• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Stort grattis! Imponerande att du fortsätter uppdatera med vulkannyheter som om inget hänt :D

Inte första barnet va? :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nya sprickor som har utbrott har öppnat sig och dessa närmar sig glaciären denna bild som är hämtad från ruv.is visar de nya sprickorna till höger.
image.jpg


I övrigt finns fortfarande risk för utbrott i själva vulkanen.


Gällande mitt nyfödda barn föreslog jag Bauder om vi skulle fått en pojke, för att döpa efter denna vulkan (ett förslag som promt avslogs). Har även föreslagit Katla eller Heckla vilket inte heller har varit särskilt populära förslag ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Liten uppdatering mer eller mindre stulen från Jón Frimanns blogg:

Sedan den 16 augusti har Bárðarbungas krater sjunkit med 15 m, detta är signifikant då senast en lika stor eller större sänkning skedde var Askja 1875 (som sjönk 300 m vilket resulterade o ett av de största utbrotten under 1800-talet)

Enligt vissa källor flyter skorpan i kratern på magma.

Lavaflödena är just nu enbart 900 m från Jökulsá á Fjöllum som är glaciärflod med smältvatten från Vatnajökull. När lava träffar vattnet blir det en hel del aska.

De senaste sprickutbrotten jag rapporterade om har lugnat sig en aning, dock finns en överhängande risk för utbrott i den sprickdal som jag pratat om tidigare.

Det finns indikationer om ett mindre utbrott under Dyngjökull (den delen av Vatnajökull som flyter ut nordöst om Bárðarbunga), bland annat stora kratrar i isen (1 km långa 10-35 m djupa).

Någon slags blå dimma täcker just nu stora östra island, det är ännu ej klarlagt vad denna dimma består av eller var den kommer ifrån. Dock misstänks den hänga samman med pågående utbrott.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det verkar som det pågår ett litet utbrott i själva vulkanen just nu (under glaciären). Detta är så vitt jag vet inte bekräftat ännu.

Utbrotten har mattats av i sprickorna men pågår ännu.

Lavafältet har nu nått glaciärfloderna i området och för tillfället verkar de största händelserna vara skapandet av naturliga dammar samt mycket ångbildning.

Eftersom lavafältet är så varmt förekommer ett intressant lokalt klimat just nu med bland annat små tromber som sveper fram över landskapet.

Det finns även en oro för sura regn på östra island, så höga svaveldioxidhalter som uppmäts just nu har inte uppmätts på östra island sedan 70-talet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag glömde att nämna att man även mätt upp högre elektrisk konduktivitet i glaciärfloderna från Myrdalsjökull vilket är ett tecken på att det är smältvatten från glaciären som Katla lyckats smälta. Det skall dock poängteras att detta är ett normalt förlopp som sker med jämna mellanrum och skall just nu inte tas som en indikation på att Katla håller på att vakna.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Finns det befolkning i närheten av vulkanen?
Närområdet norr om vulkanen är mer eller mindre en asköken sedan tidigare, söder om vulkanen är större delen av europas största glaciär. Så det finns inga bofasta i direkta närområdet. Nordöstra island är relativt glesbefolkat i största allmänhet mest turister som vandrar i det vackra landskapet. Men några hushåll finns och ett utbrott på den nivå som det är nu är ingen större fara för människor (om inte svaveldioxiden börjar blåsa mot någon liten by).

Blir det en eskalering i utbrottet ska man nog vara ganska långt bort för att inte bli påverkad (som jag sagt tidigare så dog människor av giftgaser ända nere i skotland vid Laki utbrottet på 1790-talet)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det rapporteras att man i delar av norge kan känna lukten av svavel, detta tros härröra från utbrottet på island :) (eller någon norrman med kraftiga väderspänningar ;) )

I övrigt har det nu publicerats en artikel i islänska media där geologer uttalat är oroliga för läget i vulkanen i smabande med kraterns sänkning. Som jag nämnt tidigare i denna tråd, skulle en kollaps av kratern kunna innebära ett kraftigt explosivt utbrott på grund av den stora mängden is som hastigt skulle komma i kontakt med varm lava (850 m på tjockaste stället).

Men för tillfället fortgår ett ganska lungt (men mycket vackert) sprickutbrott nordost om själva vulkanen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inte så mycket att säga just nu, läget från tidigare rapport kvarstår med ett tillägg att det har skakat en del under Tungafellsjökull en vulkan ett fåtal kilometer till väster om Bárðarbunga. Den vulkanen har inte haft ett utbrott (som går att bekräfta med geologiska data) under de senaste 8000 åren. Troligen rör det sig dock om skakningar på grund av spänningar i jordskorpan i närområdet så det handlar säkert enbart om sättningar. :)

Saxat dessa två vackra nattbilder från webkamerorna vid Bárðarbunga nu också :)
Skärmavbild 2014-09-12 kl. 00.54.25.png
Skärmavbild 2014-09-12 kl. 00.54.50.png
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Såg precis att det under natten har varit en ovanligt stor serie med större (3+) skalv under Bárðarbunga, med serie menar jag cirka 10 skalv inom loppet av en timme.
 
Topp