Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Båt sommar och skärgård

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Wesslan, 19 januari 2014.

1. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Sitter här och längtar mig bort till sommaren. Då är det skärgård, båt, bärs och förhoppningsvis sol som gäller.
    Och jag kom på att det måste finnas en hel del båtfolk här. En del kanske seglar, och andra kanske tar motorbåten till landstället. Så vad har vi för smultronställen i skärgården och vad har ni för båtar?
    Själv brukar jag vara i Stockholm Norra skärgård, långt bort från Möja och Sandhamn :)

landet.jpg

sjobbe, stelah, garfield och 8 andra gillar detta.
  2. addeh

addeh Stadsbo

Trevligt med flera som älskar båtlivet. Precis som du så längtar man ju såklart efter att få känna frisk havsluft i lungorna igen. På sjön är ett av de få ställen jag verkligen kan koppla av! Håller själv till på Ostkusten men brukar ta en tur varje år upp till Stockholm för att få lite puls och se något annat. Utö i södra skärgården brukar få ett årligt besök. image.jpg image.jpg

sjobbe, 80s, Fredrik (Swe) och 15 andra gillar detta.
  3. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Härligt, det där båten kan man ju åka härliga sträckor med. Ja, UTÖ är ett mycket populärt tillhåll. Dock för långt ifrån mina trakter.

4. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Slänger in 2 bilder på min också. Perfekt för transport till landet och dagsutflykter. Kanske en övernattning men inte mycket mer :)

Monterey2.jpg

Monterey4.jpg

sjobbe, donnie, MrDali och 13 andra gillar detta.
  5. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Hela skärgården är underbar.

6. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Jag har lite olika fartyg jag tar mig fram med...

Trivs bäst i ytterskärgården!

7. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Haha, en Jerry. Så jävla skojig "båt". Dom har hängt med ett tag. Tror till och med man skådar en i filmen SOS?

8. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen

Ja, det var den filmen som gjorde att jag bara blev tvungen att köpa en (tog dock en drygt 20 år...) =) Det är verkligen en rolig båt. Ser man till priset är det något av det roligaste man kan köra.

9. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bor i en skärgårdskommun… faktiskt arbetat två säsonger i båtbranschen… haft båtar och skärgårdsliv kring mig så länge jag kan minnas… främst segelskutor… i mitten av våren till sen höst är jag ute med vänner minst 2-3 gånger i veckan… lätt att spontana ut med mindre motorbåtar så ofta när bryggplatsen i princip aldrig är längre bort än 10 minuter… glassar i södra delen av Stockholms skärgård….

En vän har även köpt en den här knarksmugglarskutan som skall i plurret efter lite fix… kommer bli succé...

garfield, paradis, Randel och 12 andra gillar detta.
  10. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Där ser man :). En kompis hade en när vi växte upp, vi kunde sitta 2 i den. I somras köpte en kollega en till sin son. Finns en del kvar.

11. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Det där är rena Miami Vice :) Är det stockholms skärgård ni åker runt i?

Aquaracer2 gillar detta.
  12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Yes! Söderut!

13. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Skulle gärna posta min båt här men den fick inte plats på bilden.

sveol, Jakob B, P-A och 6 andra gillar detta.
  14. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Har en gammal eka i sommarstugan... Har nu installerat en motor på 10 hK, försökte åka ring bakom båten men ringen sjönk...
    Kollat på lite större motorbåt i två år som förhoppningsvis införskaffas i sommar. :)

15. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Kan vara härligt på vintern också men inte riktigt samma sak. Försöker vara ute året om :)

landet2.jpg

ParadisOskar, MrDali, Oceanmaster och 8 andra gillar detta.
  16. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Man måste blåsa upp ringen först :)

JiiWe, jabla, Galaxxy och 1 annan gillar detta.
  17. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Föredrar att vara ute väldigt sen sommar/tidigt höst… det är inte för varmt… och säsongen är precis över… man kan brassa runt hur som helst utan att störa någon….

Jonte73, Fixoflex, 16610 och 1 annan gillar detta.
  18. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Tack för tipset, ska prova någon gång! :)

19. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skärgården är verkligen fantastisk! Få ställen jag känner mig lika avkopplad på.
    Tid vår eller sen höst är absolut bäst. Då får man lite folk och mycket natur!

Aquaracer2 gillar detta.
  20. Rolex1220

Rolex1220 Bonde

Njuter av denna på sommaren, mest i Bråviken:

Med vänlig hälsning
    N

sjobbe, Oceanmaster, paradis och 6 andra gillar detta.
  21. Sirba

Sirba Stadsbo

Från:
    Södermanland
    Jag håller till vid sörmlandskusten. Det blir mest sol och badutflykter för min del. Någon utflykt till Trosa blir det varje sommar.

image.jpg

paradis, Fixoflex, 16610 och 2 andra gillar detta.
  22. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Campar och strandhugger med min lilla styrpulpetare, men det fungerar bra när man har Sveriges vackraste skärgård att utforska :)
    IMAG0172.jpg IMAG0296_1.jpg IMAG0430.jpg Skuleskogens+nationalpark.jpg Slåttdalsberget1-e1342819493621.jpg

vonhall, ParadisOskar, Kvisten och 16 andra gillar detta.
  23. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Mycket härliga bilder!! Längtar!

24. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Jag är ju uppvuxen i Sthlms skärgård (Fagerdala, Värmdö), så vatten och båtar var länge centralt i mitt liv. Styvfarsan och hans bröder drev Torö varv och byggde den här sköna Colin Archern som vi seglade runt mycket med:

Fler bilder på båten:
    http://www.batborsen.se/purjeveneet-604/colin-archer-ca40-1071559

Hittade en liten film också:

Varken bilderna eller filmen är mina egna utan senare ägares. Båten är dock densamma.

Kastar in en klockrelaterad bild på den kärra man får hålla tillgodo med nuförtiden när man är och hälsar på morsan...:

Jag och Desmond_Malone var ju något av havens skräck när vi härjade runt som unga sjöscouter för 200 år sedan dessutom!

Bojke, Sputniq, Fixoflex och 6 andra gillar detta.
  25. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Snart dags att börja fixa igen, vintern går snabbt...

Karatekid, Bojke, Hubbatix och 5 andra gillar detta.
  26. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Hubbatix, Eurenius och 16610 gillar detta.
  27. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Mycket trevlig skuta :)

Hubbatix gillar detta.
  28. Podal

Podal Bonde

Bor 200 m från Mälaren med egen brygga så båt och båtliv blir helt naturligt för oss. Har varit igenom ett antal mindre daycruisers men få eller inga övernattningar i kombination med ett ökande fiskeintresse gjorde att vi tog ut en ny styrpulpet ifjol sommar. Kan inte komma ihåg jag längtat så efter att komma i sjön igen som jag gör nu ^^. Bilden är i övrigt en lånad reklambild.

buster_magnum_flipper_marin_stockholm_2012.jpg

paradis, Hubbatix, Fixoflex och 2 andra gillar detta.
  29. Wesslan
    Trådstartare

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Sjukt bra båtval. Vi håller till på Svartlöga i norra skärgården där det ofta är ganska hård sjö. Där skulle egentligen en Buster passa bättre än min Monterey. Men jag har den inte bara för transport och för dagsturer med vännerna passar en DC mig bättre.

30. Podal

Podal Bonde

Tackar. Är sjukt nöjd med båten, sjöduglig och kvick som få och ganska bensinsnål också. Men som du säger, en daycruiser blir mer ombonad och trevlig till rena mys-turer på sjön. Buster blir ganska ''naken'' och ''kall' på inuti i jämförelse.