• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inte hänt mycket under dagen, småskalv i nordöstra delen av sprickzonen under hela dagen, då och då kommer det svärmar med M2+ skalv. De flesta skalven är på djup från 15 km upp till cirka 1,5 km djup.

Nästan ingen aktivitet i själva vulkanen som hade flera M5 skalv under kratern igår.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inte mycket som har hänt inte lika mycket skalv som i helgen, men det skakar på smått i sprickzonen.

Undantaget är ett magnitud 5,7 skalv (stort) i kratern tidigt i morse samt ett 4,6 (ganska stort) skalv i sprickzonen för cirka två timmar sedan. :)

Återkommer med mer uppdateringar allt eftersom samt om något spännande händer.
 

Simola

Omega
Hur är det att bo på Island nu? Föörmodligen en viss anspänning att vänta på en Vulkan...
Känner man jordbävningar 24/7 eller?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ok ska försöka sammanfatta lite info av det jag lyckats skrapa ihop.

Senaste dygnet har varit, i sammanhanget, väldigt lugnt med "bara" 700 skalv i anslutning till vulkanen och den spricka som öppnat sig (under marken). De flesta av dessa har varit små med en magnitud under 2. Geofonerna som är utplacerade i området plockar dock hela tiden upp harmoniska skakningar (harmonic tremors?) på en betydligt högre nivå än före den 16 augusti vilket är det tydligaste tecken på att lava är i rörelse i berget. De skalv som jag pratat mest om beror på att lava under tryck pressar ut sprickzonen etc så att berget runt om "sätter" sig när det vidgas och sprickan bildas.

Som jag nämnde i mitt förra inlägget har några större skalv inträffat och det största hittills på 5,7 skedde under själva vulkanen när den och tros bero på att trycket i vulkanens magmakammare sjunker då magman flyter ut i sprickzonen, vilket skapar mindre sättningar (samtliga större skalv de senaste dagarna i vulkanen har varit pga detta).

Islänska SMHI bedömmer att ett eller flera av följande scenarion sker:

Expansionen av sprickan av stannar och inget mer händer.
Utbrott i den del av sprickzonen som inte är under glaciären, kommer skapa lokala svårigheter men troligen inget särskilt (i sammanhanget) dramatiskt förlopp.
Utbrott i sprickzonen som sträcker in under glaciären, detta scenario är svårt att förutsäga vad som kommer hända men troligen stora problem med översvämningar samt risk för stora askmängder om utbrottet tar sig igenom glaciären

Utbrott i Bárðarbungas krater är ej uteslutet men ses för tillfället som osannolikt.

Sprickzonen jobbar sig stadigt åt nordöst och har fram till nu nått en längd på 40 km, det beräknas att cirka 350 miljoner kubikmeter lava har ackumulerats i vulkanen och sprickan för tillfället.

Bild nedan visar samtliga skalv sedan 16:e och man kan tydligt se sprickans vandring
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur är det att bo på Island nu? Föörmodligen en viss anspänning att vänta på en Vulkan...
Känner man jordbävningar 24/7 eller?
De flesta skalv märker du inte om du inte är i området (som är praktiskt taget obebott), dock har det rapporterats att skalvet tidigare idag på 4,6 kändes på flera platser på nordöstra island.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Den här videon är lite roligare än att kolla på Live camen från Island vilket jag gjort för mycket de senaste dagarna! ;)

Må inte vara Island, men Europa och hyfsat färsk!

 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Måste fråga dig Spindel, är du geolog eller bara väldigt intresserad av vulkanologi? Tycker din rapportering håller bra kvalitet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ok lite har hänt :D

Dock inget utbrott ännu :(

Under morgonen nu har det varit ett 5,2 skalv i den nordöstra spetsen av sprickan ett 4,5 skalv lite till väster om detta samt ett 5,2 och ett 5,3 skalv under själva vulkanen.

Småskakningarna fortsätter i den nordöstra spetsen av sprickan, dock rapporteras det att denna slutat utvidga sig, troligen ett tecken på att den nått en annan bergart som inte ger efter lika lätt. Den totala avsaknaden av skalv i de södra delarna av sprickan indikerar att lavan flödar fritt, utan motstånd, i denna del av sprickan.

Får se vad som händer nu :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag läste precis ett nytt estimat gällande sprickzonen. Det jag skriver nu är inte ett estimat vilket innebär att det skall tas med en nypa salt.

Sprickan är cirka 45 km lång upskattas till att vara cirka 17,5 km djup och 135 cm bred. Detta innebär att lavavolymen då är cirka 1,05 km^3 (eller 1050 miljoner m^3) :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ska tillägga att under hela detta förlopp har det skakat under Katla. Dessa skakningar betyder troligen inget särskilt utan är mer ett svar till kompisen på aktiviteterna under och runt Bárðarbunga.

Skriker ett barn skriker alla ;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ska tillägga att under hela detta förlopp har det skakat under Katla. Dessa skakningar betyder troligen inget särskilt utan är mer ett svar till kompisen på aktiviteterna under och runt Bárðarbunga.

