor, dock värdelöst väder, och ganska kass mat. Vulkanerna har format det landet och är ett påtagligt inslag. Jag sitter här i trygga sverige med en oerhört ambivalent känsla då jag både vill att det skall smälla ordentligt och att ingen kommer till skada samt minimala materiella skador på människors hem.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Yay, äntligen en vulkan med ett namn jag kan uttala. Skämt åsido, vulkaner är fascinerande, skrämmande, men fascinerande. Undrar vad som händer med glaciären om den smäller av. Antagligen så smälter/förångas den?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu smäller det nog snart... Tyckte de pratade om evakuering på radion nyss..:-/
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hehe om den där vulkanen får ett utbrott lär ju det vara som en liten morgonprutt jämfört med om Yellowstone i USA få för sig att få ett utbrott.

 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Lugn, bara lugn. Den kommer inte att smälla än på ett tag. Jag ska nämligen inte flyga någonstans den närmaste tiden, övertygad om att den väntar tills dess. 2010 var jag inbokad på det första plan från Arlanda som blev inställt när askmolnet drog in. Hann till och med checka in och sätta mig i baren innan British Airways i Stockholm fick klart för sig att Heathrow hade stängts... :meh:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Här finns en dokumentär om supervulkanutbrott. Det skulle vara en miljökatastrof jämförbar med om en över 1km stor asteroid slog ned på jorden.

 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu måste vi hejda oss lite och klargöra att Bárðarbunga inte är en s k supervulkan.


Det är en "vanlig" vulkan men som har potential att ha relativt stora utbrott. Detta i kombination med de 700 m tjocka istäcket i kratern innebär dock att mängden aska från den kan bli oerhört stor.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lugn, bara lugn. Den kommer inte att smälla än på ett tag. Jag ska nämligen inte flyga någonstans den närmaste tiden, övertygad om att den väntar tills dess. 2010 var jag inbokad på det första plan från Arlanda som blev inställt när askmolnet drog in. Hann till och med checka in och sätta mig i baren innan British Airways i Stockholm fick klart för sig att Heathrow hade stängts... :meh:

Samma sak hände mig, fick 5 dagars extra ofrivillig semester i Jakarta. Hade dock jäkligt kul och fick en fin peng av försäkringsbolaget... :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu måste vi hejda oss lite och klargöra att Bárðarbunga inte är en s k supervulkan.


Det är en "vanlig" vulkan men som har potential att ha relativt stora utbrott. Detta i kombination med de 700 m tjocka istäcket i kratern innebär dock att mängden aska från den kan bli oerhört stor.
Försöker ju bara krydda tråden, - hur kul är en fjuttig "vanlig vulkan" egentligen? :)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Samma sak hände mig, fick 5 dagars extra ofrivillig semester i Jakarta. Hade dock jäkligt kul och fick en fin peng av försäkringsbolaget... :)


Själv kom jag alltså inte ens iväg, blev bara en inställd weekendresa av alltihop... :rage: Å andra sidan var ungarna utlokaliserade hos min far, vet inte hur kul han eller de hade tyckt det varit att vänta någon vecka extra på att barnens föräldrar skulle lyckas ta sig hem från London...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så här ser spridningen på skalven ut under de senaste 48 timmarna (för er som inte tittat på länken jag la upp tidigare)

image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu har isländska regeringen höjt beredskapen till den högsta nivån :)

EDIT:// Mindre utbrott är nu också bekräftat ;)
 
Topp