• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Spindel

KS vulkanolog på Island
@Spindel har du någon mer info om jordbävningarna vid Katla de senaste dagarna?
Oj, jag var tvungen att kolla upp det då jag inte övervakat de isländska vulkanerna särskilt regelbundet den senaste tiden.

Det förefaller som att något händer under Myrdalsjökull i samma område där Katla ligger. Under de senaste 48 timmarna har det registrerats cirka 260 skalv några kilometer ned i berget var av de två starkaste mätte 3,1 resp 3,2. Av den info jag kommer över startade denna förhöjda aktivitet i början av augusti med blandannat ett 4,5 och ett 4,6 skalv. Sedan har aktiviteten varierat upp och ned fram till nu då den tilltagit något. Mönstret är det samma som innan Bárðarbungas utbrott började.

Igår upptäcktes även smältfloder från Myrdalsjökull där smältvattnet påvisar förhöjd elektrisk konduktivitet, vilket är ett tecken på vulkanisk aktivitet (mineraler löser sig i vattnet så ledningsförmågan blir bättre).

Det verkar onekligen som att jag måste börja följa Katla lite närmare nu för att se om detta leder till något utbrott eller om det bara är en period med förhöjd seismisk aktivitet. Men tar det fart i Katla blir det en ny tråd dedikerad till Katla så vi kan lämna denna tråd i huvudsak till att följa och diskutera Bárðarbungas aktivitet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ok som går att läsa på bland annat SVT/nyheter idag har det börjat hända grejer igen.
Här är lite info som inte framgår i den nyhetsartikeln.

För Bárðarbungas del är det tydligen väldigt varmt i/runt huvudkratern och det finns rapporter om ånga som tränger upp genom glaciären (som är några hundra meter tjock). Utöver detta uppmäts hög konduktivitet i smältvattnet som kommer från glaciären, vilket är ett tecken på vilkanisk aktivitet.

Utöver detta har vi Öræfajökull som ligger under Vatnajökull och som är en av islands största vulkaner. Under den senaste månaden har det börjat komma stora mängder smältvatten med hög svavelhalt från detta område av Vatnajökull samt att det bildats en cirka 25 m djup sänka i glaciären ovanför vulkanen. Senaste utbrott för denna var 1727-1728 (och före detta 1362). Enligt vissa källor jag hittar var dessa utbrot explosiva utbrott. Det påstås även att det som hänt vid denna vulkan den senaste månaden tog Eyafjallajökull 16 år (om ni minns detta utbrott).
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ok som går att läsa på bland annat SVT/nyheter idag har det börjat hända grejer igen.
Här är lite info som inte framgår i den nyhetsartikeln.

För Bárðarbungas del är det tydligen väldigt varmt i/runt huvudkratern och det finns rapporter om ånga som tränger upp genom glaciären (som är några hundra meter tjock). Utöver detta uppmäts hög konduktivitet i smältvattnet som kommer från glaciären, vilket är ett tecken på vilkanisk aktivitet.

Utöver detta har vi Öræfajökull som ligger under Vatnajökull och som är en av islands största vulkaner. Under den senaste månaden har det börjat komma stora mängder smältvatten med hög svavelhalt från detta område av Vatnajökull samt att det bildats en cirka 25 m djup sänka i glaciären ovanför vulkanen. Senaste utbrott för denna var 1727-1728 (och före detta 1362). Enligt vissa källor jag hittar var dessa utbrot explosiva utbrott. Det påstås även att det som hänt vid denna vulkan den senaste månaden tog Eyafjallajökull 16 år (om ni minns detta utbrott).

Kommer ihåg din utmärkta rapportering senast det rådde aktivitet på island. Hoppas på lika bra och frekventa uppdateringar nu.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ok som går att läsa på bland annat SVT/nyheter idag har det börjat hända grejer igen.
Här är lite info som inte framgår i den nyhetsartikeln.

För Bárðarbungas del är det tydligen väldigt varmt i/runt huvudkratern och det finns rapporter om ånga som tränger upp genom glaciären (som är några hundra meter tjock). Utöver detta uppmäts hög konduktivitet i smältvattnet som kommer från glaciären, vilket är ett tecken på vilkanisk aktivitet.

Utöver detta har vi Öræfajökull som ligger under Vatnajökull och som är en av islands största vulkaner. Under den senaste månaden har det börjat komma stora mängder smältvatten med hög svavelhalt från detta område av Vatnajökull samt att det bildats en cirka 25 m djup sänka i glaciären ovanför vulkanen. Senaste utbrott för denna var 1727-1728 (och före detta 1362). Enligt vissa källor jag hittar var dessa utbrot explosiva utbrott. Det påstås även att det som hänt vid denna vulkan den senaste månaden tog Eyafjallajökull 16 år (om ni minns detta utbrott).
Spännande, hoppas att det drar igång innan jag ska hem från solsemestern!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ok som går att läsa på bland annat SVT/nyheter idag har det börjat hända grejer igen.
Här är lite info som inte framgår i den nyhetsartikeln.

För Bárðarbungas del är det tydligen väldigt varmt i/runt huvudkratern och det finns rapporter om ånga som tränger upp genom glaciären (som är några hundra meter tjock). Utöver detta uppmäts hög konduktivitet i smältvattnet som kommer från glaciären, vilket är ett tecken på vilkanisk aktivitet.