Skriker ett barn skriker alla ;)

"Katla har vanligtvis utbrott med 40 till 80 års mellanrum, medan den nuvarande perioden som vilande är den längsta i historisk tid.Det senaste större utbrottet ägde rum 1918 (Katla kan ha haft två mindre utbrott 1955 och 1999, vilka aldrig bröt glaciärens is)."
Wikipedia

Om inget hände 1999 kan det bli riktigt livat på Island :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
"Katla har vanligtvis utbrott med 40 till 80 års mellanrum, medan den nuvarande perioden som vilande är den längsta i historisk tid.Det senaste större utbrottet ägde rum 1918 (Katla kan ha haft två mindre utbrott 1955 och 1999, vilka aldrig bröt glaciärens is)."
Wikipedia

Om inget hände 1999 kan det bli riktigt livat på Island :p

Jupp, de var skiträdda efter Eyafjallajökull 2010 iom att historiskt sett har Katla haft ett utbrott 1-18 månader efter att Eyafjallajökull haft utbrott, denna gång hände inget. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Förresten finns det tecken på att den seismiska aktiviteten kan vara på väg mot Askja en vulkan norr om Bárðarbunga. Detta är dock inte officiellt bekräftat ännu och känns osannolikt då den hör till ett annat vulkansystem än Bárðarbunga.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tar mig friheten att slänga in en kommentar till om Katla: "Under de senaste 1 000 åren har alla de tre kända utbrotten hos Eyjafjallajökull följts av att även Katla har haft utbrott."

Så det kanske börjar bli dags! ;)

Sak också tillägga att utbrottet senast drev igång ett ordentligt mediadrev om att Katla kunde smälla så man vet väl inte hur mycket som stämmer eller om det ens är i närheten före någon Isländsk Geolog som jobbar med det går ut och bekräftar läge.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Lite matnyttig info om Vulkanutbrotts styrka. VEI-skalan där 0 är svagast och åtta är högst. Superutbrott ligger på 8 men 7 kan också räknas som ett superutbrott.

Tambora år 1815 (kraftigaste utbrottet i modern tid) låg på en 7:a och spydde ut 200 kubikkilometer aska. Utbrottet från supervulkanen Toba i Indonesien hade för 74 000 år sedan ett superutbrott där 2800 kubikkilometer aska spottades ut och nästan bidrog till att den tiden Homo Sapiens höll på att dö ut.

Utbrottet på Island 2010 låg på 4:a och fick ut 0,25 kubikkilometer aska, och ändå gav det en så stor påverkan.

Namnlös3.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Lite matnyttig info om Vulkanutbrotts styrka. VEI-skalan där 0 är svagast och åtta är högst. Superutbrott ligger på 8 men 7 kan också räknas som ett superutbrott.

Tambora år 1815 (kraftigaste utbrottet i modern tid) låg på en 7:a och spydde ut 200 kubikkilometer aska. Utbrottet från supervulkanen Toba i Indonesien hade för 74 000 år sedan ett superutbrott där 2800 kubikkilometer aska spottades ut och nästan bidrog till att den tiden Homo Sapiens höll på att dö ut.

Utbrottet på Island 2010 låg på 4:a och fick ut 0,25 kubikkilometer aska, och ändå gav det en så stor påverkan.

Namnlös3.jpg
I ärlighetens namn var påverkan från Eyafjallajökull 2010 inte alls särskilt stor, det den gjorde var att störa flygtrafiken vilket blev märkbart för många. Grimsvötn 2011 var ett större utbrott men då vinden låg åt andra hållet var det inte en djävel här som noterade det även om påverkan på världen i stort var större från det utbrottet (Grimsvötn var också klass 4 om jag inte mins fel men gav ifrån sig mer materia än Eyafjallajökull).
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
I ärlighetens namn var påverkan från Eyafjallajökull 2010 inte alls särskilt stor, det den gjorde var att störa flygtrafiken vilket blev märkbart för många. Grimsvötn 2011 var ett större utbrott men då vinden låg åt andra hållet var det inte en djävel här som noterade det även om påverkan på världen i stort var större från det utbrottet (Grimsvötn var också klass 4 om jag inte mins fel men gav ifrån sig mer materia än Eyafjallajökull).
Jo det var flygtrafiken jag tänkte på, men ändå - så lite ger ändå konsekvenser. Men intressant och lite oroväckande att Campi Flegrei i italien börjat pyra. Sista utbrottet på den för 39 000 år sedan ska visst haft dubbelt så stor kraft än vad Tambora år 1815 hade vad jag läst mig till.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Lite status, skalvet under Askjas krater är bekräftat även flera skalv söder om Askja har tilltagit, som kan ses på bilderna nedan. (Stora skalvet under kratern tidigare idag är den gröna stjärnan, askja ligger längst till söder på bilden där all aktivitet registrerats)
image.jpg

image.jpg


Askja är en vulkan som tidigare har haft klass 5 (VEI 5) utbrott och vissa historiska utbrott tidigare har haft förödande konsekvenser för Island då det förvandlat nordöstra island till en asköken under flera års tid.

Av det jag har kunnat läsa mig till är geologerna både förbryllade och uppspelta då något liknande i te har hänt på minst 100-200 år. Och då syftas det på att två vulkansystem (Bárðarbunga och Askja) sammankopplas. Estimat pekar på att det är gott om lava i Askjas system och vissa uttalanden har gjorts om att om systemen sammankopplas är ett utbrott garanterat.

Sprickzonen, som löper från Bárðarbunga, tros nu ha vidgat sig till en bredd på 2-3 m.

Det har skakat i området under hela dagen men inte särskilt många större skalv idag under dagen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Forskare från IES och IMO som flög över området observerade igår 10 st 15 m djupa kratrar i isen söder om Bárðarbunga i en 4-6 km lång linje.
De är ett resultat av att glaciären smälter och möjligheten för att ett utbrott har skett under glaciären kan ej uteslutas just nu. Dock har inga harmoniska skakningar uppmätts just i detta område.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Måste tillägga att 6 km långa sprickor i Dyngjujökull (den del av Vatnajökull som ligger nordöst om vulkanen) också observerats. Detta är rakt över den sprickzon som öppnats under mark.

Sprickor i glaciärer är inget ovanligt, 6 km långa sprickor är mindre vanliga.

Detta i kombo med kratrarna i glaciären bådar gott för att spektakulärt askkaos
 
Topp