• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bastu och allt kring den :)

Klockor är ju toppen, men en bastutråd måste ju startas!

Själv funderade jag länge på vart i huset jag skulle få plats med en bastu, när jag plötsligt kom på den briljanta idén att placera den i ... den gamla outnyttjade jordkällaren ute på gården!

Sagt och gjort så efter en tids arbetande blev den färdig!
Slänger in ett par bilder, inget avancerat alls, jag är ingen snickare, men det var en kul idé som jag vill dela med mig av :)

IMG_2287.jpg


IMG_3062.jpg


IMG_3067.jpg


IMG_3068.jpg


IMG_2273.jpg


IMG_6615.jpg


IMG_2272.jpg


IMG_2271.jpg


IMG_6614.jpg


Trevlig kväll!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är ju för fan genialiskt!!!
Jag har verkligen tänkt och tänkt på var jag kan bygga en bastu, och där finns det ju ett alldeles utsökt utrymme!

Din ser jäkligt bra ut förresten. Hur har du löst fuktproblemet? Ventilerad spalt mellan sten och trä?
 

romanov

Cartier
Riktigt fin bastu, den såg riktigt mysig och skön ut! Jag har själv tyvärr ingen möjlighet till att bygga en då jag bor i lägenhet...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Mycket snyggt! Men hur är funktionen när det kommer till vattnet. Det är ju ingen regelrätt bastukamin. Kan du slänga vatten på den där kaminen för att få upp ångan i bastun? Finns golvbrunn eller annan dränering?
 
Mycket snyggt! Men hur är funktionen när det kommer till vattnet. Det är ju ingen regelrätt bastukamin. Kan du slänga vatten på den där kaminen för att få upp ångan i bastun? Finns golvbrunn eller annan dränering?

Det är ett gammalt bastuaggregat som har stått på ett närliggande hotell, så det är avsett för ändamålet , men inte det nyaste stuket :)
Vatten går utmärkt att hälla på genom en ränna on i stenarna, kan ta bilder senare.

Golvet är delvis betong , men under lavarna är det tegelstenar på jord, så det är "golvbrunnen"
Fungerar ypperligt, och jag brukar avsluta bastandes med att fylla fullt och stänga dörren , så att det får torka ut.

Somsagt , det funkar utmärkt för mig o min familj, och på invigningen var vi 8 grabbar spm fick plats ledigt, så den är rymlig.
 

joca

Patek
2-Faktor
Grymt!
Hade en liknande lösning på landet för många år sedan. Tyvärr rasade taket in under en vinter och den bastun reste sig aldrig igen tyvärr :D
 

P-A

Sir Spamalot
Såg fint ut! :)
Jag har en vanlig bastu hemma med elaggregat. Men då jag aldrig bastar så används den mest som gömma av julklappar osv.
Men trevligt för de som använder sina :)
 

Jonaz

Rolex
Gött! Vi har en bastu i vår Brf som används flitigt och ett par vänner med fin-fina vedeldade!

Provade bastun på Nääs fabriker häromveckan med brygga direkt utanför. Kanon!
Och flytbryggan med bastu i Hjo i helgen. Nice med lucka direkt i bastun ner i sjön!
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Någon som har koll på vart man kan köpa scyssta tillbehör till bastun?

Behöver hink, slev och termometer. Nåt mer som behöver finnas?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Riktigt snyggt!
"Jag är ingen snickare men..." kan jämföras med om Obama skulle gå upp på podiet och starta med "Jag är ingen talare men..." ;)

Strålande lösning det där, ser både snyggt och fungerande ut :)
 
Någon som har koll på vart man kan köpa scyssta tillbehör till bastun?

Behöver hink, slev och termometer. Nåt mer som behöver finnas?

På Clas Ohlson har du en del bra grejer från Rento

Hink, skopa, termometer.

Sen kan man ju köpa tex, tjärtvål , eucalyptusolja mm nån annan stans, om man vill.

Ölkorven sen... Jakten på den perfekta ölkorven... Den är svår... Köpte rackebajsare ett tag, med bra drag i
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ett gammalt bastuaggregat som har stått på ett närliggande hotell, så det är avsett för ändamålet , men inte det nyaste stuket :)
Vatten går utmärkt att hälla på genom en ränna on i stenarna, kan ta bilder senare.

Golvet är delvis betong , men under lavarna är det tegelstenar på jord, så det är "golvbrunnen"
Fungerar ypperligt, och jag brukar avsluta bastandes med att fylla fullt och stänga dörren , så att det får torka ut.

Somsagt , det funkar utmärkt för mig o min familj, och på invigningen var vi 8 grabbar spm fick plats ledigt, så den är rymlig.
Där ser man. Riktigt coolt med vintage bastukamin och smart och enkel lösning med golvbrunnen. :)

Bastar själv nån gång i veckan. Tyvärr har vi inte vedeldat i huset men på somrarna blir det mycket vedeldat på stugan vid havet.
 

demondave

Rolex
QX.. Menade KS bastuklubb! :D

En av nackdelarna med lägenhet, iaf allt som oftast. Haft en etta med bastu, i nästa BRF jag flyttar till blir det gemensam bastu i takvåningen. Längtar som fanken! Finns inget bättre efter en jobbvecka, en onödigt lång dusch och en ordentlig bastusession.
 

Edin

Panerai
Jag ska tydligen ha bastu i porten brevid mig i min kommande förening. Nyrenoverad ska den även vara sägs det efter en fuktskada men jag är inte helt 100 på om det är något jag kommer använda. Basta är otroligt skönt men jag vet inte..
 

MartinL

Omega
Impulshandlade denna lilla skönhet i en secondhandbutik, vedeldat bastuaggregat som ser helt komplett ut sånär som på att det saknas stenar. Baksidan av det hela är att jag bor i lägenhet... får bli ett projekt till sommaren i stugan, drömmen vore ju en bastuflotte på Siljan.
IMG_20160105_170422.jpg
 
Topp