Utöver detta har vi Öræfajökull som ligger under Vatnajökull och som är en av islands största vulkaner. Under den senaste månaden har det börjat komma stora mängder smältvatten med hög svavelhalt från detta område av Vatnajökull samt att det bildats en cirka 25 m djup sänka i glaciären ovanför vulkanen. Senaste utbrott för denna var 1727-1728 (och före detta 1362). Enligt vissa källor jag hittar var dessa utbrot explosiva utbrott. Det påstås även att det som hänt vid denna vulkan den senaste månaden tog Eyafjallajökull 16 år (om ni minns detta utbrott).

Nu har det snart gått en vecka. Vet du om det har hänt något av betydelse?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Stulen bild om jordbävningsaktiviteten i Öræfajökull.

EB73EC32-D1D8-4CAF-9462-6801E001F2C9.png
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
@Spindel ingen uppdatering på länge. Något nytt om Island? Vad säger du om Hawaii?
Har inte haft tid/ork att uppdatera ;)

Hawaii har jag inte så mycket koll på, dock verkar den vulkanen vara av en lugnare typ som mest fluter ut lava då och då men inga mer katastrofala utbrott (givetvis kanske man inte ser saken ur detta perspektiv om man bor på Hawaii och ens hus och alla tillhörigheter precis har förångats).
 

huggix

Omega
Va fan, hittade en intressant tråd, började läsa på sida 1 och började undra när detta skulle hända, insåg sen att den är skapad 2014. Vi får väl vänta ett tag till innan det smäller..
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sorry trippelinlägg.

Så det rör sig om ökad aktivitet sedan några dagar tillbaks i Eyjafjarðaráll sprickzonen. Högsta uppmätta skalvet hittills är 5,8 som inträffade runt 18:00 i söndags. Det befaras att det kan komma skalv up åt magnitud 7 (djävligt kraftigt), senast det var en jordbävning över magnitud 7,1 i detta område var 1755, det är med andra ord dags nu för att släppa på lite spänningar i jordskorpan. Om jag inte misstar mig ligger denna sprickzon utmed gränsen (som i rakt på) mellan nordamerikanska och den europeiska kontinentalplattan.

Hittills har varit över 100 skalv över magnitud 3 i området.

Vad jag kan läsa mig till verkar det dock inte röra sig om ett nytt vulkanutbrott (just nu) utan mer ”vanlig” seismisk aktivitet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Så det rör sig om ökad aktivitet sedan några dagar tillbaks i Eyjafjarðaráll sprickzonen. Högsta uppmätta skalvet hittills är 5,8 som inträffade runt 18:00 i söndags. Det befaras att det kan komma skalv up åt magnitud 7 (djävligt kraftigt), senast det var en jordbävning över magnitud 7,1 i detta område var 1755, det är med andra ord dags nu för att släppa på lite spänningar i jordskorpan.
@Equilibrium
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Verkar röra sig lite extra i marken under senaste månaderna runt Reykjanes halvön (nära Reykjavik). Uppdaterar om det händer något spännande (eller kanske inte så spännande då större delen av Islands befolkning bor i Reykjavik och ett eventuellt större utbrott skulle drabba många människor till skillnad från de flesta andra vulkaner på Island som ligger i glesbefolkade områden).

EDIT:// Har pågått sedan några månader som jag sa, nedan bild från vedur.is. Stjärna betyder skalv över magnitud 3 och är i bilden nedan i vulkanen Brennisteinsfjöll.
201210_1945.png
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hoppsan!
210224_1435.png


EDIT:// Enligt isländska kustbevakningen har man tydligen observerat ånga ur marken i området med flest starka skalv (stjärna betyder skalv med magnitud 3 eller
större)

EDIT2://

Skärmavbild 2021-02-24 kl. 16.08.40.png
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad ska man säga?
NU KÖR VI!
87A5CEB0-4BB9-49D7-9D40-AEDA74751313.jpeg


Mest oroväckande med detta är att det sker på Reykaneshalvön nära Reykavijk där nästan hela Islands befolkning befinner sig. Om detta leder till ett ordentligt utbrott är det många människor som sitter lite för nära.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ska man tolka skalven som att ett utbrott kan vara på gång? Antar att det finns flera aktiva vulkaner i området.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ska man tolka skalven som att ett utbrott kan vara på gång? Antar att det finns flera aktiva vulkaner i området.
Jag läste lite historik om just detta område. Och generellt under de senaste 800 åren så har det tydligen varit så att om ett utbrott är på gång, i någon av de flertalet vulkaner som finns i det området, så har just skalv och aktivitet börjat ganska långt innan själva utbrottet (vi snackar flera år).

Svårt att sia om detta, men det händer uppenbarligen något.

Sedan ligger ju detta område precis på skarven mellan europeiska och noramerikanska kontinentalplattorna så det kan mycket väl visa sig att det bara är jorden som släpper av lite spänningar på grund av plattrörelserna.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Viss deformation av marken har noterats i området, bild nedan visar förändring under perioden 19-25 februari
unwrapped_english--1-.jpg


EDIT:// Jag killgissar att de svarta pilarna visar rörelseriktning för den nordamerikanska kontinentalplattan respektive den europeiska kontinentalplattan
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Viss deformation av marken har noterats i området, bild nedan visar förändring under perioden 19-25 februari
unwrapped_english--1-.jpg


EDIT:// Jag killgissar att de svarta pilarna visar rörelseriktning för den nordamerikanska kontinentalplattan respektive den europeiska kontinentalplattan

Jag ser inte riktigt problemet med detta.
Det är ju bara att införa någon form för skatt i Sverige så slipper vi både jordbävningar och vulkaner.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Aktivitet som förebådar utbrott är nu bekräftat i Krýsuvík vulkanen (på Reykanes halvön inom området för alla skalv). Utbrott förväntas i närtid.

Även en förkastningsspricka har bildats i anslutning till vulkanen.
 
Topp